235426

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد؛

استفاده از تجارب گذشته برای پیشگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا

دنیای معدن: معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از تلاش جمعی کارکنان این شرکت در جهت مقابله با پاندمی کووید ۱۹، استفاده از تجارب موفق گذشته در جهت پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در بین کارکنان شرکت فولاد مبارکه را بسیار مؤثر قلمداد کرد.

به گزارش دنیای معدن؛ چهارمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور معاون بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، مدیر ارشد تولید، مدیران بهره‌برداری، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست و رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی شرکت فولاد مبارکه در سالن جلسات مدیریت برگزار شد.

اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از تلاش جمعی کارکنان شرکت در جهت تولید و همچنین مقابله با پاندمی کووید ۱۹ در شرکت و با اشاره به شرایط جدید شیوع ویروس کرونا خواستار کنترل و نظارت مؤثر و ایجاد حساسیت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرکت شد و استفاده از تجارب موفق گذشته در جهت پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در بین کارکنان شرکت را بسیار مؤثر قلمداد کرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از گزارش‌های ارائه‌شده در کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار از حساسیت و توجه مدیران به مقوله ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در نواحی مختلف، دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی را حاصل تلاش همگانی کارکنان و ثبات قدم در رویه‌ها و کنترل‌های مؤثر مدیریتی برشمرد.

وی بروز حوادث تکراری در شرکت را غیرقابل قبول دانست و خواستار انجام اقدامات اصلاحی مؤثر در پیشگیری از تکرار مجدد حوادث شد.

تأکید بر آموزش و ارتقای ایمنی کارکنان پیمانکار

اکبری محمدی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از نتایج شاخص حوادث در بخش پیمانکاری با توجه به گزارش ارائه‌شده از انجمن جهانی فولاد، اجرای اثربخش آموزش‌های ایمنی در بخش پیمانکاری، با توجه به ماهیت مخاطرات محیط کارگاه و فعالیت پیمانکار و ثابت نگه داشتن افراد در انجام یک وظیفه با توجه به تجارب به‌دست‌آمده در یک شغل را از عوامل مؤثر در بهبود نتایج ایمنی برشمرد.

معاون بهره‌برداری ضمن تشکر از اقدامات صورت‌گرفته در واحد اسیدشویی و نورد گرم در جهت بهبود شرایط محیط کار، حذف مخاطرات، رضایت کارکنان و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، با اشاره به این نکته که اولین و مهم‌ترین اقدام در جهت بهبود محیط کار حذف عامل مخاطره‌آمیز است، انجام اقدامات کاربردی در چارچوب ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را ازجمله اولویت‌های هر ناحیه برشمرد و خواستار انجام اقدام مشابه در سایر نواحی شد.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از برخی گزارش‌ها مبنی بر بروز رفتارهای ناایمن در محیط کارگاهی در خط تولید و عدم تمرکز و دقت در زمینه مخاطرات محیط کارگاه با توجه به چرخه ۱۲ساعته شیفت، خواستار توجه ویژه شیفت‌فورمن‌ها، رؤسا و مدیران نواحی به اجرای موازین مقررات ایمنی خاص محیط‌های صنعتی شد و اجرای گردشکار ارزیابی عملکرد ایمنی کارکنان در سازمان را در جهت ایجاد فرهنگ ایمنی مثبت بین کارکنان بسیار سودمند توصیف کرد.

هرکس مسئول ایمنی خود و دیگران است

اکبری محمدی با تأکید بر اینکه هرکس مسئول ایمنی خود و دیگران است و این نقش در بین مسئولین بسیار پررنگ‌تر است، خواستار حضور مؤثر رؤسا و شیفت‌فورمن‌ها و برگزاری مؤثر بازدیدهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای منظم و روتین از محدوده کارگاهی و ارائه گزارش‌های مستمر در این زمینه شد.

معاون بهره‌برداری ضمن تأکید بر اجرای اصولی طرح‌ها و پیشنهادها و در نظر گرفتن اصول طراحی در اجرای پروژه‌ها و هرگونه تغییر در ساختار تجهیزات، توجه ویژه به اصول طراحی، به‌خصوص روشنایی‌های درون کارگاه و گیریتینگ‌های سطح شرکت را خواستار شد.

برگزاری جلسات سه‌دقیقه‌ای پیش از شروع فعالیت‌ها

کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار پیمانکاران در جهت مدیریت رویدادها و پرهیز از هرگونه عجله و شتاب‌زدگی جهت انجام فعالیت‌ها در زمان انجام تعمیرات در نواحی مختلف از دیگر مواردی بود که معاون بهره‌برداری خواستار شد و در همین خصوص اضافه کرد: توجه به جزئیات هنگام فعالیت‌های تعمیراتی و پیشگیری از دوباره‌کاری از مهم‌ترین وظایف سرپرستان گروه‌هاست؛ ضمن اینکه برگزاری جلسات سه‌دقیقه‌ای پیش از شروع فعالیت‌ها می‌تواند در تشریح مخاطرات احتمالی و نهادینه کردن فرهنگ ایمنی بین همکاران و همچنین پیمانکاران مؤثر باشد.

تزریق دوز سوم و دوز یادآور واکسن کرونا

به گزارش خبرنگار ایراسین، در ادامه این جلسه حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست نیز ضمن آرزوی سلامتی برای تمام همکاران شرکت در گزارشی به وضعیت شیوع کرونا در شرکت و جامعه پرداخت و خواستار همکاری لازم همکاران در تزریق دوز سوم و دوز یادآور واکسن شد.

وی در ادامه از توزیع غذای بسته‌بندی در رستوران‌ها، پرهیز از تجمع در محیط‌های کاری، استفاده مداوم از ماسک در دفاتر، جلسات، محیط‌های کاری و به‌ویژه سرویس‌های ترابری، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تکمیل واکسیناسیون کارکنان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و... به‌عنوان راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از شیوع این ویروس نام برد.

مدرسی‌فر ضمن اشاره به اهمیت سلامت کارکنان و خانواده‌های ایشان خواستار توجه ویژه به مقوله کرونا شد و تنها راه مقابله با این ویروس را رعایت شیوه‌نامه‌ها بهداشتی برشمرد.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست ضمن ابراز نگرانی از حوادث اخیر خواستار اجرای اصولی طرح‌ها و مدیریت و کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار کارکنان در جهت پیشگیری از حوادث تکراری شد و بیان کرد: دست‌یابی به نتایج مطلوب در زمینه ایمنی و بهداشت حاصل تحمل سختی‌ها، بهبود مستمر و همکاری جمعی کارکنان و همچنین عبرت‌آموزی از حوادث تلخ گذشته بوده است که لازم است افراد به انجام رفتارهای حرفه‌ای در محیط کارخانه تشویق شوند و از بروز رفتارهای احساسی بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی خودداری کنند.

در بخش دیگری از این جلسه جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی در گزارشی ضمن تشکر از تلاش‌های صورت‌گرفته در اجرای قوانین و مقررات ایمنی با توجه به پاندمی کووید ۱۹، به روند مطلوب شاخص‌های ایمنی پرداخت و دست‌یابی به رکوردهای ایمنی در زمینه شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را حاصل رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و دقت در اجرای سیستم‌های ایمنی برشمرد.

نباید به اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه ایمنی بسنده کرد

وی ضمن اشاره به روند نزولی شاخص عملکردی حوادث پیمانکاران و با تأکید بر اینکه نباید به اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه ایمنی بسنده کرد، خواستار جدیت و استفاده از تمام زیرساخت‌های شرکت در جهت بهبود نتایج در این زمینه و تأمین سلامتی کارکنان بخش پیمانکاری شرکت شد.

کیانی در ادامه برخی اقدامات اصلاحی مؤثر جهت مدیریت رویدادها را به این شرح برشمرد: کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار کارکنان و ممنوعیت استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن؛ کنترل و نظارت مؤثر بر اجرای دقیق سیستم‌های ایمنی، به‌خصوص مجوز انجام کارِ روزانه؛ توجه ویژه به مخاطرات محیط فعالیت از قبیل نشت گاز و فعالیت در فضاهای بسته؛ در نظر گرفتن اصول مهندسی و طراحی برای اجرای پروژه‌ها و یا ایجاد هرگونه تغییر در ساختار تجهیزات؛ انجام بازرسی‌های روتین و منظم به‌منظور ایمن بودن شرایط محیط کارگاه و نبود هرگونه حفره و Opening؛ شناسایی مخاطرات انجام فعالیت‌ها و تهیه رویه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی با توجه به حادثه برق‌گرفتگی؛ دریافت گواهینامه ویژه جهت فعالیت با لیفتراک‌ها و مکانیسم‌ها و مدیریت بر رفتار کارکنان؛ تأکید بر استفاده از لوازم ایمنی به‌خصوص دستکش عایق برق جهت انجام فعالیت‌های برقی؛ دقت در ایمن‌سازی تجهیزات و صدور کارت ایمنی و اطمینان از ایمن بودن شرایط پیش از شروع فعالیت‌ها.

در این جلسه محسن استکی مدیر محصولات نورد سرد طی گزارشی به تشریح وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای واحد اسیدشویی ناحیه نورد سرد، اقدامات صورت‌گرفته در جهت بهبود شرایط محیط کار، کاهش حوادث انسانی و همچنین جایگاه ویژه نیروی انسانی در افزایش بهره‌وری این ناحیه پرداخت./ ایراسین

دیدگاهتان را بنویسید