247340

چالش تاب آوری فولادسازان و چشم انداز پیش رو

دنیای معدن: در سال های اخیر با وجود مزیت نسبی بالای فولادسازی در کشور ما، بدلیل برخی مشکلات همچون محدودیت انرژی، قیمت های دستوری، مشکلات بازار جهانی و ... این صنعت با چالش جدی مواجه شده به گونه ای که شاهد کاهش ۶۰ هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌های بورسی زنجیره فولاد بوده ایم.

به گزارش دنیای معدن، اگر چه برخی از شرکت های فولادی مانند شرکت فولاد خوزستان با اتخاذ تدابیری برای بهینه سازی و پایداری تولید و همچنین فعالیت های توسعه ای مبتنی بر ارتقای تکنولوژی و فناوری، در تلاش برای تاب آوری و حفظ و افزایش تولید و تثبیت حضور خود در بازارهای جهانی هستند اما واقعیت این است که فولادسازی در کشور نیازمند حمایت جدی مسئولان عالی کشور است و برای آنکه از مرز چالش های جدی عبور کند لازم است سیاست ها و تدابیری برای حفظ جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور اتخاذ کنند.

رفع محدودیت های انرژی، تامین گاز ارزان، تجدیدنظر در تعیین دستوری قیمت ها و عوارض صادراتی و ... از جمله مواردی است که تصمیم گیری در سطح کلان مدیریتی در کشور را می طلبد.

لازمه ی حفظ و حضور پررنگ صنعت فولاد در اقتصاد کشور به ویژه در شرایط فشارهای بین المللی، حفظ مولفه های مزیت نسبی این صنعت همچون سنگ آهن و انرژی ارزان و البته رفع محدودیت های قیمت‌گذاری و تجدیدنظر در عوارض صادراتی است که امیدواریم برای ترسیم چشم اندازی امیدبخش برای آن تصمیمات عاجلی گرفته شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید