238353

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

فولاد مبارکه «تندیس زرین جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی ایران» را کسب کرد

دنیای معدن: در پنجمین همایش «جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌ ایران» شرکت فولاد مبارکه با کسب بالاترین امتیاز، توانست برای نخستین بار در کشور تندیس زرین جایزه ملی تعالی نگهداری را به‌عنوان بالاترین نشان در این حوزه از آن خود کند.

به گزارش دنیای معدن، در این همایش که روز یکشنبه یکم آبان‌ماه در پژوهشگاه صنعت نفت تهران و با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه نت کشور و مدیران عامل و مدیران نگهداری و تعمیرات سازمان‌های شرکت‌کننده در جایزه، برگزار شد، محسن کفیل مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه به نمایندگی از مدیرعامل فولاد مبارکه لوح تقدیر و تنها تندیس زرین این همایش را دریافت کرد.

محسن کفیل پس از دریافت این تندیس به‌عنوان یکی از سخنرانان مراسم، ضمن معرفی گروه فولاد مبارکه با اشاره اقدامات انجام‌گرفته در مسیر تعالی نت و تاریخچه استراتژی‌های نت در جهان و توسعه رویکردهای نگهداری و تعمیرات در شرکت فولاد مبارکه همسو با تحولات جهانی این حوزه، پروژه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در حوزه تعالی نت در طی سال‌های بهره‌برداری مجتمع فولاد مبارکه را تشریح کرد.

وی از اقدامات ذیل به‌عنوان فعالیت‌های مهم انجام‌گرفته در این حوزه در شرکت فولاد مبارکه نام برد: به‌کارگیری نظام‌های نت پیشگیرانه، نت پیشگویانه، پیاده‌سازی نظام جامع پایش وضعیت، طراحی مدل تعالی نت بومی فولاد مبارکه، تدوین و اجرای نقشه راه نت، اولویت‌بندی دارایی‌های خطوط تولید، اجرای پروژه‌های بهبود نظیر نت مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM و بهینه‌سازی استانداردهای تعمیراتی PMO، پیاده‌سازی نظام تحلیل خرابی در شرکت RCA، طراحی سیستم‌های مکانیزه مدیریت اطلاعات و فرایندهای حوزه نت در بستر EIS و اجرای طرح تگ‌گذاری و ردیابی دارایی‌های خطوط تولید به‌منظور استقرار سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی.

کفیل در بخش دیگری از سخنان خود از نقش کارکنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدل‌های سرآمدی نت نام برد و تصریح کرد: لازمه استقرار نظام‌های بهبود در حوزه نگهداری دارایی‌ها شکل‌گیری صحیح فرهنگ سازمانی است.

وی در همین زمینه افزود: تمام موفقیت‌های فولاد مبارکه در بستر فرهنگ سازمانی مناسب این شرکت شکل گرفته است. از ویژگی‌های مهم این فرهنگ سازمانی می‌توان به تعلق‌خاطر سازمانی بالا، روحیه کار تیمی و ارتباط مناسب بین مدیران و سایر رده‌های سازمان اشاره کرد. این مطلب می‌تواند الگویی برای سایر صنایع کشور باشد. اهتمام به فرهنگ سازمانی به‌عنوان رکن اصلی پیشرفت می‌تواند در حوزه‌های مختلف موجب رشد و شکوفایی سازمان‌ها گردد. فرهنگ ملی ما دارای عناصر و ویژگی‌های مثبت بارزی است که در طول تاریخ کشور ازجمله در دوران دفاع مقدس موجب خلق تجربیات بی‌نظیری گردیده است. قطعا سازمان‌ها می‌توانند از این ویژگی‌ها در شکل‌دهی فرهنگ سازمانی جهت طی مسیر سرآمدی استفاده کنند.

گفتنی است جایزه ملی تعالی نگهداری ایران، فرایندی است که طی آن، سالانه پس از ارزیابی میدانی، به برترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور (مطابق طبقه‌بندی جایزه) که در زمینه ایجاد، ارتقا و نهادینه‌سازی فرهنگ نگهداری خود فعالیت‌های چشمگیری انجام داده‌اند، گواهینامه، تقدیرنامه یا تندیس جایزه نگهداری اعطا می‌گردد.

انجمن نگهداری و تعمیرات ایران به‌عنوان رسمی‌ترین نهاد در زمینه نگهداری در کشور، این جایزه را به‌منظور نهادینه‌سازی مدل تعالی نگهداری و با هدف ایجاد فضای لازم برای تشویق بنگاه‌ها و سازمان‌ها برای انجام عملیات خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه‌های بهبود طراحی کرده است.

از دیگر مزایای این فرایند ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات و دانش سازمان‌های موفق، بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی توأم با خلاقیت و نوآوری، ایجاد زبان مشترک و چارچوب مفهومی در شیوه مدیریت نگهداری سازمان‌های ایرانی و ارائه مدل بومی و توسعه فرهنگ تعالی و آموزش و ترویج مفاهیم سرآمدی نگهداری به مدیران و فعالان این حوزه است.

پنجمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری از دی‌ماه ۱۴۰۰ با انتشار برنامه و فراخوان متقاضیان شرکت در جایزه آغاز گردید.

شرکت فولاد مبارکه با تشکیل تیم‌هایی از مجموعه مدیریت‌های مختلف شرکت که مرتبط با معیارهای نه‌گانه مدل تعالی نگهداری شامل فرهنگ‌سازمانی و رهبری، خط‌مشی و راهبردها، کارکنان، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، مدیریت منابع، مدیریت گردشکار و فرایندها، بهبود قابلیت اطمینان، بهبود کسب‌وکار و نتایج عملکرد است، اقدام به تدوین اظهارنامه و ارسال آن به دبیرخانه جایزه نمود و تیم ارزیابی جایزه در تاریخ‌های ۸ تا ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ ضمن بازدید میدانی، شرکت را بر اساس این مدل ارزیابی کرد. در نهایت، کمیته داوری جایزه که متشکل از اساتید صاحب‌نام حوزه نت کشور و جمعی از متخصصان حوزه نت صنعت است ضمن ارزیابی گزارش ارائه‌شده توسط تیم ارزیابی، کسب تندیس زرین جایزه ملی تعالی نگهداری توسط فولاد مبارکه را تصویب نمود.

هم‌زمان با برگزاری این مراسم تعدادی از سازمان‌های برتر تجارب خود در زمینه تعالی نت را ارائه کردند و در غرفه‌های نمایشگاه این همایش بیش از ۱۰ شرکت داخلی آخرین دستاوردهای خود در زمینه سیستم‌ها و سامانه‌های تعمیر و نگهداری دارایی‌های فیزیکی ویژه بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی را در معرض دید بازدیدکنندگان قراردادند.

شایان ذکر است در فرایند ارزیابی سال جاری دو شرکت موفق به کسب تندیس بلورین و یک شرکت موفق به کسب تندیس سیمین گردید و فولاد مبارکه با اختلاف معنادار و با پیشی گرفتن از رقبا تندیس زرین جایزه را از آن خود کرد. این در حالی است که فولاد مبارکه در سال ۹۶ نیز در این ارزیابی شرکت کرد و به‌عنوان تنها شرکت موفق به کسب تندیس سیمین گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید