236443

خوش‌بینی به احیای برجام موجب کاهش تقاضای مس شد

درنگ برای خرید فلز سرخ

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : احتمال توافق ایران و غرب، بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته؛ عاملی که موجب ریزش بهای آزاد ارز در روزهای اخیر شده است. اما با وجود کاهش نرخ ارز، خرید کاتد مس از بورس‌کالا کاهش یافته است. باوجود رونق معاملات از ابتدای سال‌جاری، روز گذشته تقاضا برای این فلز بیش از هر زمان دیگری به عرضه نزدیک شد. برخی فعالان، علت عدم‌استقبال از کاتد مس را هم‌‌‌نوایی بهای نیمایی و آزاد ارز در روزهای گذشته می‌‌‌دانند؛ چرا که با وجود کاهش اختلاف قیمت، برخی خریداران انگیزه‌‌‌ای برای معامله ندارند.

همچنین این احتمال وجود دارد که برخی تجار به امید کاهش قیمت‌ها پس از احیای توافق از خرید منصرف شده‌‌‌ و تقاضای خود را به بعد از قطعی‌شدن اخبار توافق موکول کرده‌اند. در بازارهای جهانی نیز با وجود افزایش احتمالی نرخ بهره در غرب و بیم از رکود، بازار فلز سرخ افزایشی شده است، به‌طوری که بهای این فلز در بورس فلزات لندن بالاخره وارد کانال 8هزار دلاری به‌ازای هر تن شد؛ سطحی که از ژوئیه گذشته مشاهده نشده بود. سردرگمی تجار از نتیجه مذاکرات برجام موجب کاهش تقاضای کاتد مس شد. روز گذشته، تالار اصلی بورس‌کالا همچون روال سابق میزبان عرضه 4‌هزار تن کاتد مس به قیمت پایه حدود 210‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود؛ اما خریداران با کاهش استقبال نسبت به هفته‌‌‌های گذشته، تقاضایی به میزان 5‌هزار و 620تن را به ثبت رساندند که نسبت به هفته گذشته کاهش 11درصدی داشت. همچنین با افت تقاضا، رقابت قیمتی محسوسی در معاملات روز گذشته رخ نداد و میانگین قیمت معامله با حدود 11هزارتومان افزایش به 221هزارتومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

کاهش معاملات با ریزش نرخ ارز

از ابتدای سال‌جاری به‌‌‌جز هفته‌‌‌های پایانی فروردین‌ماه، تقاضا برای فلز مس نسبت به عرضه برتری محسوسی داشته است. برخی فعالان بازار، دلیل افزایش محبوبیت مس در سال‌جاری را اختلاف قابل‌توجه بهای نیمایی و آزاد ارز می‌‌‌دانستند. حال اما به‌نظر می‌رسد با کاهش بهای آزاد ارز به‌‌‌دلیل افزایش خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکرات، تمایل خریداران به کاتد مس کاهش یافته است. ماه گذشته بهای نیمایی ارز با شیب صعودی اما کُند از کانال 25‌هزار تومانی به محدوده 26‌هزار تومانی رسید. با توجه به اینکه بهای آزاد ارز نیز در کانال 32هزارتومانی قرار داشت، اختلاف حدود 6‌هزار تومانی دو ارز، عده‌‌‌ای را ترغیب به خرید مس از بورس‌کالا کرده است. در صورتی که بررسی‌ها نشان ‌‌‌می‌‌‌دهد، افزایش تقاضا در ماه‌‌‌های گذشته به افزایش تولید در کشور منجر نشده است. با ریزش نرخ آزاد ارز در معاملات بازار به کانال 28‌هزار تومانی، تقاضا برای مس طی روز گذشته کاهش یافت و به‌نظر می‌رسد کاهش اختلاف بین دو ارز موجب شد تا بعضی از خریداران از رقابت خارج شوند. افزایش فروش دلار در بازار به‌‌‌دلیل ترس از کاهش ارزش آن، از عوامل ریزش بهای آزاد ارز است.

امید به توافق؛ عامل تردید بازار

باوجود افزایش خوش‌بینی نسبت به انجام توافق بین ایران و غرب بیش از هر زمان دیگری، احتمال کاهش تقاضای بعضی از تجار به‌‌‌دلیل امید به کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد. به‌نظر می‌رسد بعضی از خریداران ترجیح داده‌اند در هفته جاری خرید نکنند تا اخبار کامل‌تری از نتایج مذاکرات منتشر شود. البته انتظارات بازار به‌‌‌گونه‌‌‌ای شکل گرفته است که برخی شانس احیای توافق را بیشتر از شکست آن می‌‌‌دانند، به همین دلیل معامله‌‌‌گران ترجیح می‌دهند خرید خود را به امید کاهش قیمت‌ها به تعویق بیندازند؛ چرا که این افراد معتقدند، باوجود خبر انعقاد توافق بین طرفین، ریزش دوباره بهای آزاد ارز بسیار محتمل است. حال باید دید نتیجه مذاکرات چه می‌شود.

افزایش بهای جهانی مس

باوجود تقویت احتمال افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی در غرب، بهای مس همچنان در کانال افزایشی قرار دارد. قیمت این فلز سرخ که از اواسط ماه میلادی گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته بود، جمعه گذشته در بورس فلزات لندن به 8‌هزار و 50دلار به ازای هر تن رسید. به‌نظر می‌‌‌رسد با وجود احتمال تداوم رکود در غرب، خوش‌بینی به افزایش تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام در دنیا، باعث افزایشی‌شدن بازار فلز سرخ شده است.

 انتظار می‌رود چین، در روزهای آتی نرخ بهره خود را به امید تحریک رشد اقتصادی دوباره کاهش دهد. البته افزایش شدید دمای هوا در شرق‌‌‌ آسیا و محدودیت مصرف برق برای کارخانه‌ها از سمت مقامات محلی در چین به منظور جلوگیری از افزایش فشار به شبکه برق در هفته گذشته موجب کاهش مصرف کارخانجات در این ناحیه شده است. در حالی که انتشار داده‌‌‌های تورمی آلمان و ژاپن طی جمعه گذشته احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و به تبع آن، بانک‌های مرکزی در اروپا را افزایش می‌دهد، بسیاری از تحلیلگران باور دارند که رکود در اروپا و ایالات‌متحده تشدید خواهد شد و رشد کند اقتصادی در انتظار این نواحی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید