239905

مقاطع فولادی ذوب آهن اصفهان ، شاه بیت ساختمان سازی استاندارد در ایران

دنیای معدن: یازدهمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس بین المللی سازه و فولاد و همچنین دومین کنفرانس ملی قاب های سبک فولادی (LSF) توسط انجمن سازه های فولادی ایران از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۴ آذرماه به همراه نمایشگاه جانبی با حضور صاحب نظران و فعالان عرصه ساختمان، در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، یازدهمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس بین المللی سازه و فولاد و همچنین دومین کنفرانس ملی قاب های سبک فولادی (LSF) توسط انجمن سازه های فولادی ایران از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۴ آذرماه به همراه نمایشگاه جانبی با حضور صاحب نظران و فعالان عرصه ساختمان، در محل هتل المپیک تهران برگزار شد. ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور که نماد سازه سبز لقب گرفته است، در این نمایشگاه و کنفرانس با حضور مدیران و کارشناسان حضور فعال داشت. در حاشیه این نمایشگاه و کنفرانس گفتگوهایی با محوریت نقش محصولات ذوب آهن اصفهان در صنعت ساختمان انجام گرفته است که در ادامه می خوانید.

محصولات ذوب آهن اصفهان در خدمت تدوین استانداردهای ملی ساختمان

دکتر اباذر اصغری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با آتشکار اظهار داشت : با توجه به اینکه از گذشته تاکنون در کشور ما مقاطع نورد شدۀ IPB تولید نمی شود از این رو مهندسان محاسب برای ساخت ستون های فولادی به ناچار از مقاطع ساخته شده استفاده می کنند؛ اما تیرآهن های بال پهن تولیدی در ذوب آهن می تواند برخی از کمبودهای این صنعت را برطرف نماید و لذا تولید آن ها با تنوع بیشتر قویاً توصیه می شود.

وی افزود: تیرآهن های نورد شده به صورت محدود در کشور تولید می شدند و طبیعتاً راهکار دیگری غیر از استفاده از مقاطع ساخته شده از ورق وجود نداشت، اما اکنون که مقاطع نورد شده مانند تیرآهن بال پهن و سایر سایزهای تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شوند، مهندسین محاسب نیز از این رویکرد استقبال بیشتری خواهند نمود و به اعتقاد بنده این اقدام یکی از نیازهای ضروری صنعت ساخت و ساز به شمار می رود؛ زیرا تولید مقاطع استاندارد در خدمت طراحی مهندسین محاسب قرار می گیرد و ساختمان ها از همان ابتدا، استاندارد بنیان نهاده می شوند.

محصولات ذوب آهن اصفهان،امنیت ساختمان را در برابر زلزله تضمین می کنند

در ادامه دکتر نادر فنائی دانشیار گروه سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز در خصوص مزایای ساختمان­ های فولادی در مقایسه با ساختمان­های بتنی، گفت : استفاده از فولاد در ساخت و ساز نسبت به بتن بیشتر توصیه می­شود، زیرا فولاد مشکلات بتن مانند افت و خزش را ندارد و همچنین فولاد بر خلاف بتن، دارای خواص یکنواخت و شکل پذیری بالاتری است.

وی بیان کرد : کنترل کیفیت بتن، کارگاهی است، اما فولاد طی فرایند نورد گرم در کارخانه تولید شده و آزمون های متعددی را طی می­کند و بنابراین کنترل کیفیت آن کارخانه­ای است.

فنائی خاطر نشان کرد : مزیت دیگر سازه­های اسکلت فلزی در مقایسه با سازه­های اسکلت بتنی، این است که سازه­های اسکلت فلزی در زلزله به علت شکل پذیری بالاتر، رفتار بهتری خواهند داشت. همچنین فضای اشغال شده توسط ستون­های ساختمان اسکلت فلزی به مراتب کمتر از فضای اشغال شده توسط ستون­های ساختمان اسکلت بتنی بوده و ضمناً سرعت اجرای ساختمان اسکلت فلزی در مقایسه با ساختمان اسکلت بتنی بسیار بیشتر است.

دانشیار گروه سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت : در صورتی که ساختمان نیاز به بهسازی لرزه­ای داشته باشد، به علت خاصیت جوش پذیری بالای فولاد، ساختمان اسکلت فلزی در مقایسه با ساختمان اسکلت بتنی بسیار راحت تر و با هزینه کمتر، مقاوم سازی می­شود و نهایتاً چنانچه به هر دلیلی، نیاز به تخریب ساختمان باشد، ساختمان اسکلت فلزی هزینه تخریب کمتری دارد و مقاطع فولادی آن نیز قابل بازیافت است.

دکتر فنائی در پایان گفت: کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان، بسیار بالا است و در صورت طراحی و اجرای مناسب، استفاده از مقاطع این کارخانه در ساختمان های اسکلت فلزی، می­تواند امنیت ساختمان را در برابر زلزله تضمین کند.

تیرآهن بال پهن ذوب آهن اصفهان،پازل ساختمان سازی ایمن را در ایران تکمیل کرد

احمدرضا طباخیان معاون تجهیزات مکانیک نورد ۳۵۰ نیز در ادامه گفت : مجموع تولید میلگردهای آلیاژی و ترمکس در دو کارگاه نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ ذوب آهن اصفهان به حدود ۱۱۰۰ تن در هر شیفت می رسد.

وی افزود : این محصولات به دلیل دارا بودن عناصر آلیاژی از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و کاملاً منطبق با استاندارد ۳۱۳۲ ملی ایران (استاندارد اختصاصی تولید میلگرد) می باشند و لذا این محصولات در کنار استفاده در صنعت ساختمان در سدسازی،راهسازی و پل سازی نقش کلیدی دارند.

این تلاشگر ذوب آهنی تصریح کرد: استفاده از تیرآهن های بال پهن در ساختمان به جای تیر ورق عملاً نیاز به برشکاری،جوشکاری و صافکاری را از بین می برد و همچنین سازه فولادی پس از تخریب اجزای آن مجدداً ، قابلیت استفاده دارند به همین دلیل نماد سازه سبز نامیده می شود.

طباخیان اظهار کرد : سازه های فولادی به دلیل استحکام مناسب و قابلیت خمشی بیشتر نسبت به تیرورق به هنگام بروز زلزله، مقاومت بسیار بالایی ایجاد می کنند.

معاون تجهیزات مکانیک نورد ۳۵۰ در خصوص تاریخچه تولید محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان گفت : ذوب آهن اصفهان از حدود شش سال پیش تولید تیرآهن های بال پهن و بال نیم پهن را آغاز نموده است و هم اکنون نیز تیرآهن های بال پهن از سایز ۱۴ تا ۳۰ در این کارخانه تولید می شود و همچنین سایزهای ۳۰ تا۴۰ هم در مرحله طراحی قرار دارند.

وی در خصوص تناژ تولیدی محصولات ارزش افزا نیز اظهار داشت : این محصولات با تنوعی نظیر تیرآهن بال پهن، انواع ریل و... در حدود ۴۰ هزار تن در ماه در کارخانه ذوب آهن اصفهان قابلیت تولید دارند.

طباخیان گفت: تیرآهن های سنگین از سایزهای ۳۰ تا ۵۰۰ نیز به درخواست مشتری در این کارخانه تولید می شوند.

وی گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در کشور از بدو تاسیس تا کنون بر پایه شعار دیرینه با اطمینان بسازید، هیچگاه به دلیل کمیت از ریل کیفیت خارج نشده است و لذا محصولات آن در داخل و خارج از کشور همواره زبانزد مصرف کنندگان هستند. به عنوان مثال تیرآهن بال پهن تولیدی این کارخانه، پازل ساختمان سازی ایمن را در ایران تکمیل کرد زیرا این محصول مزایایی نظیر سبک سازی سازه،مقاومت بالا در برابر وقوع زلزله،طراحی کاربردی تر ساختمان و امکان ساخت بلندمرتبه ها را بدون محدودیت طبقات فراهم می نماید.ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید