237582

چانه‌‌‌زنی برای صادرات ارزان فولاد

دنیای معدن- راضیه احقاقی : رونق در معاملات شمش فولاد در هفته نیمه‌تعطیل ابتدایی مهرماه پابرجا ماند؛ اما این رونق به رینگ مقاطع طویل فولادی انتقال پیدا نکرد؛ موضوعی که کاملا قابل پیش‌بینی بود، اما نوردکاران برای دریافت مجوز صادرات چاره‌‌‌ای جز عرضه در رینگ صنعتی بورس‌کالا نداشتند.

منوط‌کردن دریافت مجوز صادرات به عرضه در بورس‌کالا و صادرات محصول فروش نرفته در این رینگ باعث می‌شود تا فعالان زنجیره آهن و فولاد، حتی با وجود پیش‌بینی عدم‌خرید، چاره‌‌‌ای جز عرضه در بورس‌کالا نداشته باشند. اگرچه سیاستگذار این رویه را مخل صادرات نمی‌‌‌داند؛ اما واقعیت این است که مشتریان صادراتی محصولات فولادی ایران، بازارهای داخل را رصد کرده و از همین رکود برای چانه‌‌‌زنی قیمتی در خرید بهره می‌‌‌گیرند. به این ترتیب، می‌‌‌توان اذعان کرد که قوانین داخلی، ‌‌‌نه‌تنها در مسیر توسعه صادرات نیست، بلکه مسیر را برای چانه‌‌‌زنی مشتریان خارجی محصولات فولادی کشور باز می‌‌‌کند.

رونق معاملات شمش در هفته نیمه‌تعطیل

با وجود نیمه‌تعطیل بودن بازارها در کشور ظرف هفته ابتدایی مهرماه، فولادسازان بالغ بر 223‌هزار تن شمش فولاد را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که این رقم بیشترین میزان عرضه شمش فولاد در این بازار پس از هفته پایانی اردیبهشت‌ماه بود. برطرف‌شدن قطعی برق فولادسازان پس از نیمه تابستان باعث شده است تا بر میزان تولید فولاد در کشور افزوده شود و به این ترتیب با افزایش تولید، امکان عرضه بیشتر شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا مهیا باشد. در عین حال منوط‌کردن صادرات به عرضه در بورس‌کالا و عدم‌استقبال صنایع تکمیلی از خرید محصول باعث می‌شود تا فولادساز حتی در هفته‌‌‌هایی که احتمال می‌دهد تقاضا محدود باشد، چاره‌‌‌ای جز عرضه برای دریافت مجوز نداشته باشد. در این شرایط، اگر فولادساز موقعیت مناسبی برای فروش صادراتی داشته باشد، حتی عرضه در هفته‌‌‌های نیمه‌تعطیل را ترجیح می‌دهد؛ چرا که این موضوع باعث می‌شود بخش بیشتری از محصول عرضه‌شده فروش برود و فرصت صادراتی به دست آورد.

شمش در بازار داخل، گران‌تر از نرخ صادراتی

رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران برای 223‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده با نرخ پایه‌‌‌ای در بازه 12‌هزار و 270تومان تا 13‌هزار تومان تقاضایی برابر 219‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 110‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 12‌هزار و 800تومان از این بازار منجر شد. این میزان نسبت به حجم فروش شمش در هفته‌‌‌های قبل به‌مراتب کمتر بود؛ اما با توجه به نیمه‌تعطیل بودن هفته جاری رقمی مناسب تلقی می‌شود و از استمرار رونق در معاملات این بخش حکایت دارد.

در عین حال، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته ابتدایی مهرماه به بیشترین نرخ ظرف 6هفته اخیر رسیده است. در شرایطی که از رشد محسوس نرخ در بازار جهانی آهن و فولاد خبری نیست، نوسان مثبت نرخ ارز در بازار آزاد مهم‌ترین دلیل استقبال نسبی از رینگ شمش فولاد در هفته جاری بود.

با احتساب نرخ ارز نیمایی 27‌هزار تومانی، میانگین نرخ دلاری فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در هفته ابتدایی مهرماه به 474دلار به ازای هر تن می‌رسد که این رقم نسبت به نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران براساس گزارش متال‌‌‌بولتن حدود 19دلار معادل 4‌درصد بیشتر بود. به این ترتیب، اگرچه بازار محصولات فولادی داخلی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای مواجه است، اما شیوه تعیین قیمت پایه از سوی بورس‌کالا و سیگنال مثبت ارزی باعث می‌شود نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران همچنان گران‌تر از نرخ صادراتی آن باشد. در این شرایط، انتظار رشد مستمر بهای ارز، مهم‌ترین انگیزه نوردکاران کشور از خرید شمش فولاد با نرخی گران‌تر از بهای صادراتی آن تلقی می‌شود.

 

در شرایطی که میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران از سوی متال‌‌‌بولتن برابر 455 دلار به ازای هر تن ارزیابی شده است، نرخ فروش شمش فولاد صادراتی CIS برابر 490دلار به ازای هر تن است. برخی فعالان بازار، با استناد به نرخ فروش شمش فولاد CIS، میانگین بهای فروش شمش فولاد در بورس کالای ایران را منطقی و عادلانه ارزیابی می‌کنند؛ این در حالی است که تحریم، تغییر مداوم قوانین صادراتی و... باعث شده است تا فولادسازان ایرانی در تمامی حلقه‌‌‌های زنجیره تولید چاره‌‌‌ای جز فروش محصول با نرخ ارزان‌‌‌تر از قیمت جهانی نداشته باشند. این رویه تنها شامل حال فولادساز نشده و نوردکاران نیز از چنین وضعیتی متحمل زیان می‌‌‌شوند. بنابراین نمی‌‌‌توان نرخ فروش محصولات در بازار داخل را با نرخ فروش صادراتی سایر نقاط دنیا مقایسه کرد.

 

میلگرد بدون مشتری، از قدرت رقابت صادراتی نوردکاران کاست

نوردکاران در هفته نیمه‌تعطیل ابتدای مهرماه بالغ بر 247‌هزار تن میلگرد را با نرخی در بازه 14‌هزار تا 14‌هزار و 660تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. این عرضه قابل‌توجه میلگرد در حالی در این بازار رقم خورد که هفته قبل یعنی هفته پایانی شهریور نیز خبری از تقاضا در رینگ میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا نبود. درواقع عدم‌استقبال متقاضی داخلی از عرضه‌‌‌های هفته جاری کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ اما نوردکاران با هدف دریافت مجوز صادراتی، میزان قابل‌توجهی محصول را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کردند. در این روز تنها 35‌هزار تن تقاضا برای خرید میلگرد در بورس‌کالا به ثبت رسید و در نهایت نیز 18‌هزار و 600تن میلگرد یعنی 5/ 7‌درصد کل عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.

 میانگین نرخ فروش میلگرد از این بازار برابر 14‌هزار و 240تومان بود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به 15‌هزار و 560تومان می‌رسد که این رقم نسبت به نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد تهران حدود 500تومان به‌ازای هر کیلوگرم کمتر است. تفاوت نرخ میان میلگرد در بازار آزاد و رینگ صنعتی بورس‌کالا کاملا منطقی است و البته در شرایط طبیعی فرصتی برای خرید میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا از سوی تجار نیز شمرده می‌شود. البته با توجه به وضعیت نیمه‌تعطیل کشور، اغلب تجار ترجیح دادند فعلا خریدی انجام ندهند.

اگرچه عدم‌خرید میلگرد از سوی متقاضیان باعث می‌شود تا نوردکاران مجوز صادرات بگیرند؛ اما رکود در رینگ صنعتی بورس‌کالا، بر قدرت چانه‌‌‌زنی مشتریان خارجی آنها افزوده و درواقع تضعیف‌‌‌کننده قدرت رقابت نوردکاران داخلی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید