235619

به دستور رئیس‌جمهور انجام می‌شود؛ آذربایجان شرقی ازسود مس سونگون بهره‌مند می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و توسعه مس سونگون گفت: مقرر شده ۲۰ درصد سود و ۹ درصد ارزش افزوده مس وارد جریان مالی استان شود که تحول بزرگی را منجر خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، صابر پرنیان صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه صنعت، معدن و تجارت ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان وجود دارد، متذکر شد: آذربایجان‌شرقی علاوه بر اینکه یک استان تراز اول صنعتی است، درون‌زاترین استان از لحاظ صنعتی نیز است، چراکه صنعت استان متکی به بخش خصوصی است.

پرنیان گفت: در حوزه تجارت، آذربایجان‌شرقی از گذشته تاکنون مهد تجارت بوده و بیش از هزار سال در شاهراه تجاری دنیا قرار داشته است.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی موقعیت استراتژی خاصی دارد، چرا که مستقیم به اوراسیا و با یک واسطه به اروپا وصل می‌شود و بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور در این استان قرار دارد.

۶۰۰ واحد صنعتی در دست ساخت در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی به عنوان یک استان پیشرو، صنعتگر و اقتصادی در کشور مطرح است، گفت: ۲۶ مگاپروژه با اهمیت در استان با سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حال اجراست که با بهره‌برداری از این مگاپروژه‌ها زنجیره تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی تکمیل خواهد شد.

پرنیان با اشاره به اینکه امروز در کارخانه‌های استان مهندسی معکوس اتفاق می‌افتد، افزود: بیش از ۶۰۰ طرح صنعتی در استان وجود دارد که در حال حاضر بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: امسال در حوزه صنعت، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق شود.

تشکیل مس آذربایجان و اخذ عوارض و ارزش افزوده مس

پرنیان با بیان اینکه در بخش معدن اقدامات خوبی در استان انجام شده است، گفت: تشکیل شرکت مس آذربایجان، اخذ عوارض و ارزش افزوده مس و فعال شدن معادن استان از جمله اقدامات مهمی است که امسال در این حوزه انجام می شود.

پرنیان ادامه داد: با تاسیس شرکت مس آذربایجان ظرفیت تولید کنسانتره مس از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن و تولید مس کاتد که در حال حاضر صفر است به ۲۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و در صنایع پایین دستی استان نیز یک تحول بزرگ اقتصادی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بخش معدن به خصوص حوزه مس اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، گفت: دستور رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و توسعه مس سونگون از جمله رویدادهای مهم در حوزه مس کشور و آذربایجان شرقی است که در حال انجام بوده و اکنون مراحل اجرایی تشکیل مس آذربایجان با جدیت دنبال می شود.

پرنیان ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته در معدن مس سونگون کنسانتره تولید می شد، در حالی که مالیات و درآمد آن به استان نمی آید، ولی اکنون شرکت ملی مس ایران و سازمان امور مالیاتی به دنبال صدور فاکتور و وارد شدن فواید مالی مس سونگون به جریان مالی آذربایجان شرقی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس تاکنون از استان خارج شده، اما جریان مالی آن خود را در استان نشان نداده است؛ بر این اساس مقرر شده ۲۰ درصد سود و ۹ درصد ارزش افزوده مس وارد جریان مالی استان شود که تحول بزرگی را منجر خواهد شد.

پرنیان  تاکید کرد: در حال حاضر میزان صادرات استان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که اگر چرخه مس نیز به این حوزه وارد شود تنها در صادرات محصولات پایین دستی و کاتد مس حدود پنج میلیون دلار ایجاد خواهد شد و یا به عبارتی در عرض دو سال صادرات مس سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اهمیت حفظ مسائل زیست محیطی در روند فعالیت معادن افزود: هر هفته دو جلسه برای پیگیری و رفع موانع فعالیت معادن برگزار می‌شود که امیدواریم با اقدامات انجام شده معادن به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند تا از ظرفیت معادن استان بهره‌مند شویم.

آذربایجان‌شرقی بهشت معادن مس و طلا

وی با بیان اینکه در حوزه معدن به ویژه در بخش فلزات ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد، متذکر شد: آذربایجان‌شرقی بهشت معادن مس و طلاست، چرا که ارزش افزوده بیشتری دارد و صنایع پایین‌دستی زیادی در این استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با تکمیل فعالیت معادن مس، طلا و نفلین سینیت اقتصاد استان متحول خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حوزه صادرات ششمین استان کشور هستیم، یادآور شد: البته بخشی از کالاهای صادراتی از سایر استان‌ها صادر می‌شود.

 

مشکلات معدن طلای اندریان با برنامه‌ریزی‌های مناسب به زودی برطرف می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که با برنامه‌ریزی‌های مناسب در سطح مدیریت ارشد استان به زودی مشکلات معدن طلای اندریان برطرف می‌شود، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی معدن اندریان، فعالیت حفاران غیرمجاز در محدوده معدن است که با شناسایی رگه‌های پرعیار اقدام به برداشت و استحصال غیرمجاز طلا می‌کنند.

افزود: بدون تردید حفاری های غیرمجاز و استفاده از روش های غیراستاندارد استحصال و فرآوری طلا در محدوده معدن طلای اندریان تبعات زیست محیطی برای منطقه را به همراه خواهد داشت که در این زمینه تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا این مسایل برطرف شود.

وی ادامه داد: در زمینه مسائل و مشکلات معدن اندریان، سازمان صمت تا کنون به مسئولیت های قانونی و نظارتی خود عمل کرده است و از این بابت قصوری متوجه سازمان نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به بازدیدی که اخیرا از این منطقه انجام شد از سوی شورای تامین استان با محوریت شخص استاندار آذربایجان شرقی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات جدی برای رفع بحران در دستور کار قرار گرفته که به زودی نتایج و ثمرات آن مشخص خواهد شد.

پرنیان صیانت از معدن طلای اندریان را ماموریت اصلی دستگاه‌های نظارتی و مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: طبق قانون، شرکت بهره بردار موظف به صیانت از معدن و محدوده معدنی تحویل گرفته شده است ولی با توجه به کوهستانی بودن منطقه و تعداد زیاد حفاران غیرمجاز، متاسفانه در حال حاضر این شرکت توان لازم برای صیانت از معدن و یا برخورد با حفاران غیرمجاز را ندارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی‌های بین بخشی در استان، مسایل و مشکلات مربوط به این بخش از فعالان غیرمجاز را برطرف کنیم.

اجرای ۲۶ مگا پروژه با ۴۰ هزار میلیارد تومان

وی افزود: اکنون برای ۲۶ مگاپروژه در استان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: ۸۰۰ واحد صنعتی در استان در مرحله اتمام است یعنی با بهره برداری از این واحدها اشتغالزایی جدیدی ایجاد خواهد شد.

پرنیان گفت: با توجه به ماهیت بخش خصوصی صنعت استان بیشتر درخواست فعالان اقتصادی در زمینه رفع موانع است.

وی اضافه کرد: متراکم ترین مرکز تولید لوازم خانگی در منطقه کجوار تبریز قرار دارد که علاوه برتنوع تولیدات از لحاظ تکمیل زنجیره و قیمت محصولات مزیت بزرگی برای استان تلقی می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید