235746

محمدابراهیم قدیریان در بازدید از هلدینگ فولاد متیل:

اقدامات توسعه‌ای در فولاد متیل با قوت ادامه یابد

دنیای معدن: محمدابراهیم قدیریان در حاشیه بازدید از هلدینگ فولاد متیل ضمن آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه، از تفکر توسعه ایجاد شده در فولاد متیل تقدیر کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، محمدابراهیم قدیریان در حاشیه بازدید از هلدینگ فولاد متیل ضمن آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه، از تفکر توسعه ایجاد شده در فولاد متیل تقدیر کرد.

محمد ابراهیم قدیریان فعالیت خود در صنعت فولاد را از شرکت فولاد مبارکه اصفهان آغاز کرده و جزو افرادی است که در ساخت و راه اندازی این مجموعه بزرگ فولادی نقش موثر داشته است. وی که اکنون به عنوان مشاور در حوزه صنعت فولاد فعالیت دارد، درخصوص مفهوم توسعه یافتگی در صنعت و اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، اظهار کرد: مفهوم توسعه بسیار مهم‌ بوده و در گام نخست لازم است تا درک درستی از آن پیدا کنیم. در واقع توسعه تنها به معنای ساختن و بزرگتر کردن نیست و باید تمامی جوانب کار سنجیده شود. برای مثال زمانی که یک ساختمان بنا گذاشته می‌شود لازم است تا تمام ابعاد اجتماعی، روابط شهری و … در نظر گرفته شود که متاسفانه این موضوع در بسیاری از موارد لحاظ نمی‌شود و در نهایت نه تنها توسعه مفیدی صورت نمی‌گیرد، بلکه مضرات فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت.

قدیریان ضمن تاکید بر تداوم اقدامات توسعه ای در هلدینگ فولاد متیل، تاکید کرد: توسعه کلان در جامعه یک موضوع چند منظری از اقتصاد، اجتماع، سیاست و فرهنگ بوده و این موضوع برای صنایع مختلف همچون صنعت فولاد نیز صادق است. بنابراین در این صنعت نیز باید همه ابعاد در نظر گرفته و سپس راجع به توسعه آن تصمیم گیری شود تا جلوی ازهم پاشیدگی و گسستگی در زنجیره توسعه فولاد گرفته شود. برای مثال در برخی موارد شاهد کمبود ورق و گاهی شاهد مازاد بیلت فولادی و دیگر محصولات این زنجیره هستیم؛ اینجاست که می‌توان گفت فقدان فهم توسعه وجود دارد. یا در دیگر صنایع بزرگ مثل خودرو سازی نیز باید محورهای زیادی مد نظر قرار گیرد، اما متاسفانه تنها موضوعی که مورد توجه است توسعه سخت افزاری و میزان تیراژ تولید بوده و بهینه سازی مصرف انرژی و ملاحظات زیست محیطی و مواردی از این دست در نظر گرفته نمی‌شود. در واقع برخی اقدامات به دلیل عدم توجه به ارکان‌های توسعه یافتگی انجام می‌شود و مشکلات فراوان به بار می آورد.

در حال حاضر یکی از مباحث مهم در زنجیره فولاد کشور این است که با وجود مازاد نیاز مصرف داخلی فولاد، آیا بازهم می‌توان شاهد توسعه در این بخش بود؟ در این زمینه قدیریان معتقد است در شرایط فعلی و با وجود مازاد مصرف داخلی، یکی از اقداماتی که می‌تواند اجرایی شود تا ضمن حفظ تولید و توسعه پایدار، شاهد ایجاد ارزش افزوده در کشور باشیم، این است که قانونگذاران و تصمیم گیرندگان برای این صنعت با توجه به مفهوم توسعه و استفاده از موقعیت بوجود آمده راه را برای صادرات محصولات فولادی هموار کنند و روابط خارجی را به خدمت توسعه اقتصادی درآورند.

به گفته وی، همه چیز حول توسعه اقتصادی می‌چرخد و بدون توسعه اقتصادی حیاتی وجود نخواهد داشت. در نتیجه صنعتگران ما باید بتوانند مازاد تولید را صادر کنند و به سمت ایجاد ثروت و تزریق آن به اقتصاد کشور گام بردارند.

قدیریان تصریح کرد: عدم توازن در تولید و مصرف فولاد در کشور، شاید راهی برای افزایش ارتباطات و صادرات و توسعه بازاراهای هدف باشد، اما متاسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها در صنعت فولاد به دلیل نبود مدیریت و شناخت کافی از زنجیره صورت می‌گیرد و ضرورت بازنگری در این بخش به شدت احساس می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید