240451

جایگاه جهانی ایران در تولید مس کاتد نیازمند ارتقا

دنیای معدن: صنعت مس با توجه به ذخایر در اختیار برنامه تولید یک میلیون تن کاتد را پیش بینی کرده تا با دستیابی به این عدد جایگاه جهانی خود در تولید این محصول را ارتقا دهد، اتفاقی که علاوه بر افزایش تولید دستاوردهای دیگری هم به همراه دارد.

به گزارش دنیای معدن، در روزهای اخیر تاکید دولت بر توسعه صنعت مس افزایش پیدا کرده است. حالا علاوه بر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری نیز بر توسعه صنعت مس و دستیابی به تولید ۱ میلیون کاتد تاکید کرد. این در حالی است که سال های گذشته تمرکز دولت ها بیشتر بر توسعه صنعت فولاد و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در ۱۴۰۴ بود.

با رشد قیمت جهانی مس و همچنین افزایش تقاضا برای این محصول در صنایع مختلفی همچون خودروسازی ( تولید خودروی برقی)، میزان تقاضا برای فلز سرخ بیشتر می شود.

از سویی دیگر رکورد شکنی تاریخی قیمت مس نیز محرک دیگری بود تا توسعه در این قنعت با قدرت بیشتری کلید بخورد.

نگاه به آمارهای منتشر شده در سال های اخیر از سوی شرکت ملی مس ایران که پرچمدار توسعه این صنعت در کشور محسوب می شود، نشان می دهد در حوزه اکتشافات و افزایش عمق حفاری ها و تولید و فروش، این شرکت رکوردشکنی های تاریخی انجام داد که توانست نقش مس در توسعه صادرات غیر نفتی را افزایش دهد.

اما حالا صنعت مس به دنبال برنامه دیگری است تا بتواند با تحقق تولید کاتد مس را در ۵ سال پیش رو به یک میلیون تن برساند. هرچند نقدهایی به این هدف گذاری وارد است اما آغاز بهره برداری از فرصت های موجود می تواند دستاوردهای دیگری هم به همراه داشته باشد.

براساس آمارهای منتشر شده ایران در تولید کاتد رتبه هجدهم جهانی را از آن خود کرده است، این در حالی است که از نظر ذخیره معدنی این جایگاه به پنجم جهانی می رسد.

درواقع از نظر میزان ذخایر در اختیار تحقق این هدف امکان پذیر است، اما بدون شک بهره برداری از این ذخایر نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی های جدید و همچنین جذب نیروی انسانی متخصص خواهد بود.

حالا با در اختیار داشتن این ذخایر دولت به کمک شرکت ملی مس در تلاش است تا با بهره برداری از مس محتوا و تحقق این برنامه به افزایش تولید دست پیدا کرده و سهم خود از بازارهای صادراتی که در سال های پیش رو چشم انداز روشنی دارند را افزایش دهد.

این توسعه می تواند فاصله میان کاتد تولیدی و ذخایر در اختیار را در تراز جهانی کاهش دهد و حضور ایران در بازارهای صادراتی را مستحکم کند.

کیفیت مس کاتد تولیدی می تواند رمز موفقیت حضور در عرصه جهانی باشد. از سویی دیگر اجرای این برنامه علاوه بر افزایش تولید داخلی، منجر به اشتغالزایی جدید در صنعت مس می شود.

صنعت مس در تلاش است تا با توجه به ذخایر در اختیار به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و این فرصتی است که در اختیار اقتصاد ملی گرفته تا به واسطه صنعت مس وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. از سویی دیگر بهره برداری از این پتانسیل فرصت جدیدی برای اشتغالزایی، مشکل دیرینه تمامی دولت ها خواهد بود.

اما به هر حال نباید فراموش کرد که اجرای این برنامه نیازمند سرمایه گذاری در حجم بالا است که باید دید دولت و شرکت مس برای این موضوع چه تدابیری در نظر گرفته است.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید