241530

گام به گام به سوی توسعه با اجرای پروژه 900 هزار تنی آهن اسفنجی فولاد هرمزگان

دنیای معدن: فولاد هرمزگان به عنوان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ مبارکه در تلاش است تا با بهره برداری از طرح 900 هزار تنی آهن اسفنجی خود تولید تختال را ارتقا دهد. این پروژه در میان 48 ابر پروژه صنعتی کشور قرار دارد.

به گزارش دنیای معدن، فولاد هرمزگان یکی از موفق ترین زیر مجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه محسوب می شود که تلاش می کند سهم خود را در بازار داخلی و بیشتر در بازار صادراتی افزایش دهد. فولاد هرمزگان در چند سال اخیر تلاش کرده است تا با ارتقای کمی و کیفی در میان بزرگان فولاد قرار بگیرد و خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده است. 

فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید 1.5 میلیون اسلب فولادی، در کنار فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن، در جایگاه ممتازتولیدکنندگان فولاد ایران قرار گرفته است. این شرکت در 9 ماه امسال یعنی تا پایان آذر ماه موفق به تولید یک میلیون و 127 هزار تن اسلب فولادی شده است. در این مدت فولادسازان کشور 9 میلیون و 330 هزار تن اسلب و 23 میلیون و 786 هزار تن فولاد خام تولید کردند. به این ترتیب فولاد هرمزگان سهم 12 درصدی در تولید اسلب و سهم 4.7 درصدی در تولید فولاد خام کشور دارد.

کارنامه تولید فولاد هرمزگان نشان می دهد با رکوردهای پی در پی در تولید در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان یکی از بزرگان فولادی است. شاید همین موضوع باعث شده تا یکی از شرکت هایی باشد که در لیست 48 پروژه عظیم ملی با سرمایه گذاری تقریبی 40 هزار میلیارد تومانی قرار گرفته است.

درواقع فولاد هرمزگان با پروژه واحد 900 هزار تنی آهن اسفنجی در طرح 48 ابر پروژه صنعتی حضور پیدا کرده است.

این طرح با سرمایه‌گذاری حدود 3هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در طی ۳۰ ماه به بهره‌برداری می رسد که می تواند در بحث تولید آهن اسفنجی مورد نیاز فولاد هرمزگان و تامین نیاز واحدهای دیگر بسیار نقش آفرین باشد. 

اما چرا بهره برداری از این طرح برای فولاد هرمزگان بسیار حائز اهمیت است؟

فولاد هرمزگان با بهره برداری از این مدول 900 هزار تنی ظرفیت آهن اسفنجی خود را به  ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن می رساند.

 

آهن اسفنجی ماده اولیه برای تولید تختال این مجموعه محسوب می شود و به نوعی فولاد هرمزگان به کیفیت تختال و میزان فروش آن دارای جایگاه برتر شده است.

 

با بهره برداری از این طرح میزان ظرفیت تولید تختال نیز از 2  میلیون تن فراتر خواهد رفت. 

نکته مهم دیگر در روند اجرای این پروژه تامین مالی آن از محل اعتبارات خود شرکت است که ناشی از صرفه جویی های ارزی صورت گرفته و رشد در فروش و سوددهی آن خواهد بود. 

درواقع فولاد هرمزگان با حرکت در مسیر استفاده از توان ساخت داخل و صرفه جویی ارزی صورت گرفته، به سراغ اجرای پروژه های مهمی از جمله پروژه 900 هزار تنی آهن اسفنجی برود.

اجرای چنین پروژه هایی علاوه بر آنکه دسترسی به ظرفیت اسمی این مجموعه را فراهم می کند گامی در راستای ادامه دار شدن رکوردزنی های فولاد هرمزگان خواهد بود.

 فولاد هرمزگان در چند سال اخیر در تلاش است تا با ثبت رکوردهای پی در پی جایگاه خود در تولید را حفظ کند. همین موضوع باعث شده تا میزان فروش داخلی و صادراتی این مجموعه با افزایشی همراه شود که منجر به تامین اعتبارات برای اجرای طرح های توسعه ای می شود. 

این اتفاق به نفع سهامداران «هرمز» خواهد بود و باعث می شود تا جایگاه بورسی این مجموعه نیز به موازات افزایش تولید و فروش ارتقا پیدا کند.

شاهکار فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ رقم خورد، جایی که این شرکت توانست با کسب سود خالص بیش از هشت هزار میلیارد تومان، به اندازه تمام سال‌های فعالیت خود سودآوری داشته باشد. گفتنی است که این شرکت در سال 1400 بیش از 22 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید