244851

استاندار: هرمزگان رتبه اول سرمایه‌گذاری صنعتی کشور را کسب کرد

دنیای معدن- استاندار هرمزگان گفت: این استان سال گذشته با اقدام‌های انجام شده در زمینه بهبود محیط رتبه اول کشور را در زمینه جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور بدست آورد.

به گزارش دنیای معدن، مهدی دوستی روز چهارشنبه در دیدار با سفرای ایران در کشورهای بلغارستان، ازبکستان، کنیا و آذربایجان، افزود: معتقدم اقتصاد مانند شیمی است و اگر محیط مناسب باشد سرمایه‌گذاری هم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را بر روی بهبود محیط و جذب سرمایه قرار دادیم که یکی از اقدام‌های انجام شده در این زمینه تهیه کیف سرمایه‌گذاری برای هرمزگان است.

رییس شورای اداری هرمزگان اضافه کرد: تمام مجوزهای طرح‌های سرمایه‌گذاری در هرمزگان در قالب کیف سرمایه‌گذاری از پیش صادر شده است و سرمایه‌گذار تنها یک امضا در آن خواهد زد، ‌ بدین ترتیب فسادهایی که ممکن بود در مسیر وجود داشته باشد از بین رفته است.

دوستی گفت: در این کیف جغرافیای زمین و کارت طلایی دسترسی به استاندار هم در آن قرار دارد، همچنین تورهایی هم برای سرمایه‌گذاران برگزار شده است.

امسال ۱۰۰ همت سرمایه‌گذاری در هرمزگان انجام شده است

وی خاطر نشان کرد: بدین‌ترتیب افزون بر ۱۶۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پارسال انجام شد و از ابتدای فروردین تا کنون هم ۱۰۰ همت سرمایه‌گذاری جدید در این استان انجام شده است.

رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سند راهبردی توسعه سرمایه‌گذاری در این استان آماده شده و در آن اختیارها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت کامل ذکر شده است و این‌ها بر روی سایت استانداری قابل دسترسی است.

دوستی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ با موضوع فسفات و تامین نیاز کشور به کودهای کشاورزی درگیر بوده است، ادامه داد: پارک کود و سم برای ایجاد در هرمزگان تعریف و زمین هم تخصیص داده شده است، ۲ مجموعه هم زمین تحویل گرفته‌اند و میزان واردات کشور در این بخش ۷۰۰ هزار تن است که با احداث این پارک هرمزگان تبدیل به هات تولید کود خواهد شد.

وی به موضوع تولید فولاد پرداخت و گفت: میزان تولید فولاد در هرمزگان تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم برابر بیش از چهار میلیون تن بوده است و در این دولت ایجاد زمینه تولید هشت میلیون تن فولاد درحال ایجاد است که با اتمام این واحدهای فولادی این استان در سه سال آینده رتبه اول کشور را در این بخش بدست خواهد آورد.

استاندار هرمزگان گفت: چالش بلند مدت تولید فولاد تامین سنگ آهن خواهد شد و هرمزگان ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن هماتیت دارد که می‌تواند برای این منظور استفاده کند.

بر روی ایجاد زنجیره‌های ارزش تمرکز شده است/ سه میلیارد دلار ارزش زیرساخت‌های کشتی سازی است

دوستی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ایجاد زنجیره‌های ارزش اصل کار ماست، بنابراین بر روی زنجیره‌های ارزش در بخش‌های مختلف از قبیل فولاد، کشتی سازی و سایر بخش‌ها تمرکز شده است.

وی اضافه کرد: صنعت کشتی سازی به عنوان صنعت پیشران تعریف شده که درحال توسعه زنجیره‌های مورد نیاز آن هستیم و عملیات اجرایی پارک چسب و رزین در سفر رئیس جمهور آغاز خواهد شد.

رییس شورای اداری هرمزگان گفت: بسیار علاقه‌مند هستیم در صنعت کشتی سازی با کشورهای دیگر همکاری مشترک داشته باشیم، سال گذشته کشتی سازی در هرمزگان ۲۳ درصد رشد داشته اما ظرفیت بسیار بیشتر است.

دوستی تصریح کرد: این میزان رشد با چشم انداز بسیار فاصله دارد و بیش از سه میلیارد دلار ارزش زیرساخت‌های کشتی سازی در استان است.

ظرفیت تولید ماهی در قفس هرمزگان ۲ برابر شده است

وی با اشاره به اقتصاد دریا محور بیان کرد: کل ظرفیت تولید ماهی در قفس نصب شده تا آغاز فعالیت این دولت پنج هزار تن بوده است که این میزان تا اسفند سال گذشته به ۱۰ هزار تن رسیده است.

استاندار هرمزگان افزود: ۲۴۰۰ تن ظرفیت جدید هم در سه ماه گذشته ایجاد شده است و این با بهبود محیط بدست آمده است.

اقتصاد هرمزگان ۱۰ و هفت دهم درصد رشد کرد

دوستی همچنین گفت: آثار این فعالیت‌ها در زمستان مشخص می‌شود و رشد اقتصادی هرمزگان در زمستان پارسال افزون بر ۱۰ و هفت دهم درصد بود که رسیدن به این رشد بسیار سخت است.

وی ابراز کرد: شرایط در سایر بخش‌ها هم به همین نحو بوده است، در ترانزیت و تجارت داخلی هم رشد حاصل شده است و بنادر جدید وارد چرخه فعالیت شده‌اند.

وی یادآور شد: تمام بار تجارت دریایی در هرمزگان بر دوش بندر شهید رجایی بود و بندر لنگه امسال رتبه اول ترانزیت را بدست آورد، بندر خمیر در اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد، رویه‌های تجاری هم در بندر سیریک ایجاد شده و مجوزهای لازم آن اخذ شد.

زنجیره ارزش بر روی مواد خام صادراتی تعریف شده است

وی اشاره کرد: تمرکز تنها و صرفاً بر کارهای سخت افزاری نبوده و سیاست‌های نرم افزاری را هم به موازات دنبال کرده‌ایم، مواد خام خروجی از هرمزگان را احصا و بر روی آن‌ها زنجیره ارزش تعریف شده که می‌توان به سلیس اشاره کرد که به صورت خام از کشور صادر می‌شد و بر روی آن کارخانه شیشه تعریف شده است.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: بندر شهید رجایی از سال ۱۳۶۰ تا کنون به ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده و اراضی که اکنون به آن تخصیص داده شده ۲۴۰۰ هکتار است که می‌تواند تجارت بزرگ با همسایگان را رقم بزند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کار استان فعال کردن این اراضی بوده که وزارت راه و سازمان بنادر پیگیر اجرایی شدن آن هستند و برخی کشورها هم آمده‌اند که اراضی به آن‌ها تخصیص داده شده است و در سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید