238344

بیم ها و امیدهای صادراتی فولاد خراسان

دنیای معدن: فولاد خراسان چندی پیش اولین محموله صادراتی خود را به ترکیه که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان منطقه است ارسال کرد که می تواند بر افزایش درآمدهای ۶ ماهه اول این مجموعه اثر گذار باشد، اما در ادامه فولاد خراسان با چه موانعی در مسیر توسعه صادراتی خود مواجه است؟

به گزارش دنیای معدن، توسعه بازارهای صادراتی در شرایطی که ذخیره ارزی کشور کم بوده و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با محدودیت مواجه است، از اولویت های اصلی بنگاه های اقتصادی به ویژه واحدهای فعال در صنعت فولاد است.

افزایش سهم صادراتی می تواند درآمدهای شرکت های فولادی را بیشتر کرده و تامین سرمایه برای اجرای طرح های توسعه، تامین انرژی، تکنولوژی و تجهیزات و… را آسان تر کند. 

درواقع به هر میزان صادرات فولادی در مجموعه های تولیدی افزایش یابد، توسعه در آنها با سرعت بیشتری پیش می رود.

اما در این میان با توجه به شرایط تحریمی که هم حضور در بازارهای جهانی را دشوار کرده و هم محدودیت هایی را در حوزه نقل و انتقالات مالی ایجاد کرده، ورود به بازارهای جهانی و توسعه صادرات چندان کار آسانی نیست.

در چنین شرایطی فولاد خراسان چندی پیش اولین بخش از محموله صادراتی شمش فولاد خراسان به میزان حدود ۵۰۰ تن از طریق ترانزیت زمینی را به  کشور ترکیه صادرکرد.این صادرات می تواند در درآمدهای ۶ ماهه اول سال فولاد خراسان اثر گذار باشد.

نکته مهم دیگر ورود به بازار ترکیه است که خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه و رقیب ایران در این بازارهای است. ورود فولاد خراسان به بازار ترکیه حاکی از عملکرد دقیق تیم بازاریابی و همچنین تولید با کیفیت  در این مجموعه است. بدون شک کیفیت محصول تولیدی یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در بازارهای صادراتی است.

 

اما در کنار اینکه ورود به بازار ترکیه خود موفقیتی مهم برای فولاد خراسان است اما در این شرایط برخی فاکتورها بر توان رقابتی این مجموعه اثر گذار است که در صورت عدم توجه به آنها، حضور در بازار ترکیه سخت خواهد شد. 

در حالی صادرات این مجموعه به ترکیه از طریق ترانزیت زمینی انجام شده که شمش فولاد از شرقی ترین منطقه کشور به غربی ترین مرز ارسال و به ترکیه صادر شده است. در این بین هزینه های حمل و نقل که در سال جاری با افزایش مواجه شد، بر درآمد ارزی این مجموعه اثر گذار است. این درحالی است که ناوگان حمل و نقلی کشور نیز فرسوده و همین موضوع بر زمان و‌ هزینه صادراتی اثر گذار است.

در صورتی که فولاد خراسان تصمیم به حضور مداوم در بازار ترکیه باشد، باید برای زیرساخت های حمل و‌ نقلی خود فکر جدی و یا حتی برای احداث شرکت ترابری زیر مجموعه فولاد خراسان اقدام کند. بدون شک پس از کیفیت تداوم حضور از مهمترین فاکتورهایی است که بر افزایش صادرات اثر گذار است. 

اما در حالی فولاد خراسان در کارنامه ۶ ماهه اول خود موفق به ثبت صادرات شمش فولاد به ترکیه شده است که در تابستان مجموعه های فولادی با محدودیت هایی در حوزه برق مواجه بودند و همین موضوع بر روند تولید اثر گذار بود.

 از سویی دیگر با شروع فصل زمستان کمبود گاز نیز می تواند مانند سال های گذشته بر برنامه تولید سایه انداخته و تولید را از نظر کمی کاهش دهد. این درحالی است تمامی مجموعه های فولادی ملزم به تامین نیاز داخل و پس از آن صادرات هستند، پس ممکن است کمبود گاز و نیاز داخل که عموما در ماه بهمن و اسفند در کشور با افزایش مواجه می شود بر میزان حجم صادرات اثر گذار شود. 

در این شرایط باید فولاد خراسان با برنامه راهبردی به سمت رکوردشکنی های تولید ماهانه و فصلی رفته تا نه تنها سهم صادراتی خود را از دست نداده بلکه به دنبال توسعه آن برود. 

در نتیجه باید دید برنامه استراتژیک فولاد خراسان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ چه خواهد بود و در ادامه مسیر به کدام بازارهای صادراتی ورود می کند. 

فراموش نکنیم پس از شروع جنگ میان روسیه و اکراین، بازاریابی  شرکت های فولادی برای توسعه سهم صادراتی در بازارهای منطقه کمی سخت شد، اما چنین اخباری حاکی از تلاش بی وقفه این بنگاه های اقتصادی  برای توسعه صادراتی است.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید