221369

کاهش قیمت مس به دنبال بحران یک شرکت ساختمانی در چین و افزایش دلار

دنیای معدن -قیمت مس در معاملات دیروز دوشنبه در نتیجه بحران بدهی شرکت بزرگ ساختمانی اوراگرانده چین به کمترین حد یک ماه اخیر خود رسید.

به گزارش دنیای معدن، قیمت مس برای تحویل ماه دسامبر در معاملات روز دوشنبه نسبت به جمعه هفته قبل افت ۳ درصدی را تجربه کرد و در بازار بورس نیویورک به ۹۱۶۶ دلار در هر تن رسید. همچنین قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن که قیمت مبنای جهانی مس به شمار می‌رود به ۹۰۵۲ دلار در هر تن رسید که کمترین حد قیمت این فلز از ۲۰ آگوست محسوب می‌شود.

شرکت بزرگ ساختمانی «اورگرانده» چین در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و اکنون اقدام به بازپرداخت بدهی خود به سرمایه‌گذاران است. همچنین این شرکت در تلاش است تا بتواند بهره بدهی‌های خود را نیز تسویه کند.

بحران این شرکت باعث هراس از تاثیر دومینویی این بحران روی اقصاد چین شده است. دولت چین به بانک‌های بزرگ اعلام کرده که بهره وام‌های پرداختی به شرکت اوراگرانده را دریافت نکنند و این در حالی است که موعد پرداخت بهره اوراق شرکت به میزان ۸۴ میلیون دلار امروز به پایان می‌رسد.

قیمت مس نیز تحت تاثیر این بحران و همچنین احتمال اثرگذاری این بحران روی اقتصاد کشور در محدوده‌های پایین معامله شد اما تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که این وضعیت کوتاه‌مدت است. آنها همچنین فکر می‌کنند که این یک بحران کوتاه‌مدت است و اتفاقی مانند بحران «لمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ رخ نخواهد داد.

افزایش قیمت دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای جهانی در آستانه نشست بسیار مهم فدرال رزرو بر کاهش قیمت مس در بازار تاثیرگذار بود. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که اعضای فدرال رزرو در این جلسه درباره زمان‌بندی افزایش نرخ بهره و کاهش خرید اوراق به نتیجه برسند و یا اشاره‌هایی در این باره داشته باشند.

جدا از بحران بدهی شرکت بزرگ اورگرانده و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، بازارهای مالی درباره بسته زیرساختی ۴ تریلیون دلاری ایالات متحده و نیاز افزایش بدهی‌های فدرال کشور ابراز نگرانی می‌کنند و این مسئله را به عنوان ریسک بزرگ بازار در نظر می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید