236818

صادرات فولادی‌ها کاهش یافت

دنیای معدن: طبق آمار طی چهار ماهه ابتدایی امسال بالغ بر سه میلیون تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای همه مقاطع، محصولات و شمش و آهن اسفنجی کاهشی رقم خورده است؛ این در حالیست که تا پیش از این صادرات اقلام فولادی اکثرا افزایشی ثبت شده است.

به گزارش دنیای معدن: بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفت، طی چهار ماهه نخست امسال ۱۳۶ هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده است که نسبت به ۱۷۸ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته و کمتریت حجم صادراتی اقلام فولادی طی این مدت است.

پس از آن در  چهار ماهه نخست امسال، ۱۶۶ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که ۶۰ درصد کاهش صادرات را نسبت به میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ قریب به ۴۱۵ هزار تن از این محصول معدنی صادر شده است و بیشترین میزان کاهش را داشته است.  

در مجموع صادرات مقاطع طویل و محصولات فولادی در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است. کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری به ۷۴۰ هزار تن و محصولات صادری فولادی به ۸۷۶ هزار تن رسیده که نسبت به ۹۸۵ هزار تن  مقاطع طویل و یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن محصولات فولادی صادراتی در چهار ماهه سال گذشته، برای هریک ۲۵ درصد افت صادرات را نشان می‌دهد.

انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) نیز در مدت مذکور سال جاری دو میلیون و ۲۱۱ هزار تن صادر شده است که به نسبت دو میلیون و ۵۲۸ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱۳ درصدی داشته و بیشترین میزان صادرات فولادی‌ها به لحاظ وزنی و کمترین درصد کاهش را ثبت کرده است.  

کاهش صادرات فولادی‌ها در حالیست که طبق آمار واردات، ضمن اینکه واردات آهن اسفنجی و شمش فولاد به کشور صفر است، سایر اقلام فولادی هم با کاهش چهار و ۹ درصدی مواجه شده‌اند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که بیشترین حجم تولید اقلام فولادی در داخل مصرف می‌شود.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید