247538

مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین رویداد صنعت دانش بنیان:

ایجاد تحول در نگاه در فولاد مبارکه در دستور کار است/ فعالیت‌های مشارکتی فولاد مبارکه با ۶۵۰ شرکت‌ دانش بنیان

دنیای معدن: مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما امروز در ۳۰ ساله دوم به جای نگاه تحولی که توسعه کمی را موجب شد، تحول در نگاه را به عنوان رویکرد اصلی خود قرار دادیم و بر این باوریم اگر نگاه‌ها در این زمینه درست نباشد موفق نخواهیم شد. نگاهی که در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی و متوازن را به وجود می‌آورد و ما این رویکرد را در فولاد مبارکه دنبال می‌کنیم.

به گزارش دنیای معدن، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، در نخستین رویداد صنعت دانش بنیان و در پنل اعلام نیازهای فناورانه حوزه معدن و صنایع معدنی که در کتابخانه ملی در تالار قلم برگزار شد، اظهار داشت: فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت فولادی با تولید نزدیک به ۳۴ درصد فولاد کشور طی سه دهه گذشته با نگاه تحولی توسعه‌های کمی خودش را دنبال کرده است و از نزدیک به ۲ میلیون تن تولید در زمان راه اندازی امروز به ۱۰.۲ میلیون تن تولید فولاد رسیده است.

وی افزود: ما امروز در ۳۰ ساله دوم به جای نگاه تحولی که توسعه کمی را موجب شد، تحول در نگاه را به عنوان رویکرد اصلی خود قرار دادیم و بر این باوریم که اگر نگاه‌ها در این زمینه درست نباشد موفق نخواهیم شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه چند دهه است که از خصوصی سازی حرف می‌زنیم و امروز از دانش‌بنیان‌ها صحبت می‌کنیم، گفت: این در حالی است که سال گذشته وقتی رهبر معظم انقلاب صحبت کردند، گفتند کسی حرف من را نفهمید، نگفتند کاری انجام نشده است و مسئولان باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در کشوری مانند چین شرکت‌های دولتی همچنان دولتی هستد اما به سبک خصوصی اداره می‌شوند و این به معنای تحول در نگاه است.

ایجاد تحول در نگاه در فولاد مبارکه در دستور کار است

طیب نیا گفت: ما در فولاد مبارکه سعی کردیم تحول در نگاه را به وجود بیاوریم و در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی و متوازن را جایگزین کردیم که در این زمینه یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها، حوزه‌ دانش است. به همین منظور تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در فولاد در سال های گذشته در دستور کار بوده و سال گذشته ۴۶ میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص داده شد. اما امسال سعی کردیم توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم و ۳۷۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص دادیم هر چند این بودجه نیز در مقیاس فولاد مبارکه نیست.

وی تصریح کرد: ما فرایندهای چابک سازی و سریع را برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف کردیم تا سریعتر شرکت‌ها حضور یابند و ما با آنها همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه بومی سازی تجهیزات و قطعات فولاد مبارکه نیز ابراز داشت: سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ قطعه تجهیز جدید را بومی سازی کردیم و از فرایندهای بومی سازی برای اولین بار در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و بومی‌سازی شد.

وی گفت: در کنار فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های مشارکتی با ۶۵۰ شرکت‌ دانش بنیان بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان قرارداد بستیم که این بخشی از نگاه جدیدی بود که با اصلاح فرایندها اجرایی شد.

طیب‌نیا ادامه داد: ما برای رشد جدی در حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید ثبت یک شرکت پشتیبانی نوآوری و فناوری را در دستور کار قرار دادیم و امروز بعد از دو سال مجوز آن را دریافت کردیم تا به شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر تبدیل شود و برای این شرکت در سال جاری یک هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: همچنین باید توجه داشت که در قالب این شرکت‌ طی یک سال و نیم گذشته حدود ۴۴۶ میلیاردتومان از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر در ۲۴ شرکت از ۳۰۰ شرکت و طرحی که بررسی شد، سرمایه گذاری کردیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های شتاب دهنده نیز افزود: در این زمینه نیز در ۸۸ طرح نو در قالب شتابدهی سرمایه گذاری کردیم.

شناسایی ۱۰۰ نیاز فناوری در فولاد مبارکه

وی با اشاره به شناسایی ۱۰۰ نیاز فناوری و رویکرد اصلی فولاد مبارکه در قالب همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و نوآور گفت: در بحث اقتصاد چرخشی نیز می دانید که در صنعت فولاد باطله‌های فرایندی زیادی را داریم، یکی از موارد دانش بنیان و نیازمند سرمایه گذاری جدی، باطله‌های فرایندی و مدیریت پسماندها است، به عنوان کاتالیست‌هایی که در واحدهای احیا استفاده می‌کنیم حاوی مقادیر بالای نیکل و روی است و پسماندها و سرباره‌های فولادسازی از جمله منادیوم و تیتانیوم، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سنگ آهن و ... است که ارزش آفرینی بالایی دارد و بازیابی محصولات میانی و ضایعات فرایندی و برگرداندن آنها به سیکل از حوزه‌های دانشی است که در قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه است.

طیب نیا با بیان اینکه توسعه فناوری ها و استفاده از فرایندها در دستور کار فولاد مبارکه بوده وخواهد بود، گفت: برای مثال از فرایند ای پی اس برای جایگزینی اسیدشویی استفاده کردیم که بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه در تامین مواد اولیه صنعت فولاد در بالادست خود شرکت‌های متعددی وجوددارد و ما در فولاد مبارکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت بالادستی داریم، افزود: در این زمینه نیز استفاده از مواد معدنی کم عیار با توجه به نبود و یا کمبود مواد معدنی با عیار بالا در دستور کار است که در این حوزه نیز شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند کمک قابل توجهی باشند و شایان ذکر است که در این زمینه فرآوری منگنز بسیار مهم است.

وی افزود: همچنین ما در فولاد مبارکه حوزه کاهش مصارف انرژی، نشر دی اکسید کربن و هوشمند سازی و کنترل فرایند را دنبال کرده‌ایم و افراد می‌توانند به وبگاه ما مراجعه کنند، همچنین علاقمندان و صاحبان نظر می‌توانند با زنجیره‌های بالادستی و پایین دستی ما ارتباط بگیرند و تبادل تجربیات و اطلاعات داشته باشند.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید