247374

وقتی برداشت اشتباه یک خبرگزاری، تلاشگران ملی را "ضد ملی" معرفی می‌کند

دنیای معدن: تلقی اشتباه خبرنگار فارس و معادل گرفتن "فولاد خام" با "فولاد"، دستاویز گزارشی منفی علیه مدیرعامل محترم فولاد مبارکه اصفهان شد تا درد و دل‌های "طیب نیا" در جمع مسئولان و مدیران کشور از محدودیت‌های تامین برق، به محملی برای حمله به این مدیر جهادی و "ضد منافع ملی" جلوه دادن وی شود.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن، دوشنبه گذشته و در جریان برگزاری نخستین همایش تخصصی "تاب آوری در صنعت فولاد"، طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه به ذکر آمار و ارقامی پرداخت که مبنای تحلیلی اشتباه از سوی خبرنگار خبرگزاری فارس قرار گرفت و در ادامه با انتشار گزارشی در این خبرگزاری، در اظهار نظری عجیب طیب نیا را عامل منفی شدن شاخص کل بورس معرفی کرد!!!

مدیرعامل بزرگترین شرکت فولادساز کشور در آن همایش عنوان داشت: " فولاد مبارکه امسال ۸۰۰ هزار تن تولید داشت، اما در مرداد ماه به دلیل قطعی برق این حجم به ۳۶۲ هزار تن کاهش یافت".

خبرنگار محترم خبرگزاری فارس با دستاویز قرار دادن همین جمله و استخراج آمارهای موجود در سامانه کدال (تولید یک ماهه اردیبهشت معادل ۷۴۹ هزار تن و یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد معادل ۶۹۸ هزار تن) مدعی شد که در بازه زمانی یاد شده کاهش تولید فولاد ۶.۸ درصد بوده، نه ۵۴ درصد!

همچنین در ادامه گزارش مدعی شد که بررسی معاملات سهام فولاد حاکی از ثبت بیشترین خروج از سوی حقیقی‌ها است و شرکت‌های حقوقی برای حمایت از این سهم وارد معاملات شده‌اند که در نتیجه تلاطم در شاخص کل بورس را به دنبال داشته است! و حتی شخص طیب‌نیا را متهم کرده است که احتمالاً در ریزش بازار بورس ذینفع است!

 طرح این ادعاها در شرایطی است که مقصود مدیرعامل محترم فولاد مبارکه اصفهان از کاهش تولید، "افت تولید فولاد خام" بوده است که حتی از سوی انجمن جهانی فولاد به عنوان یک "ملاک قابل سنجش" تلقی می‌شود.

فولاد خام محصول میانی واحدهای فولادسازی است که در روش «کوره قوس الکتریکی» بر خلاف دیگر روش‌ها، صرفاً وابسته به انرژی الکتریکی است. از این رو در عرف مصطلح واحدهای فولادسازی، مقصود از تولید فولاد، فولاد خام است.

آنطور که مدیرعامل محترم فولاد مبارکه نیز اذعان کرده، محدودیت برق اعمال شده در فصل تابستان سبب شد تا تولید فولاد خام این شرکت که مبتنی بر فناوری قوس الکتریکی است با کاهش مواجه شود.

 لذا برای فولاد مبارکه با ۸ کوره الکتریکی، در مردادماه حدود 54 درصد کاهش تولید نسبت به اردیبهشت ماه ثبت شده است که در گزارش کدال ارائه نمی گردد.

حال آن که اطلاعات مندرج در سایت کدال آمار محصول نهایی (آماده فروش) است که با فولاد خام قطعاً متفاوت است و شامل انواع ورق نیز است که می‌تواند ذخیره‌ای از ماه‌های گذشته یا فروش انباری را نیز شامل شود. لذا متفاوت بودن آمار فولادسازی از آمار محصول آماده فروش در این حوزه بدیهی و شفاف است.

 بر این اساس طرز تلقی اشتباه خبرنگار فارس درج گزارشی را سبب شد که محصول بافته‌های ذهنی "غلط اندر غلط" است و به ویژه اظهار نظری که در پایان گزارش طیب نیا را عامل منفی شدن شاخص بورس معرفی کرده، بسیار عجیب است.

طیب نیا از مدیران جهادی، جوان و سختکوش صنعت فولادسازی کشور است که در دوره مدیریتی خود موجبات تحول در این فولادساز بزرگ کشور شده است. بر این اساس، حفظ شان و جایگاه این مدیران توانمند که از سرمایه‌های ملی هستند بر همگان واجب است و نباید با اظهارنظرهایی نادرست، موجبات مخدوش شدن ذهن مردم، مسوولان و بازار سرمایه را نسبت به سرمایه‌های ملی خود فراهم کنیم.

پایان خبر/////

 

دیدگاهتان را بنویسید