249160

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازدید از غرفه فولاد هرمزگان در نمایشگاه ایران متافو: استان هرمزگان بهترین مکان توسعه صنعت فولاد کشور است

دنیای معدن- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استان هرمزگان از نظر مکان‌یابی صنعت فولاد در بهترین نقطه کشور قرار دارد و می‌توان طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد را در این استان و به ویژه شرکت فولاد هرمزگان اجرا کرد.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو، غرفه شرکت فولاد هرمزگان میزبان مدیران، نخبگان، کارشناسان و نمایندگان مجلس بود. عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در غرفه فولاد هرمزگان از وضعیت این شرکت به ویژه رکوردشکنی‌‎ها و طرح‌های توسعه‌ای آن آگاه شد.

وی در خصوص مزیت‌های شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به معادن و دسترسی به بنادر کشور، از نظر مکان‌یابی توسعه صنعت فولاد در بهترین نقطه کشور واقع شده است و می‌توان طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد را در این استان و به ویژه شرکت فولاد هرمزگان اجرا کرد. علاوه بر این، صنایع مصرف‌کننده فولاد به ویژه صنایع دریایی، کشتی‌سازی و کانتینرسازی نیز که در این استان فعالیت می‌کنند، می‌توانند از مزیت‌های توسعه صنعت فولاد در آن بهره‌مند شوند. تمامی سواحل کشور ازجمله استان هرمزگان پتانسیل توسعه صنعت فولاد را دارند. یکی از مشکلات کشور ما خام‌فروشی است و با توسعه صنعت فولاد تا پایین‌دست، می‌توان ضمن تولید محصولات دارای ارزش افزوده، با صادرات این محصولات ضمن ارزآوری قابل توجه، برای کشور ثروت‌آفرینی کرد.

اکبری با اشاره به اینکه نگاه جزیره‌ای و غیر توسعه‌ای به صنعت فولاد آسیب می‌زند، تصریح کرد: هم‌اکنون طرح‌های بزرگی برای توسعه صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد تعرفه شده است. اما چالش عمده توسعه معدن و صنایع معدنی کشور کمبود زیرساخت‌ها است و در صورتی که زیرساخت‌های مناسب در دسترس باشند، به راحتی می‌توان معدن را جایگزین نفت کرد. با این حال نیاز داریم مگاپروژه‌های زیرساختی برای ایجاد تحول در بخش معدن تعریف شوند. البته در تعریف پروژه‌ها باید از آرمان‌گرایی و غیرواقع‌بینی پرهیز کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به مدیریت قوی و کارا برای اجرای پروژه‌ها نیاز داریم، خاطرنشان کرد: ایران در کریدور بین‌المللی حمل و نقل قرار دارد و باید از این موقعیت به نحو احسن استفاده کرد. پیشنهاد داده‌ایم دولت با پول فروش نفت، فرصتی برای سرمایه‌گذاران خارجی جهت حضور در کشور و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها فراهم کند.

در این دیدار همچنین معاونان و مدیران فولاد هرمزگان به بیان نقطه نظرات خود به ویژه چالش‌های صنعت فولاد مانند کمبود زیرساخت‌های اساسی انرژی، حمل و نقل و تامین مواد اولیه پرداختند. گفتنی است که نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو از سوم آذر ماه آغاز شده و تا ۶ آذر ماه از ساعت ۸ تا ۱۵ برگزار می‌شود و فولاد هرمزگان در سالن 38A پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید