241538

سومین روز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی صنعت فولاد با برگزاری دو کارگاه ارائه دستاوردها همراه بود

دنیای معدن: در روز سوم نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد که ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، دو کارگاه تخصصی با موضوع‌های بررسی و عوامل خوردگی قطعات فولاد کروم و نیکل و چگونگی افزایش طول عمر آن‌ها و شبیه سازی آسیاب بال‌میل برای پیش‌بینی عمر مفید آن، از سوی کارشناسان صنعت فولاد انجام شد.

به گزارش دنیای معدن، رضا سنگری در کارگاه بررسی و عوامل خوردگی قطعات فولاد کروم و نیکل و چگونگی افزایش طول عمر آن‌ها گفت: فولادهای نسوز برای دما‌های بالای ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد در شرایط عملیاتی طراحی شده‌اند. از این قطعه‌ها در بستر گندله سازی استفاده می‌شود. در فرآیند گندله سازی، مواد اولیه بر روی این قطعات قرار گرفته پس از خوب شدن، پیش‌گرم و زینتر شده و در نهایت، با سرد شدن و تخلیه گندله‌ها، قطعات دوباره در جریان تولید قرار می‌گیرند. 

اتفاقی که برای قطعات می‌افتد بر اثر عوامل مختلفی مانند اکسیداسیون، کربنه شدن و یا پدیده‌های داستینگ یا خزش دچار انهدام شده و کارکرد و عملیاتی بودن خود را از دست می دهند. همچنین هزینه سنگین تعویض قطعات و توقف تعمیراتی را به مجموعه‌های گندله سازی تحمیل می نمایند. 

وی افزود: در تحقیق انجام شده، با انتخاب مواد مناسب‌تر برای ساخت قطعات بستر گندله سازی و یا بهینه‌کردن آن‌ها از طریق افزودن عناصر میکروآلیاژی تیتانیوم و نایوبیوم یا انجام عملیات حرارتی خاصی به نام ایجینگ یا پیرسازی، در واقع سعی شده که عمر عملیاتی قطعات را بالا برده و از هزینه‌های تعمیر و نگهداری و یا حتی مشکلات ناشی از اضافه شدن مواد ناخواسته در جریان مواد اولیه، کاسته شود. 

سنگری خاطرنشان کرد: هدف از ارائه این کارگاه، به‌اشتراک گذاشتن تحقیقات و آزمون‌هایی است که در مجموعه های دیگر اتفاق افتاده و کمک به رفع مشکلات تعمیرات قطعات در واحد گندله سازی فولاد خوزستان می‌باشد. 

رضا شکیبانژاد کارشناس واحد تحقیقات فولاد خوزستان در کارگاه شبیه سازی آسیاب بال‌میل برای پیش‌بینی عمر مفید آن گفت: آسیاب گلوله‌ای یا بال‌میل از نوع آسیاب‌های فولادی است که تعداد بسیار زیادی گلوله در آن قرار داده می‌شود و با چرخیدن آسیاب گلوله ها بصورت آبشاری و با ضربه، موجب آسیاب شدن کنسانتره و تبدیل اندازه دانه‌ها به مقدار مشخص مورد نیاز جهت تولید گندله می شوند. 

وی افزود: کارگاه امروز در مورد تخمین عمر آسیاب با استفاده از شبیه سازی دقیق آن بود که بدلیل مشاهده خوردگی در بدنه آسیاب ضروری تلقی می شد و با اهداف ارتقاء دانش شبیه سازی، تخمین عمر و تدوین دستورالعمل تعمیرات پیگیرانه یا همان PM و امکان سنجی میزان افزایش ظرفیت آسیاب را به دنبال داشت. 

گفتنی است، سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی صنعت فولاد از روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی خوزستان برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید