237564

اجرای پروژه بازرسی مجدد تختال‌های نزول کیفیت‌شده

دنیای معدن- رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از اجرای موفق پروژه بازرسی مجدد تختال‌های نزول کیفیت‌شده در ناحیه فولادسازی جهت جاری‌سازی فرایند و بازگشت سرمایه ازدست‌رفته خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، مهدی مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره پروژه بازرسی مجدد تختال‌های نزول کیفیت‌شده در ناحیه فولادسازی اظهار کرد: در شرکت فولاد مبارکه با راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از ماشین شماره ۵ ریخته‌گری از اواسط سال ۹۶ و افزایش تولید تختال در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به میزان ۱.۵ میلیون تن در سال و با توجه به عدم امکان نورد تمام تختال‌های تولیدی در نورد گرم و تأخیر در اجرای پروژه نورد گرم شماره ۲، فروش تختال به مشتریان داخل و خارج از فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت زیاد جلب رضایت مشتریان تختال در جهت ارتقای نام و برند شرکت فولاد مبارکه، واحد کنترل کیفی فولادسازی اقدام به تشکیل تیم مجزا جهت بازرسی دقیق تختال‌های فروشی از نظر بررسی عیوب سطحی و شکلی و ابعاد تختال‌ها در انبارهای بیرون از ناحیه نمود و از تعدادی از بهترین و زبده‌ترین بازرس‌های خود برای این امر خطیر استفاده کرد.

رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با بیان اینکه در شرکت فولاد مبارکه با انجام به‌موقع شات‌دان‌ها و تعمیرات موردنیاز دوره‌ای تجهیزات، درصد تولید تختال‌های بدون عیب به حدود ۹۴.۵ درصد رسیده است، گفت: از میان تختال‌های دارای عیب، درصد بسیار زیادی به‌دلیل سبک بودن عیب با انجام عملیات اسکارف و برش به‌طور کامل رفع عیب می‌شوند؛ اما در حین انجام فرایند بازرسی تختال‌ها در طول سالیان گذشته، تعدادی از تختال‌ها نیز به‌دلیل عدم امکان رفع عیب کامل مطابق با دستورالعمل‌های کنترل کیفی از سفارش فروش و صادرات جدا شده و به‌اصطلاح نزول کیفیت شده است.

مرندی مهم‌ترین عوامل نزول کیفیت گفت: تختال‌هایی که به دلیل وقوع شرایط غیرطبیعی حین ریخته‌گری (Abnormal conditions) و با توجه به حساسیت کاربرد برخی از گریدها، نزول کیفیت شده‌اند؛ همچنین تختال‌هایی که به‌علت عیوب سطحی یا شکلی غیرقابل‌قبول و خارج از محدوده دستورالعمل‌های کنترل کیفی از سفارش خارج شده است؛ تختال‌هایی که به‌علت شدت عیب حتی پس از رفع عیب توسط اسکارف به‌دلیل ظاهر نامطلوب و اسکارف نامتعارف خارج از مقدار مجاز دستورالعمل، برای فروش مناسب تشخیص داده نمی‌شوند؛ و تختال‌هایی که به‌لحاظ ابعادی با درخواست مشتری مطابقت ندارد و از نظر طول، عرض و ضخامت خارج از رواداری مجاز موردنظر مشتری است.

وی افزود: این تختال‌ها پس از نزول کیفیت در انبارهای روباز انبار می‌شود و علاوه بر افت قیمت فروش به‌صورت انباری به‌دلیل دانگرید بودن، هزینه‌های سنگین انبارداری و حمل‌ونقل را نیز به شرکت تحمیل می‌کند.

رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اضافه کرد: در این خصوص واحد کنترل کیفی فولادسازی با همکاری بسیار خوب واحد ۲۸ در اقدامی مؤثر، ضمن تعریف پروژه TQ بازرسی مجدد و بسیار دقیق این تختال‌ها و ارائه راهکارهای مناسب و تعریف گریدهای متناظر قابل‌ارسال به نورد گرم، موفق شد حدود ۶۰ درصد تختال‌های دانگریدشده را به سفارش‌های داخلی وصل کند.

مرندی با بیان اینکه با اجرای این پروژه از حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تن تختال بازرسی مجددشده، ۴ هزار و ۶۰۰ تن تختال با تعریف گرید مناسب جهت ارسال به نورد گرم بازیابی شد تاکید کرد: این اقدام تاکنون ارزش‌افزوده‌ای بالغ‌بر ۱۴۰ میلیارد ریال به همراه داشته است و همچنین سبب شده هزینه انبارداری و حمل‌ونقل اضافی این تختال‌ها نیز کاسته شود. مابقی تختال‌ها نیز درصورتی‌که میکروآلیاژی نباشد برش داده خواهد شد و با تعیین آنالیز شیمیایی دقیق می‌توان آن‌ها را به‌صورت بیلت به فروش رساند. این یک فرایند ادامه‌دار و همیشگی است و از این پس نیز به‌طور مستمر انجام خواهد شد.

وی در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه، مدیریت کنترل کیفی و همچنین همکاری واحدهای MPT، دفاتر فنی، PPC و واحد آماده‌سازی و اصلاح تختال، آزمایشگاه فولادسازی و سایر واحدهای درگیر که در این راه صمیمانه تلاش کردند تشکر و قدردانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید