252802

چگونه سال طلایی "فولاد اکسین" رقم خورد؟

دنیای معدن: شرکت فولاد اکسین خوزستان با تولید ورق‌های API علاوه بر تامین نیاز داخل توانسته محصولات خود را روانه بازار‌های بین المللی کند.

تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر به سوددهی هرچه بیشتر شرکت های فولادی می شود. هرچند در دهه گذشته برخی تولیدکنندگان فولاد توجه چندانی به تولید محصولات خاص نداشتند اما رفته رفته با تغییر تقاضای بازار، تولیدکنندگان فولاد نیز به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر رفته تا بتوانند سوددهی خود را ارتقا دهند. 

 

فولاد اکسین از شرکت های فولادی است که سیاست های خود را بر تولید محصولات خاص متمرکز کرد تا بتواند علاوه بر تامین نیاز کشور، با صادرات این محصولات سودآوری خود را افزایش دهد.  

 

اما موقعیت جغرافیایی فولاد اکسین و نزدیکی به دریا باعث شده تا با هدفگذاری صادراتی، این مجموعه سال طلایی را در 1402  رای خود رقم زده و سودآوری خوبی داشته باشد. 

 

شرکت فولاد اکسین به دلیل ارزش افزوده بسیار بالای تولید ورق های عریض از فولادی API و آلیاژی، سودآوری نسبتا خوبی در سال‌ گذشته به ثبت برساند. 

 

اما این کارنامه درخشان چطور در 1402 به ثبت رسید؟

شاید اصلی ترین دلیل برای رشد سوددهی این مجموعه تولید و ‌فروش ورق های API باشد که با خلق ارزش افزوده بیشتری همراه است. در نتیجه تمرکز بر تولید این محصول باعث شده تا ایجاد ارزش افزوده این مجموعه از آغاز فعالیت هایش تا به امروز بی سابقه باشد و به خودکفایی نزدیک شود.

 

البته در حالی این رکورد تاریخی به ثبت رسیده است که فولاد اکسین بدلیل تأمین مواد اولیه (تختال) از سایر فولادسازان کشور پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند. در صورت ساخت کارخانه فولادسازی در فولاد اکسین و تامین مواد اولیه موردنیاز این مجموعه، تولید می تواند ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و به میزان ظرفیت اسمی برسد. همین اتفاق منجر به توسعه سبد محصولات چه کمی و‌ کیفی خواهد شد و باعث می شود تا اکسین بیش از پیش از ظرفیت جوانان متخصص بومی استفاده کرده و اشتغالزایی بیشتری به همراه داشته باشد.  

اما موضوع دیگر به بحث کیفی محصولات تولیدی در فولاد اکسین برمی گردد. فولاد اکسین برای دستیابی به این نقطه به سمت بازارهای جدید صادراتی رفته است که کیفیت یکی از اصلی ترین فاکتورها برای جذب مشتری خواهد بود.

 

در واقع این مجموعه در کنار اینکه طبق تقاضای بازار بر تأمین نیاز بازار داخل کشور متمرکز شده است، با تولیدات کیفی توانسته حجم صادرات خود را افزایش دهد و به سمت توسعه تولید ورق های خاص برود. 

 

شاید همین نگاه باعث شد تا فولاد اکسین بازار خوبی را کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی بدست آورده و با صادرات انواع ورق های با ارزش افزوده بالا، عنوان واحد صادر کننده نمونه کشور در سال ۱۴۰۲ را کسب کند.  

 

در کنار موارد یاد شده، سیاست های تیم فروش شرکت برای حضور حداکثری در بازارهای صادراتی آن در هم در شرایط تحریم از دیگر عوامل رشد فولاد اکسین در بخش یاد شده محسوب می شود، به نحوی که امروز این مجموعه می گوید ورق های فولادی عریض این شرکت توانایی فتح بازارهای بین المللی را دارند. 

 

 این نگاه نشان می دهد که فولاد اکسین در سال 1403 بیش از سال گذشته بر توسعه صادرات و همچنین تولید محصولات ویژه خود متمرکز است و  بی شک به دنبال افزایش وزنی و ارزشی صادرات خود خواهد بود.  

 

البته فراموش نکنیم بخشی از این موفقیت به مدیریت تامین مواد اولیه و همچنین تامین انرژی در سال گذشته باز می گردد، موضوعی که به معنای برنامه ریزی دقیق این مجموعه است زیرا افزایش صادرات نیازمند عرضه مداوم و با کیفیت محصولات است.  

 

باید دید فولاد اکسین با ادامه این سیاست 6 ماهه اول سال 1403 را چطور به پایان می رساند. از سویی دیگر این مجموعه در بحث افزایش تولید و صادرات به این خود باوری رسیده است که می تواند رکورد شکنی کند.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید