232742

نگاهی به چند اقدام راهبری ایمیدرو در ماه‌های اخیر

دنیای معدن: ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای در بخش معدن، تلاش زیادی کرده تا نقش معدن را در اقتصاد پررنگ کند.

به گزارش دنیای معدن، روند خام فروشی بعد از انقلاب در بخش معدن سیر نزولی داشته و می تواند ادعا نمود در حال حاضر با توسعه زنجیره فولاد، مس ، طلا و آلومینیوم عملاً خام فروشی از بین رفته است.

امروزه صنایع معدنی کشور با دو چالش، تامین خوراک و انرژی پایدار مواجه هستند و آینده حیات این صنعت به ثبات در این دو مولفه گره خورده است.

ایمیدرو تلاش کرده تا نگرانی های آتی را از پای فعالان صنعت مرتفع کرده و برای سه فاکتور مهم آب، برق و گاز چاره اندیشی کرده است.

خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و مرکزی کشور  از سال گذشته با راهبیر ایمیدرو و سرمایه گذاری شرکت های معدنی آغاز شده و پیش بینی می شود تا 3 سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

همچین مهرماه گذشته با نهایی شدن تفاهم نامه وزارت صمت و وزارت نیرو برای ایجاد 10 هزار مگاوات نیروگاه تا قبل از سال 1403، عملاً نگرانی های این صنعت از تامین برق پایدار برطرف خواهد شد.

در زمینه گاز نیز چندین نشست میان وزارت صمت و وزارت نفت برگزار شده و آمادگی از سوی شرکت های معدنی برای سرمایه گذاری در میادین گازی برای تامین نیاز گازی این صنعت اعلام شده است.

اما فعالیت های ایمیدرو به تامین انرژی پایدار محدود نشده و تلاش گسترده برای تامین مواد اولیه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شاید اکتشاف معدن مس و طلا جانجا را بتوان به عنوان یکی از نقاط عطف فعالیت های تهیه و تولید و ایمیدرو دانست، چرا که در نقطه مرزی و محروم کشور ، کشف معدنی در کلاس جهانی با یک میلیارد تن ذخیره ، به امید و نشاط در بین مردم این منطقه تندیل شده است.

این معدن در اواخر سال گذشته به مزایده رفت و کنسرسیومی از شرکت های بزرگ معدنی قرار است 30 هزار میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری کنند که با شروع عملیات اجرایی این پروژه عظیم ، تولید ثروت و اشتغال در این منطقه محروم موجب تحول و دگرگونی اقتصادی و حتی اجتماعی خواهد شد.

برنامه ویژه ایمیدرو برای اکتشاف در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان به عنوان استان های مستعد معدنی کشور از چندماه پیش وارد فاز جدیدی شده و با همراهی سازمان زمین شناسی کار برای اکتشافات جدید و کسب ذخایر جدید برای تامین مواد اولیه و توسعه زنجیره معدنی کشور ادامه  دارد.

به بار نشستن فولاد قائنات و تولید محصول آن در آذرماه نیز از دستاوردهای مهم ایمیدرو بوده است .

در این مجتمع سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی تولید و به کارخانه‌های تولید شمش فولادی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

گفتنی است در این مجتمع برای هزار و 200 نفر شغل ایجاد شده که 95 درصد آن‌ها بومی منطقه هستند.

در نهایت ره آورد این اقدامات ایمیدرو گامی استوار در تحقق فرمان راهبردی رهبر انقلاب برای تحقق شعار مهم «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» است.خبرگزاری تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید