239156

برنامه ریزی، رمز موفقیت فولاد هرمزگان در تحقق اهداف تولید

دنیای معدن: دستیابی به ظرفیت اسمی در فولاد هرمزگان نقش مهمی در توسعه صادرات فولاد کشور خواهد داشت و سهم این مجموعه در بازار را افزایش می دهد.

به گزارش دنیای معدن، فولاد هرمزگان که به عنوان درخشان ترین زیر مجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش بر توسعه کمی و کیفی تولید خود داشته امروز در تلاش است تا در انتهای سال ۱۴۰۱ به ظرفیت اسمی تولید خود دست پیدا کند.

اما رسیدن به این مهم نیازمند برنامه ریزی و نقشه راهی دقیق و کارشناسی است آن هم در شرایطی که زنجیره ارزش فولاد با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه، تامین انرژی، زیرساخت های حمل و نقلی و… مواجه است که هر کدام می تواند مانند یک سرعت گیر عمل کرده و دستیابی به برنامه های تولید را با چالش همراه کند.

فولاد هرمزگان با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و کارشناسی در چند سال اخیر موفق به ثبت رکوردهای مختلف تولید شد که نقش مهمی در توسعه بازار این مجموعه، میزان فروش و در نهایت سوددهی آن دارد.

این شرکت چندی پیش با تولید 153 هزار و 232 تن تختال به رکوردشکنی‌های پی‌درپی در ماه های قبل از آن ادامه داده است.

در این رابطه مدیرعامل فولاد هرمزگان می گوید: از زمانی که محدودیت انرژی بر صنعت فولاد کشور تحمیل شد، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردیم که به‌محض اتمام محدودیت‌ها با افزایش تولید و رکوردشکنی، کاهش تولید را جبران کنیم. به همین منظور برنامه سنگین تعمیرات را برخلاف سال‌های گذشته در گرمای طاقت‌فرسای بندرعباس که شرکت با محدودیت مصرف انرژی مواجه بود، اجرا کردیم؛ درعین‌حال با بهینه‌سازی خط تولید، کارخانه را برای دست‌یابی به اهداف ترسیم‌شده مهیا ساختیم. 

حال امروز فولاد هرمزگان با جدیت به دنبال دستیابی به ظرفیت اسمی تا پایان سال است، هدفی که با توجه به موقعیت استراتژیک این مجموعه می تواند نقش مهمی در توسعه صادراتی آن و افزایش درآمدهای ارزی داشته باشد اما غفلت از برنامه‌ریزی دقیق می تواند دستیابی به این برنامه را سخت کند.

اکنون مهم‌ترین استراتژی این شرکت ، تولید سفارش‌محور و تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالاتر است.

 فولاد هرمزگان با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در زمینه تولید محصول در اختیار دارد، می‌تواند انواع تختال‌های ویژه و دارای ارزش‌افزوده را بر اساس نیاز و سفارش مشتریان تولید کند. 

البته امروز تامین انرژی یکی از چالش های جدی فولادی ها از جمله فولاد هرمزگان است که توانسته میزان تولید را دستخوش تغییر کند.

درواقع عدم به کار گیری تدبیر و برنامه ریزی در نهایت همان چیزی است که امروز صنعت فولاد گرفتار آن شده است.

فولاد هرمزگان در چند سال اخیر با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و گسترش همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان و حرکت به سمت استفاده بیشتر از ساخت داخل، سعی بر افزایش بهره وری کرده است که بخشی از آن را باید در افزایش تولید دید.

حال در شرایطی این مجموعه به ظرفیت اسمی خود تا پایان سال نزدیک می شود که عدم چاره اندیشی در بخش انرژی می تواند تولید را با مشکل همراه کند. هرچند در سال های اخیر تحریم و محدودیت انرژی نتوانست توسعه در این واحد را متوقف کند اما با این حال امروز نگرانی هایی در بخش تامین انرژی وجود دارد که خارج از تصمیمات داخلی فولاد هرمزگان است.

فولاد هرمزگان در کنار چالش های همچون کمبود برق، مشکلاتی در بازار داخلی و جهانی و در کنار تصمیمات ناگهانی مسئولان مانند وضع عوارض صادراتی در ابتدای سال، تاپایان شهریور ماه توانست ۱۰۴ درصد از برنامه ۶ ماهه خود را محقق کند. 

حفظ حضور در بازار از مهمترین فاکتورهای موفقیت در تولید است که فولاد هرمزگان آن را در اولویت های اصلی خود قرار داده و حالا برای حفظ بیشتر و توسعه بازار به دنبال افزایش تولید است اما با این حال کمبود برق نگرانی هایی بابت حفظ روند تولید ایجاد کرده است.

نگاهی به عملکرد فولاد هرمزگان نشان می دهد این مجموعه از توان تولیدی در بخش های تکنولوژی، دانش و مدیریتی برخوردار است و هدف گذاری های صورت گرفته را با همکاری و همراهی پرسنل خود محقق کرده است، اما در این بین مشکلاتی همچون تامین انرژی دیگر از برنامه ریزی های داخلی خارج بوده و می تواند به عنوان عوامل بیرونی تولید و اشتغال و صادرات را تهدید کند.

تعامل وزارت  صنعت،معدن و تجارت و وزارت خانه های نیرو و نفت، کلید حل مشکلات است. زیرا صنایع کشور شاهرگ های اصلی اقتصاد هستند و اگر به دلیل کمبود انرژی و بالا بودن مصرف خانگی مجبور به توقف خط تولید شوند، دود این تصمیمات غیر کارشناسی به چشم اقتصاد کشور می رود. 

فرهنگ سازی در مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی می تواند تا حدودی به رفع نگرانی های موجود کمک کند اما همانطور که اشاره شد نیازمند تعاملی جدی است در غیر این صورت فرصت های طلایی در مجموعه هایی همچون فولاد هرمزگان از بین می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید