240051

بازسازی، نصب و راه‌اندازی موتور فن ۸.۳ مگاواتی گندله‌سازی فولاد مبارکه

دنیای معدن: موتور فن ۸.۳ مگاواتی گندله‌سازی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با اتکا به همت و تخصص کارشناسان کارگاه برق تعمیرگاه مرکزی و واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه بازسازی، نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش دنیای معدن، عدم وجود موتور جایگزین برای فن ۸.۳ مگاواتی واحد گندله‌سازی، وجود تنها یک روتور و یک استاتور یدکی و همچنین توقفات متعدد خط تولید مسئولین وقت کارگاه برق تعمیرگاه مرکزی و ناحیه گندله‌سازی را بر آن داشت تا به‌موازات پیگیری ناحیه جهت خرید یک دستگاه موتور یدکی، جهت تحویل یک موتور با استفاده از قطعات یدکی روتور و استاتور موجود و ساخت کلیه قطعات موردنیاز اعم از پایه‌های یاتاقان، کاور موتور، اتصالات روغن و سایر تجهیزات موردنیاز اقدام نمایند.

به گفته تکنسین آماده‌سازی تعمیرات ماشین‌های الکتریکی، در این راستا پروژه تکمیل موتور ۸.۳ مگاواتی با محوریت شادروان مهندس سید رسول وجوب و همکاری سایر کارکنان کارگاه برق آغاز شد و در نهایت این موتور آماده تحویل به ناحیه گردید.

یداله باغشورپور در این زمینه گفت: با توجه به درخواست ناحیه مبنی بر تست موتور جهت اطمینان از عملکرد آن در شرایط واقعی و محدودیت‌هایی نظیر عدم امکان تست موتور در کارگاه برق به علت توان بالا و وزن زیاد و بابیتی بودن سیستم یاتاقان‌های موتور، در نهایت با پیگیری‌های زیاد، تست موتور در سال ۱۳۹۵ در شرکت جمکو با حضور نمایندگان بهره‌بردار، کارگاه برق و بازرسی فنی انجام شد و عملکرد موتور در شرایط بی‌باری مورد تأیید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس از اینکه در مهرماه سال جاری در موتور یدکی خریداری و نصب شده (موتور شرکت EMZ)، خطای عایقی دیده شد، به‌منظور جلوگیری از توقف خط تولید با هماهنگی مدیریت، موتور تکمیل‌شده توسط کارگاه برق در موقعیت نصب شد.

تکنسین آماده‌سازی تعمیرات ماشین‌های الکتریکی افزود: پس از عملیات نصب و تنظیمات، ابتدا موتور در حالت بدون بار و سپس با بار کامل راه‌اندازی شد و در ادامه سایر تست‌های لازم در خصوص پایش عملکرد الکتروموتور نیز انجام گردید.

وی تصریح کرد: از مهرماه تاکنون عملکرد این موتور در مقایسه با موتورهای خارجی، مطلوب است و حتی در برخی پارامترها ازجمله میزان ارتعاشات، وضعیت بهتری دارد.

باغشورپور لزوم دقت و تمرکز بر اثرات تقابلی و برهمکنشی اجزای ساخته‌شده به‌عنوان یدکی توسط سازندگان مختلف و حل یک مسئله چندمتغیره در رفع خطاها و همچنین تأمین قطعاتی از تجهیز را که ماهیت استهلاکی ندارند و سابقه‌ای از تأمین آن‌ها نیز وجود نداشته از مهم‌ترین وجوه تمایز اجرای این پروژه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: با انجام این پروژه ضمن صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و کاهش زمان توقف خط، بار دیگر توانایی تعمیرگاه مرکزی در پشتیبانی از خطوط تولید با انجام فعالیت‌های خاص به اثبات رسید و لازم است از همکاری و تلاش تمامی واحدها و همکاران درگیر قدردانی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید