235366

تمرکز فولاد هرمزگان بر کاهش قیمت تمام شده تولید/ بهترین عملکرد در میان فولادی ‌ها؟

دنیای معدن: فولاد هرمزگان با کاهش قیمت تمام شده خود توانست جایگاه خوبی را در بین تولیدکنندگان فولاد از آن خود کند که دستاوردهای بسیاری برای این مجموعه به همراه دارد. در نهایت کاهش قیمت تمام شده منجر به افزایش سوددهی این مجموعه می شود که به نفع شرکت و سهام داران «هرمز» خواهد بود.

به گزارش دنیای معدن، چندی پیش مدیرعامل فولاد هرمزگان از کاهش قیمت تمام شده تولید در این مجموعه خبر داد و گفت: فولاد هرمزگان در میان فولادی ‌ها بهترین عملکرد را از نظر کاهش قیمت تمام‌ شده تولید داشته است، از این‌رو درصد رشد سودآوری این شرکت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

درواقع بر اساس این گفته باید انتظار افزایش قدرت رقابت پذیری بیشتر برای فولاد هرمزگان متصور بود. 

اما پیش از بررسی هر موضوع دیگر باید به مسئله قیمت تمام شده پرداخت که چه تعریفی را در اقتصاد به خود اختصاص داده است. 

قیمت تمام شده یک محصول تولید شده به هزینه های مستقیمی گفته می شود که توسط آن شرکت یا بنگاه اقتصادی برای تولید کالا یا محصول صورت می گیرد. این بهای تمام شده شامل، هزینه موارد مصرفی در تولید کالا، هزینه های مستقیم نیروی کار و … است. درنتیجه فولاد هرمزگان باید در تمامی بخش های موثر در تولید اقداماتی را انجام داده باشد که منجر به کاهش قیمت تمام شده شود. 

این اقدامات باید در بخش تامین مواد اولیه ، انرژی، تامین قطعات و نوسازی خطوط تولید، محیط زیست، حمل و نقل و دیگر فاکتورهای موثر در تولید صورت بگیرد تا در نهایت این مجموعه به کاهش قیمت تمام شده دست پیدا کند. 

درحالی مدیرعامل فولاد هرمزگان از کاهش قیمت تمام شده خبر می دهد که در سال جاری هزینه های حمل و نقل، حقوق پرسنل و... با افزایش همراه شده است. از سویی دیگر مواد اولیه نیز در برهه ای به دلیل تنش میان روسیه و اوکراین هم در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه شدند که این عوامل می تواند در رشد قیمت تمام شده تاثیر گذار باشد. 

درنتیجه باید این موضوع را در بخش های دیگر از جمله استفاده از روش هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی یا نوسازی خطوط تولید با همکاری شرکت های دانش بنیان جستجو کرد.

درواقع با توجه به موارد مطرح شده، باید فولاد هرمزگان از روش های زیرسقفی برای افزایش بهره وری استفاده کند تا بتواند میزان قیمت تمام شده را کاهش دهد. درواقع توجه به تکنولوژی و در کنار آن رعایت استانداردهای محیط زیستی می تواند در این بخش موثر باشد. 

اما در کنار این موارد، کاهش قیمت تمام شده دستاورد مهم دیگری برای فولاد هرمزگان به همراه دارد و آن افزایش توان رقابتی است که بر میزان فروش این مجموعه اثر گذار خواهد بود. همچنین در بازارهای صادراتی و با توجه به مزیت نزدیکی به آب های آزاد، کاهش قیمت تمام شده می تواند امتیاز خوبی برای حضور فولاد هرمزگان در بازارهای صادراتی است.

 این در حالی است که در سال جاری چین و ترکیه در بازارهای منطقه تاخت و تاز بسیار داشتند که تهدیدی برای بازارهای صادراتی فولاد بود. اما حالا فولاد هرمزگان با توجه به کاهش قیمت تمام شده و در کنار آن افزایش کیفیت در حد استانداردهای جهانی، فرصتی در اختیار دارد که می تواند ارز آوری خود را افزایش دهد. 

درواقع اصلی ترین مزیت ایجاد شده برای فولاد هرمزگان می تواند در بازارهای صادراتی باشد که حالا با کاهش قیمت تمام شده سعی بر توسعه آن دارد. به هر میزان که قیمت تمام شده در بخش درون سازمانی فولاد هرمزگان کاهش پیدا کند این مجموعه توان رقابتی بیشتری کسب می کند. از سویی دیگر این صرفه جویی در هزینه ها می تواند بر تامین نقدینگی طرح های توسعه اثر گذار باشد. 

فولاد هرمزگان با این اقدامات یک تیر و چند نشان را محقق کرده که در نهایت به افزایش سوددهی شرکت ختم می شود و می تواند سهم این مجموعه در بورس را افزایش دهد. /تیتر 20

 

دیدگاهتان را بنویسید