226147

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران:

معاملات آتی مس کاتد به زودی راه اندازی می شود

دنیای معدن: روز گذشته نشست آشنایی با معاملات قراردادهای آتی مس کاتد در بورس کالای ایران با حضور کارگزاران برگزار شد که در این نشست، محمد حسین رحمتی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از راه اندازی قریب الوقوع قرارداد آتی مس کاتد خبر داد.

به گزارش «دنیای معدن»؛ معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در ابتدای این نشست به حجم مطلوب معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی اشاره کرد و گفت: حجم عرضه این محصول در ۵ سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه در سال گذشته از ۲۸۰ هزار تن تولید شرکت ملی مس بالغ بر ۲۱۴ هزار تن آن در بورس کالا عرضه شد و معاملات قابل قبولی نیز به ثبت رسید.  

رحمتی افزود: به بیان دیگر ۷۰ تا ۸۰ درصد حجم عرضه های مس کاتد در بورس کالا منجر به معامله شد و این امر نشان دهنده حجم بالای معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی است که از این رو می توان امیدوار بود قراردادهای آتی این دارایی برای فعالان بازار مس و سرمایه گذاران از جذابیت بالایی برخوردار باشد.  

روند معاملات مس در بورس فلزات لندن

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در ادامه یکی از فاکتورهای انتخاب یک کالا برای ورود به بازار آتی را داشتن بازاری پویا به همراه نوسان قیمت براساس شرایط بازار عنوان کرد و گفت: با توجه به اثرگذاری بالای قیمت های بورس فلزات لندن بر نرخ فلزات دنیا و روند قیمتی مس کاتد در این بورس، به نظر می رسد مس کاتد انتخابی جذاب برای قرار گرفتن بر تابلوی بازار آتی باشد.

رحمتی اظهار داشت: مس کاتد در بورس فلزات لندن به لحاظ تعداد تراکنش و حجم معاملات قراردادهای آتی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در رتبه دوم قرار داشت که گویای جایگاه ویژه این محصول در میان سرمایه گذاران بازار فلزات دنیا است.

وی درباره استاندارد تحویل این محصول در بورس فلزات لندن نیز گفت: برای مس کاتد در فرآیند تحویل سه استاندارد تعریف شده و اندازه قرارداد در بازار فیزیکی و آتی هر دو یکسان و ۲۵ تن در نظر گرفته شده اند. البته برای جذب فعالان خرد بازار قراردادهای مینی تعریف شده که حجم آن ها یک پنجم معاملات فیوچرز معمولی است و تسویه فیزیکی ندارند بلکه تسویه نقدی در این قراردادها صورت می گیرد.

جزییات قرارداد آتی مس کاتد

رحمتی درخصوص اندازه قراردادهای آتی مس کاتد در بورس کالای ایران نیز گفت: اندازه هر قرارداد  ۱۰۰ کیلوگرم و درصد وجه تضمین اولیه ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است تا اهرم مناسبی برای راه اندازی قرارداد مذکور باشد. مظنه دهی و واحد قیمت در این قراردادها ریال به ازای هر کیلوگرم اعلام شده و روزهای معاملاتی نیز مانند سایر قراردادهای آتی شنبه تا پنج شنبه و از ساعت ۱۰ تا ۱۵ است که البته درصورت کشش بازار معاملات این محصول به ساعت ۱۷ افزایش خواهد یافت.

او افزود: سقف موقعیت تعهدی باز که در ابتدای راه اندازی قرارداد در نظر گرفته شده ۵۰۰ موقعیت است که البته ممکن است در آینده با توجه به شرایط معاملات تغییر کند و بیشتر شود.

به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، اولین سررسید قرارداد آتی مس کاتد، بهمن ماه سال جاری خواهد بود و بعد از آن با توجه به کشش بازار سررسیدهای دورتر راه اندازی خواهند شد.

چرا آتی مس؟

وی تصریح کرد: یکی از علت هایی که بورس کالا به سمت راه اندازی قراردادهای آتی مس رفت، بحث بازار فیزیکی قوی چه در حوزه داخلی و چه صادراتی این محصول در بورس کالا بود. از طرفی در بخش مس کاتد مازاد عرضه وجود داشته و این محصول سهمیه ای و بهین یابی نیست. با توجه به اینکه نرخ های اعلامی در بازار فیزیکی نیز برگرفته از نرخ دلار و قیمت های جهانی است لذا رابطه مناسبی میان بازار فیزیکی و بازار آتی این دارایی رقم خواهد خورد.

رحمتی در پایان با بیان این مطلب که به رونق مطلوب معاملات آتی مس، خوش بین هستیم، گفت: مس دارایی جذابی است و با راه اندازی این قرارداد، گامی مهم جهت راه اندازی قراردادهای جدید و جذابی برای بازار معاملات آتی بورس کالا برداشته خواهد شد.

 از امروز و به مدت ۴ روز متوالی وبینار "آشنایی با قرارداد آتی مس در بورس کالای ایران" به صورت آنلاین و رایگان برگزار می شود.کالاخبر

 

دیدگاهتان را بنویسید