61777

محکم ترین ماده موجود در جهان چیست؟

دنیای معدن - تحقیقات جدید پژوهشگران امریکایی نشان می دهد که ماده گرافن محکم ترین ماده موجود در جهان است . این ماده نازک ، مستحکم ، انعطاف پذیر ، ضد گلوله و رسانای الکتریکی است و در جذب گلوله دو برابر کولار، مواد مورد استفاده در جلیقه های ضد گلوله ، موثر بوده و ده ها برابر فولاد ، مستحکم است .

به گزارش دنیای معدن به نقل از سیناپرس، محققان امریکایی در آخرین تحقیقات خود ماده ای را کشف کردند که می توان گفت مستحکم ترین ماده موجود در جهان است . این ماده نازک ، مستحکم ، انعطاف پذیر ، ضد گلوله و رسانای الکتریکی است . این ماده شگفت انگیز گرافن (graphene) نامیده می شود .

ماده گرافن در واقع از مداد کشف شد ، این ماده از یک ورقه اتم های تک تشکیل شده است که به طور مرتب در یک ساختار لانه زنبوری کنار هم چیده شده اند. پیش از این دانشمندان از مستحکم و قوی بودن ماده گرافن با خبر بوده اند اما تاکنون این ماده را مورد آزمایش قرار نداده بودند تا بتوانند چگونگی این استحکام را کشف کنند .

ادوین توماس (Edwin Thomas) دانشمند و جائه - هوانگ لی (Jae-Hwang Lee) دستیار پرفسور در دانشکده امهرست (Amherst) دانشگاه ماساچوست ، به صورت مشترک سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارند . این پژوهشگران در تحقیقات خود به آزمایش های مینیاتور بالستیک (miniature ballistic) پراختند که با شلیک گلوله های سیلیکای کوچک بر روی ورقه های گرافن انجام می شود که این آزمایش ها نتیجه ای شگفت انگیز را در پی داشته است .

قابل توجه است که محققان در این آزمایش ها دریافتند که اثر گرافن در جذب گلوله دو برابر کولار (Kevlar) ماده مورد استفاده در جلیقه های ضد گلوله فعلی ، و ده ها برابر فولاد است .

در حال حاضر گرافن مستحکم ترین و قوی ترین ماده جهان به حساب می آید و در آینده می توان با استفاده از این ماده تغییرات بزرگ و مهمی را در ساخت و تولید خوردو به ارمغان آورد .

دیدگاهتان را بنویسید