243477

هم‌زمان با روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای صورت گرفت؛

تجلیل از تلاشگران عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکار

دنیای معدن: همایش تجلیل از تلاشگران عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکار این مجموعه هم‌زمان با ایام روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل) و در آستانه روز جهانی کار و کارگر روز یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه در محل برگزاری همایش‌های شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، همایش تجلیل از تلاشگران عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکار این مجموعه هم‌زمان با ایام روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل) و در آستانه روز جهانی کار و کارگر (۱۱ اردیبهشت) با حضور جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه، مسئول بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان، مسئول بهداشت حرفه‌ای و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه، روز یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه در محل برگزاری همایش‌های شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

در این همایش که از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه زنده هنری در خصوص ایمنی ادامه یافت، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری، مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی، حسین مدرسی‌فر مدیر HSE، مجید مشایخ مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان و شیخی رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه در خصوص اهمیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سازمان‌ها و نقش آن در تداوم تولید ایراد سخن کردند. مشروح سخنان ایشان را در ادامه می‌خوانید.

تولید در فضای ایمن یکی از مهم‌ترین الزامات شرکت است

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت:ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و روز جهانی کارگر، باید در نظر داشته باشیم که برگزاری این همایش حرکت ارزشمندی در راستای قدردانی از تلاشگران این عرصه و بهبود شرایط ایمنی شرکت است. کارگران در جامعه و توسعه اقتصادی ما نقش بسزایی دارند و کاری که در شرکت فولاد مبارکه به‌صورت فنی و عملیاتی انجام می‌شود، بسیار ارزشمند است.

شعار سازمان بین‌المللی کار (ILO) به مناسبت ۲۸ آوریل سال ۲۰۲۳ «محیط کار سالم و ایمن یکی از حقوق اولیه انسان است» عنوان شده است. ازاین‌رو این حق همه افراد است که در محیطی سالم و کاملاً ایمن مشغول فعالیت باشند. درعین‌حال باید از همه مدیران و کارشناسان و عزیزانی که در حوزه ایمنی فعالیت و تلاش می‌کنند قدردانی کنیم که برای کارگران خطوط تولید، محیطی ایمن فراهم می‌سازند.

نقش کارشناسان و مدیران حوزه ایمنی در عملکرد شرکت و ثبت رکوردهای متعدد تولید بسیار حائز اهمیت است. در شرایط کنونی اقتصاد کشور، به‌جرئت می‌توان گفت فضای ایمن یکی از مهم‌ترین الزامات و پایه‌های اساسی تولید در شرکت است، به‌ویژه اینکه در شعار سال نیز بر «تولید» تأکید شده است.

به‌نوبه خود از اینکه در شعاری که امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده، تولید مبنای کار قرار گرفته است خوشحالم. نکته مهم این است که برای تولید کمّی و کیفی موفق باید محیطی ایمن داشته باشیم.

باید برای ارتقای شرایط ایمنی شرکت به رویدادهای جزئی و غیرمحسوس حوزه ایمنی شرکت بیشتر توجه کنیم و به صِرف اینکه از نظر آماری در جایگاه خوبی قرار داریم و این امر البته ارزشمند است، از نکات کوچکی که می‌تواند به حوادث بزرگ منجر شود غافل شویم. اگرچه امروز شاخص‌های آماری ایمنی شرکت در خصوص «شدت حوادث» و «تکرار حوادث» در حالت آرمانی قرار دارد، اما در بسیاری از موارد نیز شاهد بوده‌ایم که حوادث زیادی به لطف خداوند به خیر گذشته‌اند؛ بنابراین همواره باید با حضور مؤثر بازرسان ایمنی، گزارش‌های واصله را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم و شرایطی فراهم کنیم که وضعیت ایمنی شرکت در همه حوزه‌های امانی و پیمانکاری، در مسیر رشد باشد.

فرهنگ ایمنی در فولاد مبارکه کاملاً نهادینه و ساری و جاری شده است

مهدی کفایت، معاون سرمایه‌های انسانی فولاد مبارکه اظهار داشت: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و روز جهانی کار و کارگر را به همه مدیران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری تبریک می‌گویم و از زحمات همه کارکنان حوزه تولید و ایمنی تشکر می‌کنم. بدون شک، حاصل زحمات این عزیزان بوده است که فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، به‌ویژه در سال ۱۴۰۱، به نتایج درخشانی دست یافته است.

در کنار همکاران تولید، تعمیرات و پشتیبانی، این بازرسان و کارشناسان و ناظران ایمنی هستند که محیط مناسب برای کار و فعالیت را مهیا می‌کنند؛ اما نباید فراموش کنیم که همه کارکنان باید توجه ویژه‌ای به مقوله ایمنی داشته باشد؛ چراکه همکاران در همه بخش‌های امانی و پیمانی سرمایه اصلی سازمان هستند.

تأکید سازمان‌ها و جامعه جهانی بر اهمیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مؤید این مطلب است که سلامت کارکنان با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه نیست و خوشبختانه در شرایط کنونی فولاد مبارکه ملاحظه می‌کنیم که فرهنگ ایمنی در شرکت کاملاً نهادینه و ساری و جاری است.

همه کارکنان فولاد مبارکه باید در نظر داشته باشند حتی قرار داشتن در بالاترین سطح ایمنی نیز پایان کار نیست و ضروری است به رشد خود در حوزه ایمنی ادامه دهیم و به خاطر داشته باشیم وظیفه تک‌تک ماست که در این زمینه دقت و حساسیت لازم را داشته باشیم.

در فولاد مبارکه هیچ‌چیز از ایمنی و سلامت کارکنان مهم‌تر نیست

حسین مدرسی فر، مدیر HSE شرکت فولاد مبارکه گفت: از زحمات همه عزیزان در حوزه ایمنی قدردانی می‌کنم و معتقدم دغدغه مدیران و کارشناسان حوزه ایمنی این است که با توجه ویژه به راهبردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تولیدی ایمن و پایدار داشته باشیم.

اگر ایمنی در سازمان حاکم نباشد، قطعاً تولید نیز به‌صورت مستمر و موفقیت‌آمیز ادامه نخواهد داشت؛ ازاین‌رو در تلاشیم که در همه حوزه‌ها، ازجمله تولید، تعمیرات و توسعه‌ها، دستورالعمل‌های ایمنی را به‌طور کامل‌تر عملیاتی کنیم.

تمرکز بر ایمنی و بهداشت تنها مختص یک روز نیست. ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باید به‌صورت دائم در کلیه فعالیت‌ها جریان داشته باشد. از نظر مدیریت ایمنی، روزی که در آن حادثه ایمنی رخ ندهد بهترین روز سازمان است. بر این اساس، می‌توان گفت اولویت شرکت، ایمنی در همه فعالیت‌ها و داشتن محیطی کاملاً ایمن است؛ ازاین‌رو خود را به نهادینه کردن بیش‌ازپیشِ این راهبرد و حفظ ایمنی کارکنان و فراهم کردن محیط کاری سالم و ایمن متعهد می‌دانیم.

به‌طورکلی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های شرکت است. اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از سوانح، حوادث و خطرات از لازمه‌های این فرایند است و بدون شک پرداختن به هریک از این مقوله‌ها از یکایک کارکنان آغاز می‌شود. در این راستا باید توجه داشته باشیم که در فولاد مبارکه هیچ‌چیز مهم‌تر از ایمنی و سلامت کارکنان نیست و این باور و راهبرد اصلی مدیران ارشد این شرکت است. معتقدیم که کارها فقط باید با رعایت مسائل ایمنی و بهداشت حرفه‌ای انجام شوند و در این صورت است که نتایج درخشانی حاصل خواهد شد.

گزارش‌ها و آمار حوادث در حوزه ایمنی سازمان‌های جهانی گواه بر این است که طی یازده سال گذشته سقوط از ارتفاع، تجهیزات متحرک، گازگرفتگی، جرثقیل‌های سقفی، انفجارها، برق‌گرفتگی و سقوط اشیا از مهم‌ترین عوامل منجر به فوت نیروی انسانی سازمان‌ها بوده و به‌طور مشخص در صنعت فولاد، در سال ۲۰۲۱، سقوط از ارتفاع، تجهیزات متحرک، جرثقیل‌های سقفی و ماشین‌آلات در حال حرکت داخل سایت بیشترین عوامل بروز حادثه در این صنعت بوده‌اند و شرکت‌هایی موفق بوده‌اند که توانسته‌اند این پنج عامل را کنترل کنند؛ ازاین‌رو در تمامی نواحی فولاد مبارکه نیز به دنبال بررسی و نظارت و کنترل بیشتر بر موارد یادشده هستیم. ایمنی فرایند یکی از مهم‌ترین محورهای استقرار ایمنی در فولاد مبارکه است و در این حوزه تلاش کرده‌ایم که شرایط خود را نسبت به سایر فولادسازها و سازمان جهانی بهبود بخشیم.

وظیفه خود می‌دانیم که تجارت ایمنی فولاد مبارکه را در اختیار سایر سازمان‌ها قرار دهیم

مجید مشایخ ،مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: پیش از هر چیز از برگزاری این همایش و رویکرد مثبت این شرکت به مباحث ایمنی و سلامت کارکنان خود قدردانی می‌کنم. خوشبختانه شاخص‌های ایمنی فولاد مبارکه هرسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است و آمارها نشان می‌دهد کارکنان حوزه بهداشت حرفه‌ای با توانمندی خود و دانش موجود در این شرکت به‌خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند.

در حوزه بهداشت، یکی از خواسته‌های اصلی این است که تجارب و دانش نهادینه‌شده در حوزه سلامت کارکنان فولاد مبارکه را به سایر شرکت‌های استان و حتی کشور انتقال دهیم. آنچه در حوزه تولید و رفتارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کارکنان فولاد مبارکه اتفاق افتاده بسیار منحصربه‌فرد است و سایر صنایع کشور نیاز دارند از این تجارب استفاده کنند.

در حوزه ایمنی فولاد مبارکه شاهد این هستیم که اصلاحات و کنترل‌ها هر روز روند بهتری داشته و از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. محیط کار کارکنان در فولاد مبارکه و ایستگاه‌های کاری کاملاً ایمن شده و در حوزه مراقبت سلامت کارکنان و پیشگیری از بیماری‌های شغلی، برنامه‌ها و اقدامات بسیار خوبی به‌طور پیوسته عملیاتی شده است.

همچنین در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و در حوزه ارزیابی و اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور نیز فولاد مبارکه برنامه‌های مدونی داشته و در بخش کنترل‌های مربوط به مواد شیمیایی بیولوژیکی، ارگونومی و آموزش و توانمندسازی کارکنان و کارگران اقدامات بسیار خوبی انجام شده که وظیفه ماست که این تجارت را طی تعامل با مسئولین امر فولاد مبارکه در اختیار سایر سازمان‌ها قرار دهیم.

روز جهانی کار و کارگر را به همه کارکنان فولاد مبارکه و روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را به همه مدیران و کارشناسان حوزه ایمنی این شرکت تبریک می‌گویم و امیدوارم کارکنان فولاد مبارکه همچنان که مشغول کار و تولید هستند به سلامت جسمانی خود نیز توجه کنند و نکات ایمنی را رعایت نمایند.

به همراه سایر مسئولان شهرستان، فولاد مبارکه را در دست‌یابی به اهداف یاری خواهیم کرد

شیخی، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه گفت: اداره کار شهرستان مبارکه با همکاری فولاد مبارکه این ظرفیت را دارد که برای بهبود ایمنی در کارخانه‌ها به‌ویژه در فولاد مبارکه برنامه‌های مشترکی عملیاتی نماید. بسیاری از این برنامه‌ها با همکاری طرفین به لطف خداوند با موفقیت اجرا شده و نتایج خوبی نیز در پی داشته است.

شهرستان مبارکه دارای ۵۰ هزار نفر کارگر رسمی است که از این میزان ۲۵ هزار نفر آن‌ها در فولاد مبارکه کار می‌کنند. حضور این میزان کارگر باعث می‌شود ما در حوزه مسئولیت‌های خود با دقت و برنامه‌ریزی بهتری اقدام کنیم. خوشبختانه همکاری اداره کار شهرستان هر روز با فولاد مبارکه در حال رشد و تقویت است.

در حوزه ایمنی و پیشگیری از حوادث شرکت فولاد مبارکه با اجرای برنامه‌های مدون و هدفمند پیشتاز بوده و ما نیز در اداره کار شهرستان مبارکه تلاش کردیم این شرکت را در برنامه‌های خود حمایت کنیم.

به‌طورکلی هدف اداره کار این است که فولاد مبارکه را همچنان در ادامه مسیر پرافتخار تولید خود یاری کند تا این شرکت همان‌طور که در تولید و توسعه پیشتاز است در حادثه نیز مانند گذشته بدون حادثه و پیشتاز باشد. نکته مهم در این فرایند این است که تجارب فولاد مبارکه برای سایر سازمان‌های شهرستان و استان بازنشر شود و باید با انتقال این تجارب، از سازمان و شرکت‌های درحال‌توسعه در زمینه ایمنی حمایت کنیم.

برگزاری چنین همایش‌ها و سمینارهایی می‌تواند به انتقال دانش فنی و تعامل هرچه بیشتر با فولاد مبارکه کمک کند؛ ازاین‌رو در نظر داریم در سال جاری، سمینارهای دیگری با مشارکت فولاد مبارکه در حوزه ایمنی و سلامت کارکنان برای سایر کارخانه‌ها و شرکت‌های مستقر در شهرستان برگزار کنیم. امیدواریم مدیران، کارشناسان و بازرسان ایمنی و بهداشت کار فولاد مبارکه با حضور مؤثر خود در این سمینارها و همایش‌ها نقش سازنده‌ای در انتقال دانش فنی و تعالی شاخص‌های سلامت و ایمنی کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود در شهرستان مبارکه داشته باشند.

«مهار تورم و رشد تولید» که شعار سال امسال است صرفاً با تلاش و کوشش کارگرانی باانگیزه محقق خواهد شد. مهار تورم راهی به‌جز تولید ندارد و به‌طور طبیعی شهرستان مبارکه که یکی از شهرستان‌های پیشتاز در امر تولید است می‌تواند با همت همه تلاشگران این عرصه در تحقق این شعار به‌خوبی ایفای نقش کند.

بدون شک، امسال نیز اداره کار به همراه سایر مسئولان شهرستان با حمایت‌های همه‌جانبه خود شرایطی فراهم خواهد کرد تا این شرکت بتواند به تمامی اهداف و برنامه‌های سالانه خود دست یابد.

شایان ذکر است در بخش پایانی این آیین که تا ساعت ۱۳ به طول انجامید، با حضور معاونان، مدیران و مسئولان یادشده از بازرسان و کارشناسان نمونه حوزه ایمنی و بهداشت کار فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید