246154

عبور از خام فروشی با عوارض صادراتی

دنیای معدن-سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عبور از خام فروشی با عوارض صادراتی گفت:تا جایی که امکان دارد باید از خام فروشی مواد معدنی اجتناب کرد.

به گزارش دنیای معدن، به تازگی تصویب‌نامه هیئت وزیران برای اخذ عوارض صادراتی ۲۳۸ مورد ماده خام و نیمه خام شامل مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مشخص و ابلاغ شد.

روح الله عباس پور نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس در مورد تصویب نامه مذکور گفت:اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی است و با توجه به فرمایشات مقام معظم  رهبری در مورد سیاست کلی نظام و در بخش  راهبردی  اقتصادی ،تا جایی که امکان دارد  باید از خام فروشی اجتناب نمود ، زیرا فرآوری مواد خام و نیمه خام  می تواند ارزش افزوده  و درآمد ارزی  و تولید ثروت  بیشتر را به همراه داشته باشد که یقینآ در بهبود  شرایط اشتغال در کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

عباس پور در مورد تصمیم دولت در مورد عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام اذعان داشت : واقعیت این است  تصمیم گیری دولت  در مورد عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام، قطعآ  در راستای ارتقای سطح اشتغال ،ارزش افزوده ، درآمد ارزی  و جلوگیری از صادرات مواد خام و نیمه خام اخذ شده است.

وی در مورد حمایت از تولید کنندگان نیز گفت: در مجلس مصوباتی برای حمایت از تولید  مانند قوانین  رفع موانع تولید  ،مبارزه با قاچاق کالا و مصوبات حمایت از بخش تولید نیز وجود دارد  که می تواند کمک مؤثری به تولیدکننده داشته باشد.

وی در پایان گفت: استفاده از درآمد های حاصل از  مالیات  و گمرک در اداره کشورها در سراسر دنیا مرسوم است ولی اصل بر این است که تا جایی که مقدور است  مواد خام و نیمه خام وارد چرخه فرآوری شود تا به صورت خام و یا نیمه خام صادر نشود و با ارزش افزوده بیشتر ادغام شود که این امر می تواند دستاورد بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید