248511

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

مجلس و دولت با سیاست گذاری حمایت گر از تولید فولاد، موجب ارتقای جایگاه جهانی ایران خواهند شد

دنیای معدن- مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان معتقد است : سیاست گذاری حمایت گرایانه مجلس شورای اسلامی و دولت از صنعت فولاد ، موجب ارتقای جایگاه جهانی ایران خواهد شد و اکنون دهمین فولادساز در دنیا هستیم.

سید امیر طباطباییان در گفت وگو با پایگاه خبری دنیای معدن تصریح کرد: تاکنون سیاست گذاری و سرمایه گذاری در صنعت فولاد بدرستی پیش رفته ، اما چنانچه برخلاف رویه فعلی ، سیاست گذاری شود که کاهش تولید را بدنبال داشته باشد، تولید رو به افول خواهد رفت و جایگاه جهانی را که با تلاش بسیار در سال‌های گذشته به آن دست یافته ایم، از دست خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تامین انرژی پایدار برای صنایع بویژه فولاد سازان ، پیامد استمرار تولید ۵۰ تا ۶۰ صنعت مصرف کننده محصولات ورق فولاد مبارکه را از جمله خودروسازان، لوازم خانگی و...بدنبال خواهد داشت و صنعتی که بدون وابستگی به خارج از کشور نیاز داخل را تامین می کند، چنانچه مورد توجه قرار نگیرد، احتمال بازگشت به دوره وابستگی به خارج را بدنبال خواهد داشت.

طباطباییان یاداور شد: توسعه انرژی الکتریکی و توسعه گاز ، همزمان با رشد صنایع در کشور محقق نشده و در واقع برای تولید انرژی در نیروگاه ها و میادین گازی چالش هایی را داریم .

وی اضافه کرد: امروز فولاد مبارکه بجای تمرکز بر حوزه عملکردی خویش و تولید محصولات فولادی ، ناگزیر به سرمایه گذاری در زمینه تامین برق شده و در واقع وظیفه سازمان تامین کننده برق ، به این واحد بزرگ صنعتی منتقل شده است.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ابراز امیدواری کرد: سیاست گذاری حمایتی باید بگونه ای رقم بخورد که سرمایه گذاران تشویق به حضور در بخش تولید انرژی برق شوند و این مهم ضامن تداوم تولید خواهد شد، در غیر این صورت سرمایه گذار رغبتی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو نتوانست به موقع دیماندی را که براساس قراردادهایی با تولید کنندگان ، تامین کند ، مقرر شد وزارت صمت و ایمیدرو به کمک شرکت های صنایع معدنی به موضوع تامین برق ورود کنند و وزارت نیرو را همراهی کنند تا بخشی از  برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گفته طباطباییان، بنابر توافق بین وزارتخانه های صمت و نیرو احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر یا حرارتی با مشارکت شرکت های فولادی و معدنی در دستور کار قرار گرفت که یکهزار و ۵۰۰ مگاوات آن سهم فولاد مبارکه اصفهان است.

وی خاطرنشان ساخت: هفتم مهرماه گذشته نخستین واحد سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی با حضور رئیس جمهور با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات راه اندازی شد که در واقع برق مورد نیاز را تامین کنیم و در واقع سهم فولاد مبارکه با بهره مندی از این واحد، از شبکه کاهش می یابد.

نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی اصفهان دارای دو واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۳۰۰ مگاواتی است ، در کمتر از ۱۸ ماه با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه توسط متخصصان داخلی ساخته شد.

هدف از احداث این نیروگاه ، تامین پایدار برق فولاد مبارکه و کمک به رفع ناترازی و تامین انرژی در شبکه سراسری است.

وی، احداث نیروگاه خورشیدی را یکی دیگر از پروژه های فولاد مبارکه معرفی کرد که انرژی خورشیدی الکتریکی تولید می کند و تا افق ۱۴۰۴ قادر خواهد شد، ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز این مجتمع بزرگ صنعتی را تامین کند و گامی جدی در مسیر تولید سبز بحساب می آید،  زیرا پیامد کاهش مصرف سوخت فسیلی را بدنبال خواهد داشت.

طباطباییان گفت: احداث نیروگاه های بادی ، توربین های انبساطی در دست بحث فنی، اقتصادی ، عملیاتی و اجرایی قرار دارند که با بهره گیری از این ابزارهای تولید انرژی، نیاز مبارکه تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: کمیته های انرژی در فولاد مبارکه با ریاست معاون بهره برداری و دبیری ناحیه انرژی و سیالات تلاش می کنند که انرژی مورد نیاز خطوط مختلف تولید را فراهم سازند و براین اساس پروژه های بهینه سازی با تکیه بر فناوری روز دنیا بکار گرفته شود تا بامصرف کمتر انرژی،  نسبت به وضع موجودبازدهی بالاتری را بدنبال داشته باشد.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه تایید کرد: امسال در دو مقطع خرداد و شهریور ماه محدودیت شدید برق داشتیم و پیش بینی کرد از اوایل آذر تا اوایل اسفند ماه بزرگترین فولاد ساز کشور با محدودیت گاز طبیعی روبرو شود.

وی گفت: امسال بجز محدودیت های مصرف انرژی در زمان های یاد شده، در سایر ایام مشکلی از نظر تامین و ارسال حامل های انرژی به واحدهای تولیدی نداریم.

طباطباییان خاطرنشان کرد: واقعیت اینکه ۱۰۰ درصد نیاز انرژی خطوط تولید پیش بینی می شود ، غیر از زمان های محدودیت عدم النفع که برای تولید بوجود می آید،  در واقع سرمایه گذاری برای تولید با خسارت عدم النفع مواجه می شویم و میزان آن امسال ، نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه این راهم گفت: بررسی ها نشان می دهد در کل ۶ ماهه نخست امسال روند تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته،  بیشتر بود، براساس پیش بینی های انجام شده ، در ماه هایی که انرژی داشتیم ، بیشتر از طراحی خطوط ، تولید گرفته شد .

وی اضافه کرد: تلاش شده تا بنحوی محدویت مصرف انرژی را جبران کنیم و با اقدامات لازم زمان تعمیرات سالیانه  را جابجا کرده  و باین ترتیب هنگام محدودیت انرژی ، حداقل چالش را با آن روبرو شویم.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه پیرامون بهره گیری از پساب شهری توضیح داد: سال ۹۲ برنامه خرید پساب شهری در برنامه بزرگترین فولاد ساز کشور قرار گرفت و براساس پروژه های بهینه سازی آب،  آب‌های با کیفیت پایین برای فرآیند هایی که نیاز به آب کیفی ندارند، با اقدامات لازم ، ۵۰ درصد نیاز از پساب شهری و بازچرخانی آبی انجام گرفت.

به گفته وی، فولاد مبارکه در این زمینه نقش و سهم خود را در جهت حفظ محیط زیست ایفا کرد و با انجام این پروژه ها ، به پایداری و تاب آوری شرکت مبادرت ورزید و در جمع آوری فاضلاب شهری نقش آفرینی موثری داشت و همچنان تداوم دارد.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه تصریح کرد: محدودیت منابع آب کشور تداوم دارد و تغییرات اقلیمی ، مسولان این مجتمع را بر آن داشت که با اجرای پروژه هایی،  آب مورد نیاز در خطوط تولید را کاهش دهند و یکی از اقدامات که عملیاتی شد، انتقال آب از دریاست.

وی گفت: طرح انتقال آب از دریا به حفظ تولید شرکت کمک می کند و فاز دوم انتقال آب از دریا توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شد و انتظار می رود فاز یک ظرف هفت تا هشت ماه آینده مورد بهره برداری قرار گیرد و پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ بهره برداری نهایی این طرح انجام شود.

طباطباییان افزود: نیاز صنایع استان اصفهان و فلات مرکزی در این طرح پاسخ داده خواهد شد و فازهای بعدی برای سایر متقاضیان پاسخگو خواهد شد.

وی گفت: فولاد مبارکه همواره در برنامه های خود بهینه سازی مصرف انرژی را در دستور کار خود داشته، بگونه ای که در ۶ ماهه امسال ۷۰۰ هزار گیگاژول کاهش مصرف ثبت شده و با برنامه ریزی در بخش های فولادسازی، توسعه کوره های نورد گرم در زمینه کاهش مصرف گاز را فراهم ساخته،علاوه براین در پروژه های آهن سازی ، نورد گرم و سرد کاهش مصرف گاز پیش بینی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید