238684

واکنش مثبت به اخبار چین، بازار مس را افزایشی کرد

جوانه فلز سرخ

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : انتشار شایعه‌هایی مبنی بر اینکه سیاستگذاران در چین قصد کاهش محدودیت‌های کرونایی را دارند سبب شده بازار فلز مس نیز افزایشی شود. امیدواری نسبت به کاهش محدودیت‌ها و افزایش فعالیت کارخانجات موجب شد تقاضا برای کامودیتی‌ها از جمله فلز سرخ افزایش پیدا کند. همچنین انتشار داده‌های کار وزارت آمریکا نشان می‌دهد وضعیت اشتغال در ماه اکتبر کمی بهبود یافته است؛ اما سیاستگذاران فدرال رزرو اعلام کرده‌اند همچنان قصد افزایش نرخ بهره را داشته اما ممکن است میزان افزایش آن را کمی کاهش دهند.

رونق بازار مس

افزایش شایعاتی مبنی بر کم‌رنگ شدن سیاست‌ کروناصفر در چین سبب شد در روزهای اخیر بازار اغلب کامودیتی‌ها مثبت شود. در این میان فلز مس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. جمعه گذشته، بهای مس در بورس فلزات لندن نسبت به روز معاملاتی پیشین، ۳۹۵ دلار افزایش یافت و به ۷هزار و ۹۰۵ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین نسبت به هفته قبل نیز ۲/ ۳ واحد رشد قیمتی را تجربه کرد. رشد قیمت مس در جمعه همچنان ادامه داشت و در لحظات پایانی ساعت کاری این بورس به ۸هزار و ۱۰۹ دلار به ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی از ۲ ماه گذشته تاکنون دیده نشده است. این رشد قیمتی در پی واکنش مثبت بازار به سخنان مقامات چینی در رابطه با تغییر سیاست‌های کروناصفر رخ داده است.

چین تنها کشوری است که همچنان اقدامات سختگیرانه برای مهار کرونا را به کار می‌برد. سیاست کروناصفر در این کشور شامل تعطیلی‌های گسترده، قرنطینه و تست‌های مکرر در روز می‌شود. صنعت و کارخانجات نیز ضربه شدیدی از این سیاست‌ها خورده و تقاضا برای کالا‌های مختلف با کاهش شدیدی مواجه شده، چرا که تصمیم مقامات برای کنترل کرونا ضربه شدیدی به تولید در این کشور وارد کرده است. درحالی‌که مطالعات متعددی نشان می‌دهد تعطیلی‌های گسترده تاثیر بسیار کمی بر کنترل گسترش کووید-۱۹ داشته است.

حال به ‌نظر می‌رسد این کشور نیز در حال گمانه‌زنی برای کاهش محدودیت‌هاست. یک مقام سابق سازمان کنترل بیماری‌ها در چین جمعه گذشته اعلام کرد چین به‌زودی تغییرات بنیادی در رابطه با سیاست کروناصفر اعمال خواهد کرد. البته این مقام از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرد. به عقیده تحلیلگران اگر سیاست‌های سختگیرانه کاهش پیدا کند، این می‌تواند عاملی برای رشد اقتصاد چین و افزایش تقاضا برای کامودیتی‌های مختلف باشد.

تولید فلز سرخ کاهش یافت

بررسی آمارهای کارخانجات فرآوری فلزاتراوری نشان می‌دهد تولید واحدهای ذوب مس در جهان طی ماه اکتبر به‌دلیل واهمه از رکود، کمبود تقاضای موثر و تعطیلی‌ کارخانجات برای تعمیرات کاهش یافته است. واحد‌های ذوب در تمام نواحی به‌جز آمریکای شمالی دچار کاهش فعالیت شده‌اند. به عقیده گای ولف، رئیس انالیتیکز، کاهش گردش مالی نتیجه طبیعی بازارهای نزولی است. همان‌طور که تولید کمتر به‌دلیل کمبود در زنجیره تامین در بازار فیزیکی است. ارث وان، شرکتی تخصصی در حوزه جمع‌آوری داده، اعلام کرد شاخص پراکندگی مس، معیاری برای فعالیت کارخانه‌های ذوب، از ۴۹ واحد در ماه سپتامبر به حدود ۴۷ واحد در ماه اکتبر کاهش پیدا کرده است.

شاخص پراکندگی در چین، بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس تصفیه‌شده در جهان، نیز برای پنجمین ماه متوالی کاهشی اعلام شد و به ۳/ ۴۴ واحد افت کرد. در گزارش این شرکت آمده است به نظر می‌رسد در چین، تنگنای عرضه قراضه بر نرخ بهره‌برداری کارخانجات و واحد‌های ذوب تاثیر می‌‌گذارد. طبق اعلام  دولت شیلی، تولید کل مس در این کشور، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در جهان، نیز طی ماه سپتامبر با ۲۷/ ۴درصد کاهش به ۴۲۸هزار و ۳۰۰ تن رسید. تولید شرکت دولتی کادلکو در شیلی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نیز حدود ۸درصد کاهش داشته است.

اثر بهای انرژی بر بهای آلومینیوم

ظرف روز چهارم نوامبر بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات آمریکا به ۲هزار و ۳۵۵دلار به ازای هر تن رسید و نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰دلار افزایش داشته است. البته بهای این فلز نسبت به رکورد قیمتی خود در ماه مارس گذشته حدود ۵۰درصد کاهش داشته است. نگرانی‌ها از رکود اقتصادی و کاهش تولید دلیل اصلی این کاهش قیمت است. آلکوآ، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در آمریکا، به‌تازگی به سرمایه‌گذاران هشدار داده بهای بالای انرژی و هزینه بالای مواد خام و ریزش قیمتی آلومینیوم سبب شده حاشیه سود کاهش پیدا کند. سنتوری آلومینیوم، دومین تولیدکننده بزرگ، نیز اعلام کرد در ژوئن گذشته یکی از کارخانجات خود در آمریکا را تعطیل کرده است. البته عرضه آلومینیوم در جهان ممکن است به مخاطره بیفتد، چراکه بورس فلزات لندن به‌تازگی اعلام کرده آلومینیوم‌ روسیه را با محدودیت‌هایی پذیرش می‌کند.

افزایش نرخ‌های بهره همچنان ادامه دارد

افزایش همه‌گیر قیمت‌ها به‌همراه وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین از ابتدای سال میلادی جاری موجب شد دولت‌ها نیز با سیاست انقباضی پولی به این امر واکنش نشان دهند. درست است افزایش نرخ بهره موجب جلوگیری از رشد قیمت‌ها می‌شود اما از طرفی موجب کند شدن رشد اقتصاد و کاهش تقاضا نیز می‌شود. اتفاقی که در ماه‌های گذشته نیز رخ داد. حال آمار‌های بیکاری منتشرشده از سمت وزارت کار ایالات متحده نشان می‌دهد میزان رشد اشتغال در اکتبر گذشته بیشتر از حد انتظار افزایش پیدا کرده است؛ اما خبرها حاکی از این است که سیاستمداران همچنان به تداوم سیاست‌های انقباضی خود ادامه می‌دهند. طبق این آمار نرخ بیکاری به میزان ۷/ ۳درصد رسیده است که این موضوع به فدرال رزرو اجازه می‌دهد با سرعت کمتری نرخ‌‌های بهره را افزایش دهد.

وزارت کار در گزارش اشتغال خود اعلام کرد ایالات متحده در ماه گذشته ۲۶۱هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بالاتر از افزایش به میزان ۲۰۰هزار شغلی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند.  همچنین بانک مرکزی ایالات متحده، چهارشنبه گذشته نرخ بهره را برای چهارمین ماه متوالی به میران ۷۵صدم واحد دیگر افزایش داد. سیاستگذاران این بانک با وجود داده‌های مثبت وزارت کار و همچنین نشانه‌های کوچک از اینکه پیشرفت در کاهش تورم وجود داشته است، امیدوارند در نشست‌های بعدی بتوانند نرخ بهره را به میزان کمتری افزایش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید