245214

تدوین کاتالوگ سرمایه‌گذاری در کردستان؛ نهضت تسهیل صدور مجوزها شکل گرفت

دنیای معدن- کاتالوگ سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن کردستان تدوین شده و نهضت تسهیل صدور مجوزها هم در استان شکل گرفته است و اینگونه اهرم اصلی رشد تولید و اشتغال به حرکت درآمد.

به گزارش دنیای معدن، مجموعه صنعت، معدن و تجارت کردستان متشکل از یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی، ۲۵۶ واحد معدنی، ۸۵ هزار واحد صنفی و ۱۹۶ هزار مرزنشین فعال در بازارچه های موقت غیررسمی است.

داشتن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، سه گمرک رسمی و سه بازارچه موقت غیررسمی، یک مرز بین المللی، یک بازارچه مشترک مرزی از مهمترین نقاط قوت حوزه تجارت کردستان است.

همه این ظرفیت ها موجب شده استان شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری داشته باشد و اگرچه در سال های گذشته نبود بسته‌های سرمایه‌گذاری و بروکراسی دست و پاگیر اداری و طولانی شدن فرآیند صدور مجوزها موجب دلسرد و فرار سرمایه گذاران از این منطقه شده بود اما امروز دیگر از آن سخت گیری ها خبری نیست.

هرچند در دوره‌های مختلف مسئولان در سخنرانی هایشان از پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران خبر می دادند ولی در دنیای عمل و واقعیت اتفاق دیگری می افتاد که یکی از دلایل آن به ناهماهنگی بدنه کارشناسی و مدیریت مربوط می شد.

حال با حرکت سیستم اداری به سمت دولت الکترونیک و انجام کارهای اداری به ویژه صدور مجوزها در بستر سامانه‌های مختلف اتفاقات مبارکی در حال وقوع است که برای نمونه می توان به صدور مجوز سه ساعته برای یک واحد صنعتی در شهرستان قروه اشاره کرد.

با حرکت سیستم اداری به سمت دولت الکترونیک و انجام کارهای اداری به ویژه صدور مجوزها در بستر سامانه‌های مختلف اتفاقات مبارکی در حال وقوع است و نمونه آن می توان به صدور مجوز سه ساعته برای یک واحد صنعتی در شهرستان قروه اشاره کرد.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت‌های این مجموعه و برنامه‌های آن در راستای رشد تولید پرداخت و اظهار کرد: از آنجا که تولید کلید حل مشکلات کشور است به عنوان مجموعه صمت هدفگذاری و برنامه ریزی های عملیاتی را تهیه و تدوین کردیم.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های این سازمان را تمرکز بر اظهار تولید از سوی تولیدکنندگان به منظور اطلاع از میزان تولید و سپس برنامه‌ریزی صحیح خواند و بیان کرد: افزون بر پنج ماه درگیر این فعالیت بودیم و در نتیجه ۹۵ درصد جامعه هدف در سامانه اعلام شده اقدام به اظهار تولید خود کردند.

وی ادامه داد: براساس اظهار انجام شده رشد تولید در حوزه صنعت استان ۵.۵ درصد و در معدن سه درصد بوده است؛ در حالیکه میانگین رشد صنعت در سطح کشور هشت درصد و معدن ۲ درصد بوده و این نشان می دهد رشد تولید صنایع معدنی کردستان بیشتر است.

رشد تولید در حوزه معدن کردستان بیشتر بوده است ولی نکته حائز اهمیت این است که با توجه به اینکه هنوز زنجیره فولاد در استان تشکیل نشده بخش زیادی از تولیدات معدنی استان به صورت خام فروشی خارج می شود؛ به عبارتی بعد از برداشت سنگ آهن تنها مرحله کنسانتره در استان انجام می شود و مابقی مراحل هم چون تبدیل آن به گندله و آهن اسفنجی و سپس فولاد شکل نگرفته است.

ولی با همت مسئولان و پیگیری های آنها واحدهایی گندله سازی و آهن اسفنجی و فولاد در حال اجرا است که با تشکیل این زنجیره افزون بر جلوگیری از خام فروشی شاهد رونق اشتغال در استان هم خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه ادامه داد: یکی از برنامه های اولویت دار ما تشکیل زنجیره فولاد استان در حوزه سنگ آهن است چراکه با تحقق این مهم از خام فروشی این ماده معدنی ممانعت خواهد شد.

خلیقی با بیان اینکه تامین خوراک صنایع معدنی داخل استان در اولویت واحدهای معدنی قرار دارد، ادامه داد: همه واحدهای معدنی ملزم شدند باسکول در محل کار خود مستقر کنند تا از میزان برداشت قطعی و حمل آن به واحدهای فرآوری اطلاع پیدا کنیم.

[ تدوین کاتالوگ سرمایه‌گذاری در کردستان؛ نهضت تسهیل صدور مجوزها شکل گرفت]

افزون بر ۴۲ درصد اقتصاد کردستان مربوط به صنعت، معدن وتجارت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ۴۲.۵ درصد اقتصاد استان مربوط به سه حوزه صنعت، معدن و تجارت است، گفت: ظرفیت های هر یک از شهرستان های استان احصا شده تا بر این اساس در آنها سرمایه گذاری انجام شود.

خلیقی با بیان اینکه شرکت شستا در تولید طلای در شهرستان سقز سرمایه گذاری کرده است، افزود: برای دیگر شهرستان های استان هم با سازمان های بزرگی هم چون ایمیدرو و ایدرو مذاکرات و نشست هایی داشتیم و پیگیر سرمایه گذاری بیشتر آنها در استان خواهیم بود.

وی یکی از ظرفیت های معدنی استان را وجود ۱۸ گونه ماده معدنی در استان خواند و اضافه کرد: بهترین بستر برای ایجاد واحدهای فرآوری این مواد معدنی در استان فراهم است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه کاتالوگ سرمایه گذاری در مجموعه صمت استان تدوین شده است، گفت: با سرمایه گذاران داخلی و خارجی نشست هایی به منظور ترغیب آنها به سرمایه گذاری در استان با ارائه بسته های سرمایه گذاری برگزار کردیم.

خلیقی شکل گیری تولید و اشتغالزایی در استان را از اهداف مهم صمت استان بیان کرد و افزود: در مجموع وزارت صمت راهبردهای کلانی هم چون اصلاح ساختار تولید و تجارت را در برنامه های خود دارد و به دنبال بهبود فضای کسب و کار، شفاف سازی و مقابله با فساد است.

وی به طراحی ۱۲۱ سامانه برای سازمان های صمت استان های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۸ سامانه به اجرا درآمده که این بیانگر ورود به دولت الکترونیک و تسهیل فرآیندهای مختلف در مجموعه صمت است.

نهضت صدور مجوزها

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه شرایطی فراهم شده که متقاضیان به طور آنلاین می توانند درخواست صدور مجوز کنند، اظهار کرد: نهضت صدور مجوزها در استان شکل گرفته است و دیگر متقاضی چندین ماهه برای دریافت مجوز معطل نمی ماند و طی ۲۴ ساعت در بستر سامانه درگاه ملی مجوزها این اقدام انجام می شود.

نهضت صدور مجوزها در استان شکل گرفته است و دیگر متقاضی چندین ماهه برای دریافت مجوز معطل نمی ماند خلیقی ادامه داد: اگر دستگاه اجرایی در زمینه صدور پروانه کسب برای واحدهای خدماتی تولیدی، صنفی و توزیعی در مهلت یک هفته ای تعیین شده در این سامانه اقدام به پاسخ به استعلام‌ها نکند به طور اتوماتیک از طریق سامانه مذکور مجوز صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی صلاحیت سرمایه گذار ثابت شده است در کمترین زمان ممکن برای او مجوز صادر می شود، اضافه کرد: ظرف مدت سه ساعت مجوز مجتمع فروآلیاژ قروه را صادر کردیم و این رکوردی برای استان به شمار می رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه همه سامانه های صمت به درگاه ملی مجوزه متصل است، گفت: لازم نیست اتحادیه های صنفی به طور مستقیم به دستگاه های مربوطه برای صدور مجوز مراجعه کنند و از طریق سامانه می توانند در کمترین زمان ممکن پاسخ درخواستشان را دریافت کنند.

[ تدوین کاتالوگ سرمایه‌گذاری در کردستان؛ نهضت تسهیل صدور مجوزها شکل گرفت]

فاصله زیاد سرانه صنعتی کردستان نسبت به میانگین کشوری

خلیقی با بیان اینکه ۶۵ درصد واحدهای صنعتی استان فعال، ۲۰ درصد نیمه فعال و ۱۵ درصد هم راکد هستند، گفت: فعالسازی ۱۶۲واحد غیرفعال استان را جزو برنامه های اولویت دار خود قراردادیم و با همکاری دستگاه قضا پیگیر مشکلات و احصا و رفع دلایل توقف فعالیت آنها هستیم.

وی یکی از واحدهای درحال احیای استان را واحد ریخته گری یا ذوب آهن قروه خواند و افزود: نام این واحد به مجتمع فروآلیاژ قروه تغییر پیدا کرد و در چهار فاز قرار شده فعالیت کند که اوایل مهر ماه سال جاری شاهد افتتاح فاز نخست این واحد یعنی تولید فرومنگنز خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه فاز چهارم این مجتمع تولید فولاد است، بیان کرد: شرکت سرمایه گذار چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این مجتمع سرمایه گذاری می کند و با این اقدام برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

خلیقی سرانه زمین صنعتی در کردستان را ۷.۹ مترمربع خواند در حالیکه میانگین کشوری آن ۱۸ مترمربع است و اضافه کرد: برای کاهش این فاصله زیاد نیاز به خرید زمین و توسعه شهرک های صنعتی در استان است.

وی ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در شهرهای سنندج، بانه، مریوان و کامیاران ورود کرده و برای خرید اراضی که در این مناطق تعیین شده اعلام آمادگی کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در راستای کاهش دغدغه ها و تسهیل سرمایه گذاری اقدام به صدور مجوزهای بی نام در استان شده است که همه شرایط مورد نیاز صدور یک مجوز مهیا شده و فقط نام شرکت و مدیرعامل به آن افزوده می شود.

خلیقی با بیان اینکه تسهیلات مطلوبی برای سرمایه گذاران در استان فراهم شده است، یادآور شد: خوشبختانه سرمایه گذاران خارجی به ویژه از اقلیم کردستان عراق تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی و ایجاد واحدهای تولیدی در استان ما دارند.

تولید لوازم خانگی بزرگ توسط سرمایه گذار خارجی در کردستان

از مهمترین محصولات تولیدی حوزه صنعت و معدن کردستان می توان به شمش طلا، پلی اتیلن، لاستیک خودرو، لوازم خانگی کوچک و لامپ اشاره کرد. ۵۰ درصد طلای ایران در این استان تولید می شود و از این نظر رتبه نخست و از لحاظ ذخیره هم رتبه دوم را در کشور دارد.

۲۵ درصد لاستیک خودرو سواری و ۷۰ درصد لامپ کشور هم در کردستان تولید می شود و این موارد بخشی از ظرفیت های اصلی استان است که ظرفیت توسعه صنایع در این منطقه وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: سرمایه گذار عراقی برای تولید لوازم خانگی بزرگ هم چون تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در سنندج اعلام آمادگی کرده است.

خلیقی با اشاره به اینکه زمین لازم برای ایجاد این واحد مشخص شده است، افزود: زمین ۱۸ هکتاری در سنندج برای ایجاد این واحد در نظر گرفته شده و قرار است مجوز آنرا صادر کنیم.

از دیگر مباحثی حائز اهمیت احصای واحدهای تولیدی دارای ظرفیت صادرات در کردستان است که به گفته مدیرکل صمت استان از یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی استان ۶۸۰ واحد براساس پایش انجام شده پتانسیل صادرات را دارند.

از جمله واحدهای دارای ظرفیت صادرات در استان می توان به چهار واحد تولید محصولات لبنی، ۱۹ واحد پلی اتیلن و لوله پولیکا، ۶ واحد انواع تجهیزات و سازه های فلزی و ماشین آلات صنعتی، ۱۱ واحد تولید روغن های سوخت تقطیری، ۲ واحد روغن موتور، کارخانه سیمان، واحد کاشی و سرامیک، تراکتورسازی، پتروشیمی و صنایع پایین دست آن، فرش دستباف و انواع سنگ های تزئینی، لوازم خانگی و روشنایی، خوراک دام و طیور و واحد تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی اشاره کرد.

از جمله دستاوردهای سفر خرداد سال جاری استاندار کردستان و هیات همراه او به اقلیم کردستان عراق انعقاد تفاهم نامه و پیگیری تفاهم نامه های گذشته بین تجار و بازرگانان طرفین و بیان مسائل و مشکلات پیش روی تجارت استان بود که امید می رود نتیجه این اقدامات رفع موانع و مسائل این حوزه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید