244318

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان کمک به رونق اقتصادی و توسعه فعالیت های معدنی

دنیای معدن- مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان گفت: مشارکت وزارت صمت و سازمان ایمیدرو موجب شکل گیری این منطقه شد که در رونق اقتصادی و توسعه فعالیت های معدنی نقش موثری ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن دکتر سید علی اصغر علامه بعدازظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعزامی به منطقه پارسیان تصریح کرد: سال ۱۳۸۴ زمان شروع فعالیت این منطقه ویژه است، اما در مدت ۱۳ تا ۱۴ سال پروژه روند کندی داشت ، درحالی که سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم با توجه ویژه وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) روند فعالیت ها شتاب گرفت.

photo3626535279_j19

وی اضافه کرد امروز ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ در پارسیان اجرا شده و سرمایه گذاری در قالب ۲۰ قرارداد بامضا رسیده که شامل پتروشیمی و بخش های دولتی و خصوصی می شود و عملیات اجرایی بخشی شروع شده است.

بندری صد در صد ایرانی

دکتر علامه خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: امروز در این منطقه بندری صد درصد ایرانی ساخته شده که از مرحله طراحی، مهندسی، ساخت و تامین مالی تمام امور در ایران شکل گرفته و از بهترین بنادر کشور محسوب می شود.

وی گفت: این بندر در واقع حاصل همکاری وزارت صمت و سازمان ایمیدروست و اکنون مورد بهره برداری قرار می گیرد و امکان پهلوگیری کشتی های ۷۵۰ هزارتنیفراهم شده ، علاوه براینکه کشتی های حامل مواد مورد نیاز کارخانه آلومینیوم به شتاب ساخت کمک شایانی کرد و امروز بندر پارسیان به عنوان حوزه تخصصی معدن از مزیت ممتازی در این بخش برخورداراست.

اخذ مجوز نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان از اخذ مجوز ساخت نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در این منطقه خبر داد که عملیات اجرایی آن امسال آغاز می شود .

احداث تاسیسات آب شیرین کن

دکتر علامه خاطرنشان ساخت، مجوز برداشت آب از دریا اخذ شده و براساس آن،  ساخت تاسیسات آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفت و بهره گیری از این آب،  علاوه بر اینکه صنایع پارسیان از آن برخوردار می شوند، صنایع مستقر در منطقه ویژه لامرد ( فارس ) نیز بهره مند می شوند و شهرستانها و روستاهای مسیر نیز تحت پوشش قرار می گیرند.

اشتغال و نقش پارسیان 

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با تاکید بر اهمیت اشتغال در منطقه گفت: آمارها گویاست، دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم در این محل دارند ، سال گذشته وعده اشتغال یکهزار نفر داده شد ، اما عملکرد به یکهزار و یکصد نفر رسید.

وی افزود: برای امسال پیش بینی اشتغال یکهزار و ۵۰۰ نفر در برنامه گنجانده شده ، ضمن اینکه تعداد نیروهای مستقر در ستاد پارسیان ۳۰۰ نفر ثبت شده است.

استقبال پارسیان از صنایع معدنی

دکتر علامه خاطرنشان ساخت: پارسیان از سرمایه گذاران در صنایع معدنی ، بویژه بخش معدن و آلومینیوم استقبال می کند، ضمن اینکه به عنوان هاب سوم صنعت پتروشیمی به حساب خواهد آمد.

به گفته وی، اکنون در حال عقد قرار داد با ذوب آهن هستیم، ضمن اینکه فولاد مبارکه اصفهان در اینجا بحث صادرات و واردات مورد نیاز خود را دنبال می کند.

بستر سازی برای صنایع پایین دست متانول

دکتر علامه از شکل گیری پارک متانول در منطقه پارسیان به عنوان برنامه امسال یاد کرد و گفت: قیمت متانول صادراتی در زیر قیمت تولیدی سبب شد تا برنامه ایجاد صنعت پایین دست متانول برنامه ریزی شود و این مهم ، همزمان با سفر هیات وزیران به استان هرمزگان امسال کلید خواهد خورد.

برنامه ایجاد منطقه ویژه گردشگری

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان گفت: این منطقه فقط صنعتی محسوب نمی شود، بلکه از مزیت فعالسازی بخش گردشگری هم برخوردار است.

وی افزود: اکنون سرمایه گذاران از ایجاد مجموعه گردشگری در پارسیان ابراز تمایل کرده اند و این مهم در جلب و جذب گردشگران ایرانی و خارجی می تواند منشا اثر باشد و ارزآوری خود را خواهد داشت.

untitled

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد و در غربی ترین نقطه استان هرمزگان قرار دارد و در محل تلاقی استان های هرمزگان ، فارس و بوشهر واقع است.

برنامه شکل گیری ۱۸ میلیون تن تولید مواد شیمیایی، چهار میلیون تن فولاد از جمله برنامه های در دست اقدام این منطقه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید