237176

تجار به استقبال کاهش قیمت پایه میلگرد در بورس‌کالا رفتند

مقاطع طویل فولادی در مسیر صادرات

دنیای معدن-شکیبا خیرخواهان : تقاضا برای میلگرد در بورس کالا برعکس هفته‌‌‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. کاهش قیمت پایه که سبب ارزان‌‌‌تر شدن میلگرد در معاملات روز گذشته رینگ داخلی بورس کالا نسبت به بازار آزاد بود، از عوامل این افزایش تقاضاست. همچنین احتمال رونق صادرات از سمت نوردکاران از دیگر دلایلی بود که سبب شد برخی خریداران تقاضای خود را در این هفته افزایش دهند.

با توجه به قطع گاز اروپا و نیاز این کشور به واردات میلگرد، احتمال افزایش صادرات مقاطع طویل فولادی از سمت نوردکاران داخلی به قاره سبز افزایش یافته است. همچنین ارزان‌تر بودن قیمت میلگرد صادراتی نسبت به کشورهای همسایه و چین می‌تواند باعث افزایش استقبال خریداران خارجی شود. در شرق‌‌‌آسیا اما کاهش تقاضا و افت قیمتی میلگرد ادامه دارد. مشکلات متعدد، ازجمله کندی رشد اقتصاد، قرنطینه‌‌‌های مداوم و قطعی برق صنایع از دلایلی است که اقتصاد این کشور را فلج کرده و به تبع آن تقاضا را برای مقاطع طویل فولادی کاهش داده است.

افت جزئی قیمت پایه

نوردکاران ظرف روز گذشته بالغ بر 169هزار تن میلگرد را با قیمت پایه حدود 13هزار و 700تومان روانه رینگ صنعتی بورس‌‌‌کالا کردند که برای این محصولات تقاضای 117هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت ۴6‌‌‌هزار و 173تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت که حدود بیش از 27درصد عرضه‌ها را تشکیل ‌‌می‌داد. افت حدود 300تومانی قیمت پایه سبب شده است تا تمایل نوردکاران به عرضه نیز کاهش پیدا کند، به طوری که عرضه‌‌‌های این هفته بیش از 50درصد از هفته گذشته کمتر بوده است.

کاهش قیمت پایه میلگرد در بورس‌کالا طی روز گذشته از عوامل استقبال خریداران بود. برخلاف هفته‌های گذشته که بهای میلگرد در بورس‌کالا بیشتر از قیمت آن در بازار آزاد بود، این هفته روند قیمتی معکوس شده است. روز گذشته میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم میلگرد حدود 13هزار و 700تومان اعلام شد که نسبت به هفته گذشته کاهش حدود 300تومانی داشته است.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کامزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد بورس‌کالا به حدود 15هزار تا 15هزار و 200تومان می‌‌‌رسد. با توجه به اینکه بهای میلگرد در روز‌‌‌های گذشته در بازار آزاد حدود 15هزار و 400تومان تا 16هزار تومان بوده است، طبیعی است که این هفته خریداران استقبال بیشتری از عرضه‌‌‌های بورس‌کالا نسبت به هفته گذشته داشته باشند. همچنین این هفته عرضه‌‌‌های بورسی میلگرد شامل رقابت قیمتی بین 2 تا 5درصد بود که برای مقاطع طویل فولادی رقم قابل توجهی است؛ چرا که با وجود قیمت تمام‌شده بورس‌کالا که کمتر از بازار آزاد است، برای تجار صرفه اقتصادی دارد که برای خرید میلگرد دست به رقابت قیمتی بزنند. برخی فعالان بازار نیز انگیزه افزایش تقاضا را نگرانی از کمبود عرضه در هفته‌‌‌های آینده می‌دانند؛ چرا که منطقی است در حال حاضر به‌‌‌دلیل رکود در بخش ساختمان‌سازی، به‌خصوص اتمام فصل تابستان، نیاز سنتی به مقاطع فولادی کاهش ‌‌‌یابد. ولی زمزمه‌‌‌های افزایش صادرات سبب شد تا تقاضای داخلی نیز افزایش پیدا کند.

  با توجه به قطع گاز اروپا از سمت روسیه، تقاضای قاره سبز برای میلگرد نیز افزایش یافته است. کارخانجات نیز این پیشامد را فرصتی یافتند تا میلگرد مازاد را در بازار خارجی بفروشند و بخش صادراتی را رونق ببخشند. در حال حاضر، بهای میلگرد صادراتی بین 530 تا 540دلار به ازای هر تن است که نسبت به میلگرد صادراتی کشور‌‌‌های حوزه CIS  و چین بسیار پایین‌‌‌تر است. هفته گذشته، بهای هر تن میلگرد صادراتی چین حدود 660دلار بوده است.

همچنین قیمت میلگرد صادراتی کشور‌‌‌های حوزهCIS   حدود 630دلار است که باز هم نسبت به قیمت میلگرد صادراتی ایران بسیار بالاتر است. البته تنها کارخانجات و تولیدکنندگان در داخل اجازه صادرات میلگرد را دارند؛ اما با توجه به افزایش تقاضا در این برهه زمانی و برتری قیمتی در صادرات نسبت به کشور‌‌‌های مشابه، حتی تجار نیز می‌‌‌توانستند میلگرد خود را صادر و درآمد ارزی آن را وارد کشور کنند؛ تصمیمی که اگر وزارت صمت با آن موافقت کند می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

ریزش بهای مقاطع طویل فولادی در چین

رکود در صنایع مختلف، بهای میلگرد در شرق آسیا را در مسیر کاهشی قرار داده است. قیمت مقاطع طویل فولادی شرق آسیا به نزدیکی کمترین میزان خود در دوسال گذشته رسیده است. روز گذشته قیمت هر تن میلگرد در معاملات آتی بورس‌کالای شانگهای موسوم به SHFE به 552دلار رسید که نسبت به اواسط ماه میلادی گذشته کاهش 7درصدی داشته است. اقتصاد چین در ماه‌‌‌های گذشته با مشکلات زیادی مواجه شده است. انتشار داده‌‌‌های کالایی ناامیدکننده در دوماه اخیر، قرنطینه متوالی به جهت مهار شیوع کرونا و قطعی برق صنایع برای مقابله با بحران خشکسالی، سرمایه‌‌‌گذاران این کشور را در شرایط سختی قرار داده است. به همین دلیل، تقاضا برای فولاد و به تبع آن مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد رو به کاهش است. البته مقامات این کشور در هفته‌‌‌های اخیر اعلام کردند که به دلیل تحریک رشد اقتصادی سیاست‌‌‌های مالی برای توسعه زیرساخت‌‌‌ها را در نظر گرفته‌اند. گرچه به نظر می‌‌‌رسد این سیاست‌‌‌ها که از ابتدای سال جاری به عنوان راهکاری برای مقابله با رکود جهانی اجرا شده‌‌‌اند، تاکنون تاثیر چندانی بر تحریک اقتصاد نداشته‌‌‌اند؛ چرا که تعطیلی‌‌‌های پی‌‌‌درپی، صنعتگران چینی را نسبت به تولید و توسعه  بدبین کرده است. به دستور دولت، هفته گذشته، شنزن و گانگ‌‌ژوآ، دو شهر بزرگ چین به‌‌‌دلیل شیوع سویه‌‌‌های جدید کووید-19 به طور کامل تعطیل شدند. همچنین قطعی برق کارخانجات فولادی سبب کاهش تولید شده است. افزایش شدید دمای هوا در نواحی مرکزی چین در دوماه اخیر موجب شد تا مقامات محلی به‌‌‌جهت جلوگیری از افزایش فشار به شبکه برق، سهمیه مصرف کارخانجات را جیره‌بندی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید