243078

در فروردین‌ماه سال «مهار تورم و رشد تولید» حاصل شد؛

ثبت هفت رکوردماهانه در فولاد مبارکه، نویدبخش سالی خوش در تولید فولاد کشور

دنیای معدن: در پایان نخستین ماه از سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبری معظم انقلاب به نام «مهار تورم و رشد تولید» مزین شده است، کارکنان نواحی آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و نورد سرد فولاد مبارکه با حمایت و پشتیبانی سایر نواحی و بخش‌های مرتبط با ثبت ۵ رکورد دست ‌به ‌کار بزرگی زدند.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه در ادامه عملکرد موفقیت‌آمیز خود در سال ۱۴۰۱، سال جاری را نیز جانانه و غرورآفرین شروع کردند. در همین زمینه برخی از مدیران، رؤسا و کارشناسان بخش‌های مختلف فولاد مبارکه به تبیین علل و چگونگی به بار نشستن این موفقیت‌های غرورآفرین پرداختند که در ادامه مطلب می‌خوانید:

دست‌یابی به دو رکورد تولید آهن اسفنجی در مجموع واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه

داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی اظهار داشت: هم‌زمان با فرارسیدن بهار طبیعت و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ با شعار «مهار تورم و رشد تولید»، بار دیگر همکاران خستگی‌ناپذیر ناحیه آهن‌سازی توانستند با ثبت رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ به میزان ۷۹۵ هزار و ۲۵۰ تن افتخار دیگری کسب کنند. آخرین رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مربوط به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ و به میزان ۷۸۳ هزار و ۲۸۰ تن بوده است.

مجید نیک‌اقبال، رئیس گروه فنی تولید ناحیه آهن‌سازی با بیان اینکه تأمین کمیت و کیفیت موردنظر فولادسازی مهم‌ترین مأموریت ناحیه آهن‌سازی است؛ گفت: برای دست‌یابی به این اهداف، کنترل تمام ورودی‌های موردنیاز تولید با رعایت دستورالعمل‌ها و رویه‌های کاری لازم است.

گروه فنی تولید ناحیه آهن‌سازی با در نظر گرفتن ملاحظات موردنظر همواره به‌عنوان پشتوانه فنی در کنار کارکنان تولید، آماده همکاری بوده است. برای دست‌یابی به رکورد جدید تولید، بر اساس برنامه‌های تدوین‌شده توسط گروه فنی، ابتدا جهت ذخیره‌سازی گندله موردنیاز واحدهای احیا مستقیم اقدام شد و با شروع سال جدید برنامه‌های برداشت از منابع تأمین‌شده برای دست‌یابی مدول‌های احیا مستقیم به واحد برنامه‌ریزی تولید ابلاغ و همواره به‌صورت دائم موارد کیفیت و کمیت تولید رصد و کنترل گردید.

محمدرضا فتحی، مدیر واحد احیا مستقیم ۱ توضیح داد: هم‌زمان با بهار طبیعت و در راستای تحقق اهداف سازمان، با تلاش خستگی‌ناپذیر همکاران شاغل در واحد احیا مستقیم شماره ۱ موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه به میزان ۵۰۴ هزار و ۴۰۰ تن آهن اسفنجی شدند و همچنین برای کسب رکورد جدید در ناحیه فولادسازی بیش از ۹۲۰ هزار تن آهن اسفنجی ارسال کردندکه در نوع خود رکوردی جدید محسوب می‌شود.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف، در سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی متعددی در زمینه فعالیت‌های بهبود فرایند و تولید انجام گرفت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انجام توقفات سالانه مدول‌های واحد احیا مستقیم، شامل تعویض تیوب‌های ریفرمر مدول C از ۸ اینچ به ۹ اینچ، بهینه‌سازی کامل کولینگ‌تاور پمپ‌خانه K، تعویض نسوز کوره مدول F، تعویض شافت‌های U.B.F مدول F، اصلاح و تغییر هدرهای پروسس فیول زیر ریفرمر و اصلاح سیستم ریفرم گس کولر در مدول‌ها و انجام برخی از بهینه‌سازی ها در خطوط ارسال و دریافت مواد در واحد احیا مستقیم ۱ اشاره کرد.

فتحی خاطرنشان کرد: در کنار انجام فعالیت‌های فوقف توجه به مسائل ایمنی، محیط‌زیست و سلامت کارکنان، حمایت مدیریت عالی شرکت و نواحی فنی و پشتیبانی تولید نقش بسزایی در کسب رکورد جدید داشتند.

جعفر محمدی سرپرست تعمیرات مکانیک واحد احیا مستقیم ۱ تشریح کرد: افزایش تولید و دست‌یابی به اهداف سازمان بدون توجه به بهبود بهره‌وری تجهیزات محقق نخواهد شد. واحد تعمیرات مکانیک احیا مستقیم شماره ۱ با انجام فعالیت‌های بازرسی و نگهداری و همچینن انجام تعمیرات ماهیانه و سالیانه در تلاش است با حصول اطمینان از بهترین عملکرد تجهیزات که رسالت یک سیستم متعالی است، کارایی را بهبود دهد و در نتیجه آن به تحقق برنامه‌های کمی و کیفی واحد کمک کند.

وی افزود: در این راستا، در سال گذشته، در کنار انجام تعمیرات سالیانه، فعالیت‌های بهینه‌سازی و تعمیراتی متعددی نظیر بهینه‌سازی کولینگ تاور و سیستم آب، تغییر طرح کلکتور گاز مشعل‌ها، بهینه‌سازی وضعیت آب‌بندی شافت‌های UBF و... که تأثیر قابل‌توجهی بر فرایند تولید و شرایط محیط کار و در نتیجه افزایش تولید دارند انجام گرفت.

حمید علیان، سرپرست تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد احیا مستقیم ۱ گفت: به‌منظور افزایش قابلیت دسترسی مدول‌های احیا مستقیم شماره ۱، علاوه بر تعمیرات روزانه براساس درخواست کارها، هدف اصلی گروه تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد احیا مستقیم شماره۱ انجام کامل و با دقت تعمیرات پیشگیرانه به نحوی است که پس از آن حداقل درخواست کار روزانه صادر شود. بهترین زمان انجام تعمیرات پیشگیرانه در این مدول‌ها هنگام توقفات برنامه‌ریزی شده است که مهم‌ترین آن توقفات سالانه است.

علیان افزود: گروه تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کلیه فعالیت‌های موردنظر را ایمن، بادقت و باکیفیت انجام می‌دهد و همه تجهیزات مربوطه مورد بازرسی قرار می‌گیرند و کالیبراسیون، تعمیر و در صورت لزوم تعویض می‌گردند. نکته مهم در این خصوص این است که با دقت و حساسیتی که در انجام تعمیرات پیشگیرانه لحاظ می‌شود، توقفات اضطراری به حداقل رسیده و نهایتاً منجر به افزایش تولید و کاهش توقفات اضطراری خواهد شد.

محسن پژمان‌نیا، سرپرست تولید واحد احیا مستقیم ۱ اظهار داشت: دست‌یابی به این رکورد ارزشمند به‌واسطه تلاش و همت همکاران شاغل در ناحیه آهن‌سازی و واحدهای جنبی برای رسیدن به اهداف سازمان حاصل شده است، بی‌شک این موفقیت باعث ایجاد همدلی و افزایش روحیه همکاری بین همکاران خواهد شد. امیدوارم با عنایت حق‌تعالی این دستاوردها کماکان در ماه‌های آتی تداوم داشته باشد.

علی‌اکبر بهزادی‌مهر، سرپرست حمل مواد و بریکت‌سازی احیا مستقیم ۱ گفت: رکوردشکنی پیاپی همکاران در واحد احیا مستقیم شماره ۱ نشان‌دهنده تلاش همگانی و نماد خواستن است که در تمام کارکنان دیده می‌شود. در این خصوص در قسمت حمل مواد و بریکت‌سازی در فروردین‌ماه سال جاری با جابه‌جایی مواد به مقدار ۲۵۰۰،۰۰۰ تن، مواد موردنیاز تولید و محصول واحد احیا مستقیم شماره ۱ تأمین و ۹۲۰،۰۰۰ تن آهن اسفنجی به ناحیه فولادسازی در جهت دست‌یابی به اهداف سازمان ارسال گردید.

یوسف مهاجری، مدیر واحد احیا مستقیم ۲ تشریح کرد: هم‌زمان با بهار طبیعت، در سال «مهار تورم و رشد تولید» و در راستای تحقق اهداف سازمان، با تلاش خستگی‌ناپذیر همکاران شاغل در واحد احیا مستقیم ۲ (شهید خرازی) و با حمایت مدیر ناحیه آهن‌سازی و کارکنان این ناحیه و همچنین با استفاده از خدمات مؤثر واحدهای پشتیبانی و انجام تعمیرات اساسی تجهیزات و پروژه‌های بهینه‌سازی، رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم ۲ به میزان۲۹۰ هزار و ۹۵۰ تن ثبت شد. رکورد ماهیانه قبلی به میزان ۲۸۱ هزار و ۸۹۰ تن در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به ثبت رسیده بود.

جواد عسکری، سرپرست تولید واحد احیا مستقیم ۲ خاطرنشان کرد: کارکنان پرتلاش واحد احیا مستقیم ۲ در سال «مهار تورم و رشد تولید» و علی‌رغم مشکلات موجود در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ توانستند به رکورد ماهیانه تولید۲۹۰ هزار و ۹۵۰ تن آهن اسفنجی دست یابند.

وی افزود: این رکورد نتیجه تلاش و همت و تعهد کلیه کارکنان ناحیه آهن‌سازی و واحدهای پشتیبانی و تعمیرات بوده است و پرسنل تولید با بهره‌گیری از دانش و تجارب به‌دست‌آمده و کنترل بهینه فرایند تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات اضطراری و با ارائه بهترین کیفیت آهن اسفنجی تأثیر بسزایی در رسیدن به این رکورد غرورآفرین داشتند.

داریوش رشیدی مدیر ناحیه آهن سازی در بخش پایانی این گزارش، کسب این موفقیت را حاصل تلاش جمعی کلیه کارکنان پرتلاش و غیور ناحیه آهن‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی بالا و بهره‌برداری حداکثری از تجهیزات، انگیزه و اهتمام کارکنان و حمایت و پشتیبانی واحدهای سرویس‌دهنده در بخش‌های امانی و پیمانی و همچنین حمایت‌های مدیریت عالی شرکت دانست و اظهار امیدواری کرد روند افزایش تولید شرکت فولاد مبارکه که در بهبود شرایط اقتصادی کشور مؤثر است ادامه یابد و ناحیه آهن‌سازی نیز با افزایش تولید در ماه‌های آتی در این روند، نقش‌آفرینی کند.

 

تولید ۷۸۶ هزار و ۱۰۱ تن فولاد خام در فروردین‌ماه ۱۴۰۲

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با بیان اشاره به اینکه همکاران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن و در سال مزین به شعار «مهار تورم و رشد تولید»، علی‌رغم وجود مشکلات فراوان، به‌ویژه تأمین کمی و کیفی مواد اولیه و آهن اسفنجی با عزم جزم و همت و درایت مثال‌زدنی خود موفق به ثبت رکورد جدید تولید تختال ماهانه به میزان ۷۸۶ هزار و ۱۰۱ تن شدند؛ گفت: این میزان تولید ۳۵ هزار تن از تولید فروردین‌ماه سال قبل بیشتر بوده و حدود ۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. این میزان تولید ۳۱ درصد بیشتر از ظرفیت نامی تولید ناحیه به حساب می‌آید؛ این در حالی است که این مقدار نسبت به رکورد قبلی در اردیبهشت‌ماه سال قبل ۳ هزار و ۳۵۰ تن افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: دست‌یابی به این رکورد در کنار حفظ ایمنی کارکنان و سلامت آنان، آماده‌به‌کاری تجهیزات و نیز حفظ کیفیت محصولات از افتخارات همکاران در ناحیه محسوب می‌شود.

عباس محمدی، مدیر کوره‌های قوس الکتریکی توضیح داد: در اولین ماه از سال مزین‌شده به شعار «مهار تورم و رشد تولید» توسط مقام معظم رهبری و با استعانت از خداوند متعال و در ماه مبارک رمضان، پولادمردان خستگی‌ناپذیر ناحیه عظیم فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه بار دیگر همت و تلاش مثال‌زدنی خود را با نظم و انسجام بی‌نظیر و حماسه جهادی در تولید تختال بر همگان آشکار ساختند و دگرباره خرد و اندیشه جمعی و کار گروهی و اندیشه برون‌واحدی را در تولید بالاتر از ۳۱ درصد ظرفیت طراحی، علی‌رغم محدودیت تجهیزاتی، به منصه ظهور رساندند و توانستند به تولید ۷۸۶ هزار و ۱۰۱ تن تختال در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ دست یابند.

آنچه یک سازمان می‌تواند در سایه پویایی و پایداری از آن برخوردار شود، انعطاف‌پذیری، اعتبار و کارایی است و مزایایی همچون سرعت، چابکی و انطباق نیز زاییده پویایی است. تسلط بر این امر مستلزم طراحی زیرساخت‌ها، سلسله‌مراتب مدیریتی و فرایندها بر اساس مجموعه‌ای از پارامترهای اصلی است که مانند زیربنایی محکم و استوار عمل می‌کند.

جهت حصول به تولید ماه، برنامه‌ریزی تولید ماهیانه به برنامه‌های روزانه، شیفت و تجهیزات تولید تبدیل گردید و سپس رسالت تولید هرکدام از تجهیزات (کوره‌های قوس، کوره‌های پاتیلی و گاززدایی، ماشین‌های ریخته‌گری و تجهیزات پشتیبانی) مشخص و عملکرد آن‌ها در هر لحظه رصد می‌شد.

این حجم تولید با کاهش زمان‌های توقف تجهیزات و افزایش زمان آماده‌به‌کاری تجهیزات با انسجام و همدلی تیمی و برنامه‌ریزی تعمیراتی مناسب از سال گذشته صورت گرفت. فعالیت‌های بلندمدت و بهینه‌سازی‌های مختلف در زمستان ۱۴۰۱ انجام شد و تجهیزات آماده‌سازی‌ شدند تا نهایتاً با همت کلیه کارکنان، نتیجه تولید در فروردین‌ماه و هم‌زمان با بهار قرآن و بهار طبیعت به ثمر نشست. گفتنی است تولید فروردین ۱۴۰۱ به میزان ۷۵۱ هزار تن بوده است.

در تولید فروردین ۱۴۰۲ میزان ۴ هزار و ۲۹۸ ذوب با وزن بیش از ۸۰۲ هزار تن تولیده شده که منجر به رشد کمّی بیش از ۴.۷ درصدی تختال نسبت به زمان مشابه سال قبل شده است و این میزان تولید، با رعایت کلیه پارامترهای تولید کیفی و بدون کاهش کیفیت تختال صورت گرفته است؛ درصورتی‌که ازلحاظ مشخصات فیزیکی و کیفیت آهن اسفنجی ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افت کیفیت محسوسی بودیم.

در این ماه مصارف مصرفی و نسوز در حد بسیار مناسبی حفظ شده بود. همچنین تمامی کوره‌های قوس بیش از ۵۱۶ ذوب تولید کرده‌اند که کوره ۲ رکورددار تولید ماهیانه با ۵۵۸ ذوب بوده است. متوسط زمان تخلیه تا تخلیه کوره‌ها نسبت به فروردین ۱۴۰۱ کاهش بیش از ۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد. گفتنی است با انجام پروژه موفق انتقال سرباره از زیر کوره ۶ با ۳ ترانسفرکار حمل پاتیل سرباره، تعداد ۵۵۰ ذوب تولید شد که بسیار بیشتر از متوسط تولید کوره‌هاست. همچنین ۵ کوره هرکدام بیش از ۱۰۰ هزارتن مذاب در فروردین‌ماه تولید کردند.

جهت دست‌یابی به این میزان تولید در واحد کوره‌های قوس، بیش از ۴ هزار و ۲۹۸ ذوب با متوسط وزن هر ذوب ۱۸۹.۵ تن تولید شده است. به این منظور، یک‌میلیون و ۳۵ هزار و ۸۶۹ تن متریال ورودی (شامل آهن اسفنجی، دولومیت، آهک، کک و قراضه) و بیش از ۸۳۰۰ تن انواع فروآلیاژها توسط واحد حمل مواد به کوره‌های قوس منتقل شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است متوسط ذوب بر کوره در روز بیش از ۱۷.۸ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲.۵ درصد رشد داشته است. همچنین بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ پاتیل سرباره پرشده توسط پاتیل‌برهای ۱۰۰ تنی از زیر کوره‌ها جابه‌جا گردید.

در این راستا، تولید شیفت هرکدام از تجهیزات به‌دقت تحلیل می‌شده و دلایل نرسیدن به برنامه و راهکار اصلاح و حتی افزایش میزان تولید آن تجهیز مشخص و توسط واحدهای مختلف اجرا می‌شد. اقدامات آماده‌سازی تجهیزات به‌صورت هم‌راستا و مدولار انجام می‌گرفت تا حداقل میزان جابه‌جایی ذوب و بیشترین تولید حاصل شود.

بر خود لازم و شایسته می‌بینم که از تلاش، پشتکار و زحمات صادقانه کلیه همکاران واحدهای تولیدی و پشتیبانی (امانی و پیمانکار) ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که در تعامل بسیار سازنده با دیگر واحدهای پشتیبانی و ستادی واحدهای فولاد مبارکه بوده‌اند قدردانی کنم. ان‌شاءالله با این همدلی و همفکری بتوانیم شاهد بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های نیروی انسانی فولاد مبارکه در دست‌یابی به اهداف والای سازمان باشیم و این الگوی کاری و هماهنگی سرلوحه دیگر صنایع کشورمان در جهت خودکفایی ایران اسلامی باشد.

پدرام فتاح‌المنان، مدیر متالورژی ثانویه اظهار داشت: این رکورد در شرایطی حاصل شد که در واحد متالورژی ثانویه یکی از کرین‌های اصلی سایت که وظیفه ارسال پاتیل مذاب برای کوره‌های قوس جهت تخلیه فولاد مذاب را داشت به علت بازرسی و تشخیص عیب در سازه پل‌های اصلی در اسفندماه سال گذشته از مدار تولید خارج گردید. به‌منظور جلوگیری از افت تولید ناشی از این محدودیت در ماه جاری، با برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف ناحیه و برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم جهت پوشش کمبود کرین ۱۰۰ تن در خط LTS، موفق شدیم نه‌تنها جلوی افت تولید به‌واسطه کمبود کرین را بگیریم، بلکه تولید ماهیانه را به میزان ۳۵ هزار تن بیشتر از فروردین‌ماه سال گذشته محقق کنیم. همکاری کارکنان تولید و تعمیرات جرثقیل‌ها و کوره‌های پاتیلی، تعمیرات نسوز، گروه فنی تولید و سایر واحدهای پشتیبانی در کسب این موفقیت ارزشمند و قابل‌تقدیر است.

غلامرضا کمالی، مدیر مرکز نسوز بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه در سال جدید نخستین گام را محکم و استوار برداشت و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم موفق به کسب رکورد ۷۸۶ هزار و ۱۰۱ تن اسلب در فروردین‌ماه سال جاری شد. در این راستا تلاشگران مرکز نسوز همگام و همدل با سایر همکاران تمامی توان خود را جهت کسب این رکورد به کار گرفتند.

کمالی افزود: جهت تولید این مقدار ذوب نیاز به میزان زیادی آماده‌به‌کاری تجهیزات نسوزکاری‌شده در کوره‌های قوس، پاتیل‌های مذاب، واحد گاززدایی و تاندیش‌های ریخته‌گری است؛ بنابراین همکاران واحد نسوز در شرایط سرد و گرم تجهیزات فولادسازی اقدام به نسوزچینی به میزان ۴ هزار تن شامل تخریب و نسوزکاری ۱۰ عدد شل کوره، تخریب و نسوز کاری ۹۰ عدد بدنه و خط سرباره پاتیل، سرویس و آماده کردن ۴۰۰۰ عدد پاتیل مذاب از برشکاری تا ماسه‌ریزی با تعویض و نصب بیش از ۲۵۰۰ قطعه نسوز دریچه کشویی پاتیل و سرویس و آماده کردن ۴۲۰ عدد تاندیش با نصب حدود ۲۰۰۰ قطعه ویژه تاندیش نمودند.

مدیر مرکز نسوز خاطرنشان کرد: انجام جلسات مداوم با سازندگان نسوز، آنالیز کلیه حوادث و تعریف اقدامات اصلاحی و افزایش کیفیت و عمر مواد نسوز نیز از فعالیت‌های مرکز نسوز جهت افزایش تولید در ناحیه بود.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم گفت: همکاران سخت‌کوش واحد ریخته‌گری مداوم به همراه دیگر همکاران ناحیه فولادسازی بار دیگر رکورد ارزنده‌ای را به ثبت رساندند که باعث افتخار و مباهات است. کنترل مؤثر پارامترهای فرایند ریخته‌گری، ایجاد ظرفیت بالا در دریافت ذوب از واحد بالادست، استفاده از زمان‌های بین سکوئنس جهت رفع مشکلات و حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات از عوامل مهم دست‌یابی به تولید بالا در فروردین‌ماه بود. امیدوارم با حفظ این روحیه و همت همکاران شاهد رکوردهای بیشتری در آینده باشیم.

در پایان این بخش از گفت‌وگوها، خوشدل‌پور مدیر ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه این توفیق مرهون تلاش و کوشش بی‌وقفه و پیگیری‌های شبانه‌روزی همکاران ناحیه و حمایت‌های مکفی و پشتیبانی لازم از سوی همه همکاران شرکت اعلام کرد و گفت: به‌نوبه خود از زحمات عزیزان ناحیه و پشتیبانی و ستاد و از حمایت‌های تیم مدیریت ارشد سازمان سپاسگزارم و این توفیق را به کلیه ذی‌نفعان شرکت تبریک عرض می‌کنم. همچنین مقارن شدن این رکورد را با عید سعید فطر به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این موفقیت سرآغازی برای کسب رکوردهای بعدی باشد.

ثبت رکورد جدید تولید ماهانه کلاف گرم

علی حاجیان‌نژاد، مدیریت ناحیه نورد گرم اظهار داشت: در سال «مهار تورم و رشد تولید»، جهادگران عرصه تولید در ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه، در راستای اهداف کلیدی شرکت و کشور و همگام با سایر نواحی، پس از توفیق ثبت رکورد روزانه در ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری، با تولید ۵۰۸هزار و ۳۰۴ تن کلاف گرم در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ موفق شدند رکورد تولید ماهانه جدیدی به ثبت برسانند و برگ زرین دیگری به مجموعه افتخارات گروه فولاد مبارکه بیفزایند. رکورد قبلی تولید ماهانه کلاف گرم این ناحیه، به میزان ۵۰۶ هزار و ۳۹۵ تن و در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ محقق شده بود.

پاسخ‌گویی خط نورد گرم فولاد مبارکه به نیاز بازار

با شروع سال جدید کارکنان نورد گرم با روحیه و انگیزه مضاعف و با کارِ گروهی بسیار باارزش توانستند رکوردی غرورآفرین از خود به جای بگذارند. ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه با دارا بودن سرمایه انسانی متعهد در سال‌های اخیر همواره با تمام ظرفیت در راستای اهداف کلیدی فولاد و کشور گام‌های بلندی برداشته است و مخصوصاً در چند سال گذشته به دنبال اعمال تحریم‌های سخت و تغییر اوضاع بازار ورق نورد گرم در کشور، با انعطاف‌پذیری خود توانست نیاز بازار داخل را پاسخ‌گو باشد و با تولید میکس‌های ابعادی سخت و بحرانی مطابق نیاز بازار که افت تولید را در پی دارد، نه‌تنها تولید خود را کاهش نداده، بلکه در زمینه کیفیت نیز پیشرو بوده است.

از مهم‌ترین عواملی که در کسب این موفقیت‌ها مؤثر بوده‌اند، می‌توان به انگیزه بالای نیروی انسانی، برنامه‌ریزی مناسب و دقیق تولید، انجام عملیات تعمیراتی با دقت حداکثری در حداقل زمان ممکن، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، پشتیبانی حداکثری و بسیار خوب واحدهای پشتیبانی تولید، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بهینه تعمیرات در شات‌دان‌های هفتگی و... اشاره کرد.

تولید بیش از ۷۰ درصد کلاف گرم موردنیاز کشور در خط نورد گرم فولاد مبارکه

در حال حاضر در خط تولید نورد گرم مجتمع فولاد مبارکه، بیش از ۷۰ درصد کلاف گرم موردنیاز کشور تولید می‌گردد. این خط با مدیریت فرایندهای تولید و تعمیرات و اقدامات کارشناسی مؤثر، چندین سال است که با حداکثر توان خود در راستای اهداف استراتژیک کشور تولید داشته و از ظرفیت‌های تولید نامی خود عبور کرده است. خط تولید نورد گرم به دلیل تنوع بالای تولید ابعادی (ضخامت و عرض) و امکان تولید گریدهای مختلف، از خطوط منحصربه‌فرد نورد گرم در کشور و منطقه است.

مهم‌ترین مصارف محصولات نورد گرم در ساخت لوله‌های انتقال سیالات (آب، نفت و گاز)، پروفیل و لوله‌های ساختمانی، صنایع خودروسازی، صنایع لوازم‌خانگی و صنعتی، مخازن تحت‌فشار، اسکلت فلزی و صنایع سوله‌سازی، صنایع کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی، صنایع فلزی سبک و سنگین و ساخت ورق‌های گالوانیزه و رنگی و ... است.

میزان تولید این خط مشابه سایر خطوط، کاملاً به ترکیب ابعادی و گریدی برنامه‌ریزی تولید وابسته است و در سال‌های اخیر به‌دلیل گرایش سفارش‌های ورق‌های گرم فولادی به سمت تولید ابعاد و گریدهای بحرانی (ضخامت‌ها و عرض‌های پایین یا ضخامت‌های بالا با کیفیت سخت)، دست‌یابی به رکوردهای تولید در خط نورد گرم فولاد مبارکه، بسیار سخت و حتی غیرممکن گردیده بود. همچنین در این خصوص مشکلاتی نظیر به تعویق افتادن اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی خط نورد گرم به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های انرژی و... مزید علت شده بود.

این موفقیت غرورآفرین که نتیجه همدلی و تلاش جمعی همکاران در ناحیه نورد گرم اعم از امانی و پیمانکار است، در حالی محقق گردید که شاخص‌های مهم دیگر، ازجمله ایمنی و کیفیت محصولات ناحیه نورد گرم نیز در بهترین وضعیت خود قرار دارند. «کسب مقام برتر عملکرد ایمنی» در ناحیه نورد گرم طی دو سال متوالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و اهتمام ناحیه در تولید کلاف‌های کیفی موردنیاز واحدهای استراتژیک کشور، مصداق‌هایی از این امر است.

در پایان، این دستاورد مهم را به همکاران، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه تبریک عرض می‌کنم و از حمایت‌های مدیریت عالی شرکت و سایر مدیریت‌های سازمان و همچنین زحمات بی‌دریغ کلیه همکاران ناحیه نورد گرم و پشتیبانی سایر نواحی و شرکت‌های پیمانکار همکار صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

دست‌یابی به رکورد ماهانه تولید در خط تاندم میل نورد سرد

محسن استکی، مدیر محصولات سرد ناحیه نورد سرد گفت: در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ خط تاندم میل مداوم نورد سرد فولاد مبارکه موفق به ثبت رکوردی تاریخی شد.

وی افزود: یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که نزدیک به دو دهه هیچ‌گونه توسعه در خط انجام نگردیده و شرایط تولید در خط نیز سخت‌تر شده است. علاوه بر این، لازم بود محصولات با کیفیت ویژه و MB برای صنایع لوازم‌خانگی و خودروسازی و ورق‌های رنگی هایگلاس و محصولات با گرید سخت تولید شود، زیرا سفارش‌های چنین محصولاتی در سال‌های اخیر بیشتر بوده است. ثبت این رکورد با همه چالش‌هایی که ذکر شد و نیز محدودیت‌های ناشی از تحریم، در کنار توجه به تأمین قطعات از سازندگان داخلی و نگاه ویژه به بومی‌سازی، مستلزم مدیریت راهبردی و کلان دقیق بود که به برنامه‌ریزی مدون و قابل‌اعتماد منتهی شد. تلاش ویژه و مضاعف کارکنان برای پوشش محدودیت‌ها و رویکرد متفاوت در بهره‌برداری این خط ستودنی است.

استکی خارنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه خط تاندم میل برای دست‌یابی به چنین تولیدی نیاز است که برای تمام دقیقه‌ها حساسیت، کنترل و نظارت وجود داشته باشد که خوشبختانه با این اقدامات نتیجه موردنظر حاصل گردید. با توجه به روند روبه‌رشد چندماهه اخیر خط تاندم از نظر کمی و کیفی، ان‌شاءالله شاهد موفقیت‌های دیگری نیز در این خط خواهیم بود.

مرتضی اکبری، رئیس واحد تاندم میل نورد سرد توضیح داد: خط تاندم میل با تولید ۱۳۶ هزار و ۱۳ تن، رکورد قبلی ( ۱۳۱ هزار و ۱۳۱ تن) را ۴ هزار و ۸۸۲ تن ارتقا داده است. ضمن اینکه در ماه‌های جاری رکورد شیفت‌های بدون توقف و رکورد تولید بر ساعت خط نیز محقق شده بود.

وی افزود: این رکوردها حاصل هدف‌گذاری مشخص و برنامه‌ریزی مدون در تمامی گروه‌های تعمیرات و تولید، تدوین، تنظیم و اجرای استانداردهای دقیق‌تر و جامع‌تر در گروه‌های مکانیک و برق و اتوماسیون و تولید بوده است که نتیجه آن کاهش توقفات اضطراری و زمان‌های فرایندی در لوپ و ورودی خط و افزایش سرعت شارژ کلاف بوده است. در کنار این موارد ارتقای کیفی و دقیق تعمیرات و استانداردها و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و همچنین بازرسی‌های دقیق و مداوم و پیگیری مستمر توسط کارگروه ویژه، شامل کارشناسان واحد و دفتر فنی از پارامترهای تأثیرگذار بر بهبود راندمان تولید بوده است و با همت و همدلی تمامی کارکنان تولید و تعمیرات این امر منجر به افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات گردید.

رئیس واحد تاندم میل نورد سرد گفت: ثبت این رکورد در شرایطی به دست آمد که نسبت به سال‌های قبل به‌دلیل ارتقای استانداردهای ورق‌های ثبت سفارش‌شده مشتریان شاهد تنوع گریدهای تولیدی و افزایش تناژ به‌خصوص در محصولات میکروآلیاژی بودیم که چالش‌های زیادی در قیاس با سایر گریدها ایجاد می‌کرد.

محسن استکی، مدیر محصولات سرد ناحیه نورد سرد در پایان از حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان و همچنین واحدهای پشتیبانی فولاد مبارکه و واحدهای پشتیبانی و جنبی ناحیه نورد سرد شامل کارگاه غلتک، واحد برنامه‌ریزی تولید، مدیریت انبارها و گروه تخصصی و دفتر فنی تعمیرات و تولید تشکر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید