235234

بازگشت بهای فلز سرخ به مسیر کاهشی

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : جولان دوباره کرونا در شرق آسیا و احتمال افزایش نرخ بهره در کشورهای توسعه‌یافته با هدف مهار تورم همچنان بر بازار فلز مس سایه افکنده است. پس از افزایش موقت بهای فلز سرخ، ترس از شیوع سویه‌‌‌های جدید کرونا در چین و قرنطینه دوباره این کشور، همچنین نگرانی از رکود جهانی به‌‌‌دلیل سیاست‌‌‌های انقباضی پولی موجب عقب‌نشینی قیمت این کاتد شد. در داخل اما اختلاف قیمت بین دو ارز نیمایی و آزاد همچنان موجب تکرار روند معاملاتی فعالان بازار شده است.

به گزارش دنیای معدن، بهای فلز مس به مسیر کاهشی خود بازگشت. بازار کاتد مس هفته گذشته به مدت کوتاهی روند افزایشی را در پیش گرفت؛ اما نابسامانی‌‌‌های اقتصاد جهانی دوباره بر معاملات فلز سرخ اثر منفی گذاشت. قیمت مس، هفته گذشته به دلیل امیدواری‌‌‌ها نسبت به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و افزایش تقاضا از سمت این کشور برای بهبود فعالیت‌‌‌های اقتصادی با رشد ۴درصدی به حدود ۷‌هزار و ۸۰۰دلار به‌‌‌ازای هر تن رسید. اما شیوع کرونا و احتمال کاهش تقاضا از سمت چین موجب شد تا روز جمعه گذشته بهای این فلز در بورس فلزات لندن کاهشی شود و به محدوده ۷‌هزار و ۷۰۰دلار به ازای هر تن برسد. با کشف ۶۹مورد کیس مثبت کووید-۱۹ در شانگهای، پرجمعیت‌‌‌ترین شهر چین در روز یکشنبه گذشته نگرانی‌ها از اعمال سخت‌‌‌گیری‌‌‌های جدید در شرق آسیا و قرنطینه‌‌‌‌‌‌های وسیع‌‌‌تر به‌منظور جلوگیری از شیوع سویه جدید اُمیکرون در این کشور شدت گرفته است. اعمال تعطیلی‌‌‌های جدید در چین می‌‌‌تواند تقاضای این کشور برای فلزات صنعتی، به‌‌‌خصوص مس را بسیار پایین بیاورد؛ چرا که این کشور بزرگ‌ترین وارد‌کننده مس در جهان است.

تداوم رکود؛ واهمه غرب

پس از افزایش نرخ پی‌‌‌درپی تورم در غرب و اجرای سیاست‌‌‌های پولی انقباضی توسط بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته با محوریت فدرال‌رزرو، واهمه از وقوع رکود جهانی و تکرار بحران‌هایی همچون بحران ۲۰۰۸ در آمریکا شدت گرفته است. به عقیده تحلیلگران، ترس از رکود مانع اصلی در برابر تقاضای مس بوده که موجب آغاز روند کاهشی بهای این فلز سرخ شده است. حال با توجه به آمارهای جدید وزارت کار آمریکا به‌نظر می‌رسد با وجود ترس از رکود، فدرال‌رزرو همچنان قصد افزایش نرخ بهره را داشته باشد. روز جمعه گذشته وزارت کار آمریکا آمار اشتغال این کشور را منتشر کرد. این آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد مشاغل ایجادشده در ماه گذشته به ۳۷۲‌هزار شغل رسیده که رقمی فراتر از حدانتظار اقتصاددانان بوده است. همچنین نرخ بیکاری در این کشور بی‌‌‌تغییر مانده و همچنان روی عدد ۶/ ۳ است. با توجه به این آمارها که از بهبود وضعیت اشتغال در این کشور حکایت دارد، تحلیلگران انتظار دارند که فدرال‌رزرو با وجود رخداد رکود احتمالی همچنان به افزایش نرخ بهره برای غلبه بر تورم ادامه دهد. اکنون نرخ بهره در ایالات‌متحده ۷۶/ ۱ است؛ اما کارشناسان معتقدند احتمال دارد، سیاستگذاران در ایالات‌متحده به دنبال افزایش این نرخ حتی تا ۷۵ واحد دیگر نیز باشند. البته افزایش نرخ بهره نیز می‌‌‌تواند بر کاهش احتمالی بهای فلزات صنعتی با محوریت فلز مس بیفزاید.

تناوب رفتاری خریداران در داخل

بازار داخلی برخلاف معاملات جهانی رویه‌‌‌ای بی‌تغییر را در پیش گرفته است. همچون هفته‌‌‌های اخیر میزان تقاضا برای فلز مس با برتری حدود دوبرابری موجب رقابت قیمتی حدود ۸درصدی در معاملات روز دوشنبه رینگ داخلی بورس‌کالا شد. اختلاف قیمتی محسوس بین ارز آزاد و نیمایی همچنان خریداران را به خریدهای کاذب با هدف کسب سودهایی کلان وسوسه می‌کند. در هفته جاری نیز با وجود عرضه ۴‌هزار تن کاتد مس، میزان تقاضا برابر با ۷‌هزار و ۳۰۰تن بود که با میانگین قیمتی ۲۲۰‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله شد. تصمیم دولت مبنی برحذف ارز ۴۲۰۰تومانی در اوایل سال‌جاری با هدف جلوگیری از این دست فعالیت‌ها بوده است؛ اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که این تصمیم که با ‌‌‌هدف جلوگیری از فعالیت‌های غیرمولد و رانت‌های ایجادشده برای دریافت این ارز گرفته شد، با وجود نظارت بر قیمت ارز نیمایی همچنان به وقوع نپیوسته است؛ چراکه این ارز برای افرادی که به‌‌‌دنبال کسب سود از طریق فعالیت‌های کاذب هستند، همان جایگاه ارز ۴۲۰۰تومانی را پیدا کرده است. البته بهای مس در داخل نیز به تبع سقوط قیمت‌های جهانی در ماه‌‌‌های اخیر دچار کاهش شده است. قیمت این فلز در اوایل سال‌جاری در کانال ۲۵۰‌هزار تومانی قرار داشت؛ اما به‌‌‌دلیل کاهش بهای پی‌‌‌در‌‌‌پی فلز مس در دنیا، در داخل نیز قیمت آن دچار افت شده و اکنون در کانال ۲۱۰‌هزار تومانی قرار گرفته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید