249633

آذر طلایی در بازار داخلی آهن‌آلات

دنیای معدن: پاییز ۱۴۰۲ فصل خوبی برای بازار آهن‌آلات نبود زیرا این گروه از محصولات تا اوایل آذر هر هفته کف قیمتی قبلی را از دست دادند. اما از نهم آذر ماه موج تقاضا در بازار قیمت‌ها را صعودی کرد. در بازار میلگرد برای نخستین بار قیمت‌ها صعودی شد و همچنان به روند خود ادامه می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن،  ریزش قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی به خصوص میلگرد و تیرآهن در روز نهم آذر ماه متوقف شد تا قیمت‌ها وارد فاز صعودی شوند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در طول هفته‌ گذشته تقاضا در بازار آهن‌آلات تقویت شده‌ است، بازاریان مدعی‌اند افزایش تقاضا شاید کوتاه‌مدت باشد ولی همین موج صعودی نیز باعث رشد قیمت در خور توجهی در بازار آهن‌آلات شد.

با آغاز آذر ماه متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ به ترتیب به کیلویی ۲۴ هزار و ۲۳ هزار تومان سقوط کرد و گزارش‌های بسیاری از معامله میلگرد ۱۴ با قیمت کیلویی ۲۲ هزار تومان منتشر شد ولی پس از سقوط قیمت‌ میلگرد در روزهای نخستین آذرماه به یک‌باره تقاضا افزایش پیدا کرد تا متوسط قیمت میلگرد ۱۴ و ۱۰ به ترتیب به ۲۳ هزار و ۶۳۰ و ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم برسد.

افزایش قیمت میلگرد از ۹ آذرماه تنها موج صعودی قیمت‌ها در این بازار از مهرماه تا کنون بود. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ در این موج صعودی بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت‌ها در بازار تیرآهن به مراتب بالاتر از این است. قیمت تیرآهن در بازار آزاد با آغاز آذرماه صعودی شد و از ۹ آذر شدت بیشتری گرفت. در این مدت متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ از کیلویی ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان به کیلویی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید یعنی بیش از ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

یکی از فعالان بازار تیرآهن در مورد افزایش قیمت دو هفته گذشته به خبرنگار ایراسین گفت: عرضه تیرآهن محدود است و دیدیم اگر تقاضا کمی تقویت شود قیمت تیرآهن خیلی سریع صعودی می‌شود. در بازار نبشی و ناودانی نیز افزایش تقاضا قیمت‌ها را صعودی کرد. البته نبشی و ناودانی پاییز کم نوسانی را پشت سر گذاشت و در بیشتر روزهای ماه با قیمت ثابتی عرضه شدند.

متوسط قیمت انواع نبشی در بازه زمانی مورد بررسی از کیلویی ۲۲ هزار و ۵۶۰ تومان به ۲۲ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. متوسط قیمت ناودانی نیز از کیلویی ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان به کیلویی ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد با این حال گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد همچنان سطح تقاضا در بازار نبشی و ناودانی مانند میلگرد و تیرآهن صعودی نشده‌ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید