243111

محمد یاسر طیب نیا در نشست خبری عنوان کرد:

فولاد مبارکه در ۱۴۰۱ تولید بیش از ۱۰.۲ میلیون تن ثبت کرد

دنیای معدن: تولید فولاد مبارکه در سال گذشته موفق شد با تولید ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تن بالغ بر ۳۴ درصد تولید فولاد را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن،  دکتر محمد یاسر طیب نیا روز سه شنبه در نخستین نشست خبری در جمع دهها خبرنگار محلی و سراسری توضیح داد ، هدف متوازن دسترسی به ۱۸ میلیون تن فولاد در برنامه فولاد مبارکه گنجانده شده است.

وی تصریح کرد: دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری برای فولاد مبارکه یک هدف گذاری چالشی و سنگین محسوب می شود.

طیب نیا تاکید کرد: جایگیری در جمع ۲۰ شرکت برتر فولاد ساز جهان از سوی فولاد مبارکه در دستور کار قرار دارد .

توزیع ۴۹ میلیارد سود برای سهامداران

مدیرعامل فولاد مبارکه از توزیع سود به میزان ۴۹ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این رقم توزیع سود، بمنزله بزرگترین میزان در تاریخ کشور محسوب می شود .

وی خاطر نشان ساخت: فولاد مبارکه در توزیع سود بین ۴۰ میلیون سهامدار سهام عدالت نقش داشت.

سبد سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت بورسی و غیر بورسی است ، تعداد ۳۶ شرکت از آنها در زمان آزاد سازی سهام عدالت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی بوده اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت سهم تقریبی ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص کشور و ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص در بخش صنعت ایفای نقش دارد.

وی گفت : امروز بیش از یکهزار و ۵۰۰ تا سه هزار شرکت تامین کننده اقلام مورد نیاز مبارکه محسوب می شوند و در عین حال سایر صنایع را تامین می کنند.

طیب نیا تاکید کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی با توجه به برنامه های توسعه ای دنبال می شود و در چارچوب حرکت در مسیر صنعت سبز برنامه ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه یا در دست احداث یا در مسیر احداث قرار دارد.

وی گفت: امروز فولاد مبارکه برای تامین انرژی مورد نیاز برنامه مطالعه بهره برداری از دو میدان گازی را در دست اقدام دارد که گاز مورد نیاز را تدارک کند و مازاد آن را در شبکه قرار خواهد داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار از سوی این واحد صنعتی برای کاهش مصرف انرژی سرمایه گذاری انجام شد که این خود در جهت تغییر الگوی مصرف انجام گرفت ودر کشور این اقدام را می توان بی نظیر ارزیابی کرد. 

وی این راهم توضیح داد، بررسی های انجام شده توسط مراجع رسمی گویای آن است که فولادد مبارکه سهم کمتر از یک درصدی در مصرف آب زاینده رود دارد.

به گفته طیب نیا، آمارهای منتشر شده گویای آن است که میانگین جهانی مصرف آب برای صنعت ۳.۳ متر مکعب برتن ثبت شده ، در حالی که بزرگترین واحد فولاد سازی کشور به ازای تولید هر تن تختال ۳.۲ متر مکعب آب  مصرف می کند و این مهم گویای کاهش مصرف اب با سرمایه گذاری های صورت گرفته است.

وی پیرامون اقداماتی که در بخش بومی سازی صورت گرفته، توضیح داد: بومی سازی ۱۰۰ هزار قطعه که برآورد می شود بالغ بر سه میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته و این مهم نیز در یک دهه محقق شد.

طیب نیا رویکرد به سوی شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه های فولاد مبارکه برشمرد و افزود: ثبت سفارش خرید پنج هزار میلیارد تومان از افزون بر ۶۰۰ شرکت دانش بنیان کشور از دیگر اقداماتی است که توسط بزرگترین فولاد ساز کشور انجام گرفت.

۵ جهت گیری اصلی فولاد مبارکه

جهت‌گیری اول ما استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است. بسیاری از صنایع ما حتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. ما نیاز به ظرفیت های جدید نداریم بلکه باید از ظرفیت های موجود استفاده کامل را بکنیم.

توسعه کمّی، کیفی و متوازن، توسعه سرمایه انسانی از دیگر جهت‌گیری‌های اصلی ماست. تفاوت فولاد مبارکه با دیگر بنگاه‌ها نیروی انسانی موثر و متخصص است

تمرکز بر فناوری ها و نوآوری های نوین نیز از دیگر اهداف ماست، شاید بسیاری از شرکت‌ها دیرتر به فکر انجام این رویکرد افتادند اما فولاد مبارکه این جهت‌گیری را زودتر آغاز کرد.

تبدیل شدن به یک صنعت سبز از دیگر جهت‌گیری‌های فولاد مبارکه است.

ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

فولاد مبارکه به وسعت ایران می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی کند، به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌ها تعریف کردیم و در کنار آن به کسب و کارهای جدید ورود پیدا کردیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد : برای سال ۱۴۰۲ هدف سرمایه گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومانی تعریف شده و پیش بینی می شود در ۱۴۰۴ به رقم ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی دستیابیم.

وی گفت: بزرگترین فولاد ساز کشور یکی از ثمرات سرمایه گذاری های انجام شده، خود را امسال با بهره برداری از فاز نخست نیروگاه برق  در اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه شاهد خواهیم بود.

وی بمناسبت ۱۱ اردیبهشت روز کارگر توضیح داد: اکنون بیش از ۳۵ هزار نفر به شکل مستقیم در فولاد مبارکه فعالیت دارند و برآورد می شود اشتغال غیر مستقیم برای ۳۴۵ هزار نفر فراهم شده باشد، ضمن اینکه تاکید کرد: از جمله مزایای فولاد مبارکه برخورداری از نیروی انسانی ارزان است.

وی ضمن مردود دانستن شایعات مبنی بر فروش ارز توسط فولاد مبارکه در بازار آزاد گفت: این واحد صنعتی در حوزه ارز بطور کامل براساس دستورالعمل های بانک مرکزی عمل کرده و شفافیت لازم هم در حساب ها دارد که موارد مصرف ارز چگونه بوده و شرکت های تابعه هم برابر مقررات قانونی دریافت ارز داشته اند.

طیب نیا این راهم گفت: نقدی که فولاد مبارکه در حوزه ارزی دارد ، اینکه به همان قیمتی که ارز در بازار آزاد تامین می شود، به همان قیمت محصول در بازار عرضه شود.

وی یاداور شد: اکنون ایران با تولید ۳۰ میلیون تن جایگاه جهانی را به خود اختصاص داده، ضمن اینکه ظرفیت ۴۶ میلیون تنی دارد و تا دستیابی به ظرفیت ۶۰ میلیون تن طرح در دست اجرا قرار دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید