225816

مارکوس دالی؛ سلطان مس ناحیه بیوت مونتانا

دنیای معدن: مارکوس دالی (Marcus Daly) بازرگان آمریکایی ایرلندی الاصل بود که به عنوان یکی از سه سلطان مس ناحیه بیوت مونتانا شناخته می شود. وی در ۵ دسامبر ۱۸۴۱ در کانتی کاوان ایرلند به دنیا آمد و در کودکی راهی نیویورک شد. وی در ابتدا روزنامه می فروخت و بعدتر به کالیفرنیا رفت تا به جریان هجوم یابندگان طلا در ویرجینیا سیتی بپیوندد.

به گزارش دنیای معدن: وی در معادن کامستاک تجارب اولیه خود را کسب کرد و در جریان کار در معادن ویرجینیا سیتی با مالکان شرکت معدن اوفر، جورج هرست و شرکای او جیمز هاگین و لوید تویس آشنا و با آنها دوست شد. در سال ۱۸۷۲ دالی خرید معدن اونتاریو در نزدیکی پارک سیتی یوتا را به گروه هرست پیشنهاد داد. طی ۱۰ سال معدن اونتاریو ۱۷ میلیون دلار تولید کرد و توانست بیش از ۶ میلیون دلار سود سهام پرداخت کند و میلیون ها دلار برای هرست، تویس و هاگین سود به بار آورد.

دوستی میان آنان سال ها ادامه یافت و با کمک همدیگر معدن مس آناکوندا را در بیوت مونتانا تاسیس کردند. دالی در ۱۸۷۶ به عنوان کارگزار برادران واکر به بیوت آمده بود تا درباره یک معدن به نام آلیس تحقیق کند. واکرها معدن را خریدند و دالی را در آنجا به عنوان ناظر استخدام کردند. آنان سهم کوچکی از معدن را نیز به وی دادند.

دالی به عنوان یک مهندس و زمین شناس چشم تیزبینی داشت و هنگام کار در معدن آلیس متوجه ذخایر هنگفتی از سنگ مس در آنجا شد. وی توانست به چند معدن دیگر منطقه دسترسی یابد و به این نتیجه رسید که آن ناحیه سرشار از مس است. او از کارفرمایانش برادران واکر خواست آناکوندا را بخرند و هنگامی که امتناع آنان را دید، خود آن را خرید. وی پس از فروش سهم خود در معدن آلیس به ارزش ۳۰ هزار دلار، هم وغم خود را معطوف به معدن مس آناکوندا کرد.

از آناکوندا در اصل به عنوان یک معدن نقره بهره برداری شده بود اما دالی که می دانست یکی از بزرگ ترین ذخایر مس در آنجا واقع شده، آن را خرید. دالی که سرمایه ای برای توسعه این معدن نداشت به دوستان قدیمی اش هرست، هاگین و تویس مراجعه کرد و آنها میلیون ها دلار به وی کمک کردند.

وی بعدتر یک کارخانه ذوب برای به دست آوردن مس ساخت و در دهه هشتاد قرن نوزدهم با شرکت معدن آناکوندا بدل به یک میلیونر شد. او همچنین مالکیت یک خط آهن، راه آهن بیوت، آناکوندا و پاسیفیک را به دست آورد تا بتواند سنگ معدن را به کارخانه خود در آناکوندا به آسانی حمل کند؛ او این شهر را برای کارمندانش که در کارخانه او کار می کردند، ساخت. در سال ۱۸۹۴ وی کمپینی راه اندازی کرد تا آناکوندا را به عنوان مرکز ایالت مونتانا معرفی کند اما در این کار ناکام ماند. وی در ۱۲ نوامبر ۱۹۰۰ درگذشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید