248745

فولاد خراسان و هدایت متغیر‌ها به سمت مثبت / سبقت از شرکت‌های بورسی فولادی

دنیای معدن-رشد حاشیه سود مجتمع فولاد خراسان، هم در مقایسه با عملکرد سال گذشته خود این مجتمع و هم نسبت به رقبای فولادی‌اش نشان می‌دهد این شرکت، با وجود چالش‌های تولید در کشور و تنگنا‌های تحریم، طی سال‌های گذشته تا کنون، اتفاقات مثبت و ارزشمندی را در صنعت فولاد رقم زده است.

به گزارش دنیای معدن، مجتمع فولاد خراسان، رتبه نخست بیشترین رشد حاشیه سود خالص و حاشیه سود عملیاتی را طی شش ماهه اول سال جاری (1402)، در بین شرکت‌های بورسی فولادی کسب کرد. این شرکت با 16.1 درصد رشد حاشیه سود خالص و 12.9 رشد حاشیه سود عملیاتی، با عملکرد درخشان خود، شرکت‌های تولیدکننده فولاد را پشت‌سر گذاشت. 

 

بررسی گزارش‌ عملکرد شرکت فولاد خراسان نشان می‌دهد این شرکت، به عنوان بزرگ‌ترین قطب صنعتی شرق ایران، طی فروردین تا شهریورماه امسال، در زمینه رشد حاشیه سود ناخالص و رشد سود خالص نیز موفق به کسب رتبه دوم در بین شرکت‌های بورسی فولادی شده است. دستیابی به رتبه‌های اول و دوم در حوزه‌های یادشده، در حالی صورت گرفته که رقبای قدرتمندی در بازار بورس فولاد و فرابورس، فعالیت دارند. 

 

از آنجا که گروه فلزات با دارا بودن سهم 15 درصدی از ارزش کل بازار بورس، بعد از صنایع شیمیایی، رتبه دوم را داراست، بررسی رشد درآمدها، رشد سود خالص و ناخالص و نیز حاشیه سود صنایع فولادی، اهمیت ویژه‌ای دارد. همین امر بیانگر عملکرد موفق شرکت فولاد خراسان، با نماد بورسی «فخاس»، به عنوان پیشگام تکنولوژی نوین در صنعت فولاد کشور، برخوردار از استانداردهای بین‌المللی و کیفیت بالای محصولات فولادی است.

 

مقایسه عملکرد مجتمع فولاد خراسان در شش‌ماهه اول امسال (1402)، نسبت به مدت مشابه سال قبل (1401) نیز بیانگر رشد صعودی و فزاینده در تمام حوزه‌هاست؛ به‌گونه‌ای که درآمدهای عملیاتی این شرکت در فروردین تا شهریورماه سال جاری، رشد چشمگیر 47 درصدی داشته و از 58.216 میلیارد ریال به 85.530 میلیارد ریال رسیده است. 

 

در همین رابطه، رشد سود خالص در شش‌ماهه نخست امسال، از 11.331 میلیارد ریال به 30.457 میلیارد ریال، خیره‌کننده‌تر از سایر آمار و ارقام است و پیشرفت 169 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود ناخالص مجتمع فولاد خراسان، 129 درصد رشد داشته و از 13.900 میلیارد ریال به 31.812 میلیارد ریال رسیده است.

علاوه بر اینها، بررسی حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی در شش‌ماهه اول 1402، به ترتیب، بیانگر رشد  16، 13 و  13 درصدی مجتمع فولاد خراسان نسبت به شش‌ماهه اول 1401 است؛ به‌گونه‌ای که حاشیه سود خالص از 19 درصد در سال گذشته، به 36 درصد، حاشیه سود ناخالص از 24 درصد به 37 درصد و حاشیه سود عملیاتی نیز مانند سود ناخالص، از 24 درصد به 37 درصد رسیده است.

 

طبق نظرات کارشناسان، نوسانات ارزی، چگونگی قیمت‌گذاری محصولات فولادی، قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی و خارجی، قیمت مواد اولیه و نحوه تامین آن، روند پیشرفت یا رکود صنایع وابسته مانند ساخت‌وساز، خودروسازی و تولید لوازم خانگی، برنامه‌های توسعه‌ شرکت، سیاست‌گذاری‌ دولت و فناوری‌های استخراج و فرآوری محصولات، از عوامل موثر بر حاشیه سود شرکت‌های بورسی فولادی است. بنابراین رشد حاشیه سود در حوزه‌های عملیاتی، خالص و ناخالص در مجتمع فولاد خراسان، طی شش‌ماهه اول امسال نشان می‌دهد این شرکت موفق شده تمام این متغیرها را به سمت مثبت هدایت کند و در بیشتر شاخص‌ها، از سایر شرکت‌های بورسی فولادی پیشی بگیرد.

 

مقدار تولید فولاد، مبلغ فروش و مقدار فروش، نیز سه شاخص‌ مهم برای بررسی کامیابی یا ناکامی شرکت‌های فولادی است. عملکرد مجتمع فولاد خراسان که در زمینه تولید میلگرد، شمش، آهن اسفنجی و بریکت فعالیت می‌کند، از فروردین تا شهریورماه امسال، نسبت به سال گذشته شرکت و نیز در مقایسه با رقبا، چشمگیر و درخشان است. بر این اساس، مقدار تولید فولاد این شرکت شامل خودمصرفی و تولید جداگانه، طی شش‌ماهه اول سال گذشته، 463 هزار تن را نشان می‌دهد اما این میزان، در مدت مشابه سال جاری، به 498 هزار تن افزایش یافته که بیانگر رشد 8 درصدی است. 

 

گزارش عملکرد مجتمع فولاد خراسان نشان می‌دهد مقدار فروش محصولات فولادی، از 394 هزار تن، طی فروردین تا شهریورماه سال گذشته به 408 هزار تن در شش ماهه اول امسال رسیده که از رشد 4 درصدی حکایت دارد. با این حال، مبلغ فروش، بیانگر رشد چشمگیر 50 درصدی طی شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است؛ به‌گونه‌ای که این رقم از 58 هزار میلیارد ریال در شش ماهه نخست 1401 به 87 هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول 1402 رسیده است. 

 

رشد حاشیه سود شرکت مجتمع فولاد خراسان، هم در مقایسه با عملکرد سال گذشته خود این مجتمع و هم نسبت به رقبای فولادی‌اش نشان می‌دهد این شرکت، با وجود چالش‌های تولید در کشور و تنگناهای تحریم، طی سال‌های گذشته تا کنون، اتفاقات مثبت و ارزشمندی را در صنعت فولاد رقم زده و نقش بسزایی در پایداری اقتصاد ایران داشته‌ است.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید