238493

به‌منظور جلوگیری از خطای وزنی مواد انجام شد؛

اتصال ریل راه آهن به ریل توزین با روش جوشکاری تخصصی ترمیت

دنیای معدن- رضا وحیدی کیا رئیس تعمیرات توزین شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: با توجه به شکستگی نقطه اتصال ریل و بروز خطای وزنی در مواد توزین شده قطار، با هماهنگی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال ریل راه آهن به ریل توزین با روش جوشکاری تخصصی ترمیت انجام شد.

به گزارش دنیای معدن، رئیس تعمیرات توزین اظهار داشت: جوشکاری ترمیت (Thermite Welding) فرآیندی تخصصی است  که در آن، اتصال توسط مذاب حاصل از انجام واکنش شیمیایی به شدت گرمازا بین اکسید فلزی و پودر یک فلز تامین می شود.

وی گفت: در این فرآیند دو قطعه ای که قرار است جوش داده شوند در یک قالب قرار می گیرند و فلز مذاب ناشی از واکنش شیمیایی به این قالب هدایت شده و پس از سرد شدن آن داخل قالب، جوش شکل می گیرد.

وی افزود :جوشکاری ترمیت، انرژی گرمایی زیادی تولید و دمای جوشکاری را به حدود ۳۱۰۰ درجه سانتیگراد می رساند. از این فرآیند به طور گسترده در ساخت و تعمیر خطوط راه آهن استفاده می شود.

وحیدی کیا در ادامه تصریح کرد: مراحل جوشکاری ترمیت در اتصال ریل ها عبارتند از: آماده سازی سطحی، هم راستا کردن سطوح اتصال، قرار دادن قالب جوشکاری ترمیت در اطراف اتصال، پیش گرمایش قالب و ریل در محل اتصال، شارژ بوته بالای ناحیه اتصال از پودر و فعال کننده ترمیت، انجام واکنش آلومینوترمیک با فعال کردن آن به کمک آتش، جرقه و نظایر آن، پر شدن ناحیه اتصال از مذاب ، انجماد جوش، جدا کردن سرباره و باز کردن گیره قالب، شکستن قسمت فوقانی قالب، برش فلز اضافی و گرده جوش و سنگ زنی و پرداخت کاری نهایی سطح جوش است. تمامی مراحل ذکر شده با دقت و حساسیت بسیار زیاد و با کیفیت مناسب صورت پذیرفت و تحویل بهره بردار قرار گرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جا دارد از همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، همکاران حمل و نقل صنعتی، تعمیرگاه مرکزی، واحد بازرسی جوش و تیم توزین مرکزی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید