251188

عقب‌‌‌نشینی مشتریان مصرفی میلگرد

دنیای معدن: اختلاف قیمت میلگرد در بازار آزاد و بازار فیزیکی موجب شد تا مشتریان واقعی و نوردکاران از خرید شمش در تالار صنعتی امتناع کنند و با وجود افزایش ۱.۴درصدی قیمت شمش طی هفته گذشته، میزان معاملات برای این محصول میانی زنجیره فولاد ۳۵‌درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش داشت و در رینگ فیزیکی میلگرد نیز فقط ۱۳‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش دنیای معدن، طی چند هفته گذشته افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت پایه انواع محصولات زنجیره فولاد شده بود و از این‌رو هیجان معاملات به تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران بازگشته بود. اما با توقف ارز تلاطم به بازار فولاد بازگشت؛ به‌طوری که برخی محصولات با افت شدید قیمت مواجه شدند و برخی دیگر از محصولات میانی همچون شمش از افزایش قیمت غافل نشدند که این امر موجب عقب‌‌‌نشینی مشتریان واقعی شد.

عقب‌‌‌نشینی مشتری‌‌‌های میلگرد در رینگ فیزیکی

روز چهارشنبه ۲۵بهمن‌ماه حدود ۲۸۲‌هزار و ۵۱۵تن انواع میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که با استقبال ۶۳‌هزار و ۵۷۸تنی مواجه شد و از این میزان ۳۷‌هزار و ۶۰۹تن انواع میلگرد مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این روز به ۱۳‌درصد رسید.

قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار (۱۲ تا ۲۰) در معاملات روز 25بهمن‌ماه سال‌جاری به 22‌هزار و 836تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که به معنای افزایش حدود یک‌درصدی نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش از آن است. قیمت پایه میلگرد فولادی عرضه‌شده در رینگ صنعتی 25بهمن‌ماه در بازه 22‌هزار تا 22‌هزار و 720تومان تعیین شد، با این حال تقاضای جدی برای میلگردهای عرضه‌شده وجود نداشت. عمده تقاضاها برای محصولات چند واحد خاص تولیدی به ثبت رسید که در نهایت به فروش تمامی 36‌هزار تن محصول عرضه‌شده در این بازار با میانگین نرخ 22‌هزار و 800تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید.

روز 25بهمن‌ماه قیمت میلگرد در بازار آزاد حدود 24‌هزار تومان معامله شد، این در حالی است که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس؛ نرخ تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد معامله‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه به 25‌هزار و 300تومان رسید. قیمت در بازار آزاد به مراتب کمتر است و این موضوع باعث می‌شود که میزان دادوستد در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایرانی با رکود جدی مواجه شود و از این‌رو رینگ فیزیکی با معضل جدیدی مواجه شده است که با وجود عقبگرد نرخ ارز، ادامه انباشت میلگرد و نبود تقاضای مصرفی، بخش فولاد را در تنگنا قرار خواهد داد و نسبت حجم فروش به حجم عرضه هر هفته نسبت به ‌روز معاملاتی هفته پیشین کمتر خواهد شد و با پیشروی این شرایط، بازار فولاد باید در انتظار یک سقوط باشد.

حداقل معامله شمش در بازار فیزیکی بعد از 12هفته

در حالی که از نوسان نرخ ارز طی یک‌هفته اخیر کاسته شده است، این موضوع مانع رشد قیمت شمش فولاد در رینگ فیزیکی نشد و این شرایط موجب شد تا میزان معاملات در خلاف جهت قیمت حرکت کند و مشتریان از خرید شمش مصرفی خود در بازار فیزیکی امتناع کنند. در روز 23بهمن‌ماه سال‌جاری بورس‌کالا میزبان بیش از 239‌هزار و 243تن شمش فولادی بود که با توجه به تقاضای 0.7برابری و با احتساب معاملات مچینگ 35‌درصد این عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر 84‌هزار و 465تن شمش مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز 21بهمن‌ماه 20‌هزار و 470تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به هفته گذشته افزایش 1.4درصدی را ثبت کرد.

در هفته چهارم بهمن‌ماه حجم فروش شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران به کمترین میزان خود پس از هفته پایانی آبان‌ماه امسال رسید.افزایش قیمت پایه شمش در رینگ فیزیکی در حالی رقم خورد که قیمت آهن اسفنجی در این بازار کاهش عجیب 11درصدی را به ثبت رساند و به 12‌هزار و 873تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. به عبارت بهتر ادامه رکود در بازار مقاطع طویل و نبود مشتری مصرفی برای این محصول و همچنین کاهش قابل‌توجه قیمت آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی از مهم‌ترین دلایل فروکش تقاضا برای شمش فولادی عرضه‌شده در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران هستند. این در حالی است که طی روزهای گذشته نرخ ارز در بازار آزاد به‌‌‌عنوان محرک دیگر اثرگذار بر قیمت‌ها در کف کانال قیمتی 55‌هزار تومان نوسان محدود داشت که این موضوع نیز از فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد کاست.

در حالی میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران 20‌هزار و 470تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسیده است و با احتساب هزینه تبدیلی 1.1‌برابر بهای شمش فولاد و هزینه حمل حداقل 500تومانی برای انتقال شمش به واحدهای نورد، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد با شمش‌‌‌های عرضه‌شده در رینگ فیزیکی حدود 25‌هزار و 400تومان رقم می‌‌‌خورد و این در حالی است که در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود 24‌هزار تومان اعلام شده و از این‌رو نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد به عنوان مانعی برای افزایش قیمت شمش در تالار صنعتی عمل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید