236980

وزیر صمت:

وزارت صمت مرجع قضاوت نیست

دنیای معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه قضاییه ارسال شده است، اما ششم مهرماه پارسال مدیرعامل پیشین شرکت مبارکه اصفهان که تخلفات نیز مربوط به دوره مدیریت وی است، برکنار شد.

به گزارش دنیای معدن، «سیدرضا فاطمی امین» امروز در نشست خبری  در خصوص آخرین وضعیت بررسی تخلفات در شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: گزارشی که در این زمینه به صحن علنی مجلس ارائه شده هشت صفحه، اما گزارش غیر رسمی ۳۰۰ صفحه‌ای بوده است.

وی بیان داشت: تخلفاتی در شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاده اما وزارت صنعت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه قضاییه ارسال شده است. طبق بررسی‌های کارشناسانه ما، بخش قابل توجهی از موارد مطرح شده تخلف نیست، اما ما مرجعی نیستیم که اظهار نظر کنیم. ششم مهرماه پارسال مدیرعامل پیشین شرکت مبارکه اصفهان که تخلفات نیز مربوط به دوره مدیریت وی است، برکنار شد.

 وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال در ۶۱ پروژه به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی اتفاق افتاد که استان های فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه پیش‌رو بودند.

مزایده ۱۲۰۰ معدن در هفته پایانی شهریورماه

وزیر صمت همچنین در خصوص برگزاری مزایده یک‌هزار و ۲۰۰ معدن، بیان داشت: به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمتگذاری، این مساله زمان‌بر شد، اما هفته آخر شهریور ماه مزایده‌ها آغاز می‌شود.

وی گفت: در این مزایده در سه مرحله یک‌هزار و ۲۰۰ معدن واگذار می‌شود که نخستین آن معدن «ققنوس» است.

فاطمی امین ادامه داد: در این مزایده ها ۴۹ مجوز برداشت، ۲هزار و  ۱۷۸ محدوده اکتشافی، یک‌هزار و  ۳۵ معدن دارای پروانه بهره برداری و ۲۰۸ معدن متروک و در مجموع پنج‌هزار و ۴۰ مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد.

خام فروشی در بخش معدن نداریم

وی با بیان اینکه در بخش معدن خام‌فروشی نداریم، یادآور شد: سالیانه ۵۱۱ میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج می‌شود که در مقابل کل صادرات مواد خام ۴.۵ میلیون تن است؛ با این وجود نیمه خام فروشی در محصولاتی نظیر شمش فولاد وجود دارد.

فاطمی‌امین با اشاره به انتقادات رهبر معظم انقلاب درخصوص عقب‌ماندگی‌ها در بخش معدن، گفت: نخستین بخش که در آن به شدت عقب هستیم، بخش اکتشاف است.

وی بیان‌داشت: مهرماه پارسال برنامه گسترده ای در بخش اکتشافات از خراسان جنوبی آغاز شد که با صرف یک‌سوم زمان گذشته، در کمتر از یک سال به انجام رسید.

وزیر صمت افزود: همچنین وزارتخانه در تولید و انتشار ترازنامه ذخایر معدنی گام برداشته که مشخص‌کننده میزان ذخایر، برداشت‌ها و غیره در کشور است.

وی ادامه‌داد: عقب‌ماندگی دیگر در این حوزه در در بحث ماشین‌آلات است، به‌طوری که در این زمینه وزارت صمت بر تولید داخل متمرکز شده و بخشی از نیازها از طریق واردات تامین خواهد شد.

فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: در خصوص برداشت از معادن و دریافت حقوق دولتی معادن نیز با توجه به اینکه با اتکا به سامانه جامع تجارت در حال انجام است، شاهد شفاف‌سازی خواهیم بود.

ظرفیت‌های خوب هپکو

وی درخصوص شرکت هپکو گفت: عمده سهامدار این شرکت شستا است که امروز مشکلات آن با بانک مرکزی و همچنین مشکل حساب‌های آن با کمک وزارت صمت برطرف شده است.

وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: با تعاملات انجام شده با برخی شرکت‌ها، مقرر شده تا پیش‌خریدهایی از هپکو انجام شود.

وی تصریح‌کرد: هپکو از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و اکنون فراتر از آن ظرفیت در حال کار کردن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید