224030

نگاهی به طرح‌های توسعه‌‌‌ای شرکت‌های صنعت مس

تداوم سودسازی در صنعت مس

دنیای معدن - میلاد عیسایی تحلیلگر بازار : سرمایه گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ کشورهای چین، شیلی و ژاپن هریک به ترتیب با سهم ۶/ ۴۰، ۱۰ و ۶/ ۶‌ درصد از تولیدات مس تصفیه شده، رتبه‌های اول تا سوم جهان را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. در آسیا نیز با افزایش ۴۲/ ۰ درصدی تولید این قاره نسبت به سال گذشته، کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی با سهم ۶۹، ۳/ ۱۱ و ۸/ ۴ درصد به ترتیب جایگاه اول تا سوم این منطقه از جهان را کسب کرده‌‌‌اند. این قاره در سال ۲۰۲۰ حدود ۸/ ۵۸ درصد از تولیدات مس تصفیه شده دنیا را در اختیار داشته است. در سال ۲۰۲۰ کشور ایران با تولید ۲۷۹‌هزار و ۳۳۰ تن کاتد، رتبه نوزدهم تولید مس پالایش‌‌‌شده در دنیا را دارا بوده، به طوری که سهم تولید مس ایران در دنیا در این سال ۲/ ۱ درصد بوده است. همچنین در منطقه آسیا طی سال ۲۰۲۰ ایران رتبه هفتم تولید مس پالایش‌‌‌شده را داشته، به شکلی که سهم تولید کشور از این منطقه در این سال ۰۴/ ۲ درصد بوده است.

در حوزه مصرف هم ایران در سال 2020 با مصرف 160‌هزار تن، رتبه بیست‌وچهارم مصرف مس پالایش‌‌‌شده در دنیا را دارا بوده به‌طوری‌که سهم مصرف مس ایران در دنیا در این سال 7/ 0 درصد بوده است. همچنین در منطقه آسیا طی این سال رتبه مصرف ایران 13 بوده، رقمی که باعث شده سهم 9/ 0 درصدی را به خود اختصاص دهد.

  ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران با سهم 93‌درصدی از مس محتوی تولید شده، بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کننده مس در ایران به شمار می‌‌‌آید. این شرکت تقریبا تمام مس پالایش شده کشور را تولید می‌کند و در سال گذشته با تولید 271‌هزار تن کاتد، سهم بازار 1/ 1 درصدی از 23‌میلیون تن کاتد تولید شده در دنیا را به‌نام خود به ثبت رساند. در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین از جمله سهامداران عمده این شرکت بشمار می‌‌‌آیند.

سرمایه شرکت ملی صنایع مس ایران طبق آخرین گزارش افزایش سرمایه از محل سود انباشته و با هدف تامین بخشی از منابع موردنیاز جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه، جبران بخشی از مخارج سرمایه‌ای انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تامین بخشی از منابع موردنیاز جهت تکمیل طرح‌‌‌های توسعه در دست اجرا؛ از مبلغ 200‌هزار میلیارد ریال به 400‌هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.  چنانچه طرح‌های توسعه‌ای شرکت مطابق برنامه پیش برود، تولید کنسانتره مس، کاتد، اسید سولفوریک و اسید فسفریک در پایان سال 1404 به ترتیب به سطوح 1,813,000تن، 400,000تن، 1,234,718تن و 300,000تن خواهد رسید.

استراتژی شرکت در حال حاضر تبدیل حداکثری کنسانتره به کاتد است و به همین دلیل علاوه بر گسترش معادن و افزایش واحدهای کنسانتره‌‌‌سازی، به دنبال گسترش واحدهای ذوب وپالایش نیز هست. به همین جهت شرکت در سال‌های آتی واحد ذوب سونگون را با ظرفیت 100 هزارتن و با سرمایه‌گذاری حدود 495‌میلیون دلار راه‌اندازی خواهد کرد و ظرفیت تولید کاتد شرکت با احتساب ظرفیت موجود به حدود 400 هزارتن کاتد در سال خواهد رسید.

با درنظر گرفتن میانگین نرخ دلار نیمایی 23هزار و 400 تومان و همین‌طور میانگین نرخ کاتد جهانی9500دلار، پیش‌بینی می‌شود شرکت ملی صنایع مس ایران برای سال 1400، تقریبا معادل 230 تومان به ازای هر سهم سود‌سازی داشته باشد.

  صنایع مس شهید باهنر

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگ‌ترین معادن مس خاورمیانه و در 12کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت در نیمه دوم سال 1370 راه‌اندازی شده و بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ارتباط‌دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می‌رود. صنایع مس باهنر گسترده‌ترین محصولات مسی و آلیاژهای آن را به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و ین کیک و مقاطع شامل سه گوش، چهار گوش، شش گوش و میلگرد توپر و توخالی) تولید می‌کند و دارای 5کارخانه ذوب و ریخته‌گری، نورد، اکستروژن و کشش، تولید لوله مسی و سکه‌زنی است. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به عنوان سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز طبق آخرین گزارش افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و با هدف جبران بخشی از مخارج سرمایه‌‌‌ای در مسیر تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای است و سرمایه شرکت از این طریق از مبلغ 1،125،000 میلیون ریال به 2،625،000 میلیون ریال افزایش پیدا می‌کند. چنانچه طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع مس شهید باهنر مطابق برنامه پیش رود و طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش تولید نورد، بهینه‌سازی و بهسازی کارخانه لوله‌سازی و در نهایت تولیدات مقاطع مسی مطابق برنامه‌ریزی به‌عمل آمده به بهره‌برداری برسند؛ پیش‌بینی می‌شود مجموع تولیدات شرکت از سطح 28‌هزار تن در سال به 48‌هزار تن در پایان سال 1404 رسیده و سطح فروش شرکت از این بابت به مبلغ تقریبی 10‌هزار میلیارد تومان در سال برسد.

همچنین با درنظر گرفتن میانگین نرخ دلار نیمایی 23هزارو400تومان و میانگین نرخ کاتد و شمش روی جهانی به ترتیب 9500 دلار و 3000 دلار، پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع مس شهید باهنر در انتهای سال 1400، تقریبا 420 تومان به ازای هر سهم سود‌سازی داشته باشد.

  جمع‌بندی

بر مبنای تحلیل حاضر پیش‌بینی می‌شود دو شرکت اصلی صنعت مس شامل ملی صنایع مس ایران و صنایع مس شهید باهنر برای سال 1400، به ترتیب تقریبا معادل 230 و 420 تومان به ازای هر سهم سود‌سازی داشته باشند. فروض اصلی این تحلیل میانگین نرخ دلار نیمایی 23 هزار و 400 تومان و همین‌طور میانگین نرخ کاتد جهانی 9500 دلار بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید