233630

کل محصولات فولادی از جدول عوارض صادراتی حذف شدند

تمهیداتی برای صادرات بیشتر فولاد

دنیای معدن-سارا اصغری : در فروردین سال‌جاری شاهد بودیم که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت عوارض سنگینی به صادرات فولاد و محصولات آن تحمیل خواهد شد. دستورالعملی که با واکنش شدید واحدهای فولادی روبه‌رو شد، چراکه این عوارض می‌توانست تمام واحدهای فولادی‌ای را که در راستای صادرات گام برمی‌دارند زمینگیر کند. اینک یک ماه از وضع این عوارض سنگین نگذشته است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحیه جدید صادراتی را در این راستا ابلاغ کرد؛ بر این اساس، با توجه به حذف تمام محصولات فولادی از جدول عوارض صادراتی، عوارض شمش و آهن اسفنجی به ۲ درصد و عوارض اسلب به ۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش دنیای معدن، سیف‌اله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحیه جدید جدول عوارض صادراتی را ابلاغ کرد. در نامه امیری خطاب به سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات آمده است: با توجه به تغییر قیمت‌های صادراتی به پیوست جدول اصلاحی جدید مشمول اخذ عوارض صادراتی به همراه درصد اخذ عوارض کالاهای صنایع معدنی جهت اقدام لازم ایفاد می‌شود.

بر این اساس، طبق این اصلاحیه، عوارض صادراتی شمش فولادی (بیلت) به ۲ درصد و عوارض صادراتی اسلب به ۵ درصد کاهش یافت. همچنین عوارض صادراتی محصولات تخت و طویل (انواع ورق فولادی و میلگرد و تیرآهن) نیز به موجب این اصلاحیه به‌طور کامل حذف شد.

عوارضی که بازار را ملتهب کرد

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگویی درباره صادرات فولاد و عوارضی که در ابتدای سال‌جاری وضع شد، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در همان روزهای نخست امسال واحدهای فولادی را با چالش روبه‌رو کرد، عوارض سنگین صادراتی ۱۷ درصد بود. عوارضی که سبب افت بازار سرمایه و نگرانی شرکت‌های فولادی در راستای حفظ بازارهای صادراتی بود.

محمدحسین بصیری در ادامه خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شرایط تحریم‌ها برخی تولیدکنندگان داخلی به تعداد معدودی از کشورهای همسایه صادرات فولاد انجام می‌دهند که دولت باید از رویکرد صادراتی این شرکت‌ها در این شرایط تقدیر به عمل آورد. فولاد بناب نیز یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ماهان به‌شمار می‌رود که در راستای صادرات محصولات فولادی به برخی کشورهای همسایه اقدامات مناسبی انجام داده است، اما یکی از مشکلاتی که بر سر راه این واحد صادراتی و بیشتر واحدهای صادراتی در کشور در زمینه فولاد وجود دارد، وجود قوانین متعدد و دست و پاگیری است که به صورت مدام در حال تغییر هستند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که این روزها شاهد عوارض صادراتی بر محصولات فولادی هستیم، عنوان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده شاهد بودیم که دولت و دست‌اندرکاران عوارض صادراتی را از دوش شرکت‌های فولاد برداشتند و با اصلاحیه جدید جدول عوارض صادراتی دیگر این شرکت بابت صادرات عوارض چندانی پرداخت نخواهد کرد و این موضوع جای تشکر دارد.  

تمهیداتی برای شرکت‌های صادراتی فولاد

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه با تاکید بر این موضوع که از ابتدا نباید تصمیم‌های غیرکارشناسی از سوی دست‌اندرکاران گرفته شود، بیان کرد: پرسشی که در این راستا می‌توان مطرح کرد،‌ این موضوع است که چرا باید از سوی یک وزارتخانه یا دست‌اندرکاران دولتی تصمیمی ناسنجیده گرفته شود که عملی و درست نباشد که در عرض یک ماه اقدام به اصلاح آن گرفته شود. از این رو می‌طلبد که تصمیم‌گیران یک وزارتخانه همواره تلاش کنند تصمیم‌های کارشناسی اتخاذ کنند تا در معاملات بازار التهاب ایجاد نکنند و همچنین در مدت کوتاهی از تصمیم خود نیز منصرف شوند. با وجود این همچنان جا دارد که از تصمیم حذف عوارض محصولات فولادی تشکر کرد.

بصیری  در ادامه با اشاره به همین موضوع که برداشتن عوارض صادراتی برای محصولات فولادی بسیار خوشایند بود، متذکر شد:‌ این تصمیم نشان داد که همین روزنه‌های کوچک تا چه اندازه می‌تواند برای صنایع در کشور حیاتی قلمداد شود. در کل دولت‌ها و دست‌اندرکاران باید تمهیداتی در نظر بگیرند که صادرات کشور بیش از پیش افزایش پیدا کند نه اینکه با دستورالعمل‌های آنی و اشتباه مانع از آن شوند.   

چگونه بازارهای صادراتی را حفظ کنیم

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلان در ارتباط با سایر کشورها و تاثیر آن بر صادرات کشور عنوان کرد: اگر با کشوری در زمینه صادرات تعامل برقرار می‌کنیم باید در این راستا سیاست‌هایی را  پیش بگیریم که این بازارهای هدف را برای خود حفظ کنیم. از این رو می‌طلبد تا آنجا که امکان دارد، موضوع سیاست را با اقتصاد جدا کنیم و با کشورها تعامل دوستانه داشته باشیم. تمام کشورها که دشمن ما نیستند. سیاست‌های کشور را باید براساس تنش‌زایی به پیش ببریم. اگر این بحران‌های سیاسی را حل کنیم، می‌توانیم رشد اقتصادی نیز داشته باشیم. هم‌اکنون چینی‌ها با تمام دنیا اعلام دوستی کرد‌ه‌اند، ما نیز می‌توانیم با حفظ ارزش و استقلال کشور خود با کشورهای دیگر اعلام دوستی کنیم. با این سیاست است که می‌توانیم بازارهای هدف بیشتری را برای خود ایجاد کنیم.

بصیری در ادامه با تاکید بر این موضوع که کیفیت محصولات فولاد ایران افزایش یافته است، گفت:‌ یکی از عوامل موثر بر بازار صادراتی، کیفیت محصولات است. فولاد ایران استانداردهای لازم اروپایی را دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود، در این صورت حتی اروپایی‌ها نیز مشتری محصولات فولادی ما خواهند شد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در ایران مزیت‌های بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهایی است که در زمینه تولید فولاد و به‌صورت کلی در صنایع معدنی دارای مزیت است. کشور ما ده‌ها مزیت دیگر دارد که کشورهای دیگر تنها با وجود یکی از این مزیت‌ها می‌توانستند به رشد اقتصادی برسند. از این رو باید سیاست‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنیم و در راستای بهره‌گیری از این مزیت پیش برویم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در پایان با تاکید بر این موضوع که دولت باید بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌های خود دخیل کند، خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته یکی از گلایه‌هایی که بخش خصوصی از دولت دارد، نادیده گرفتن آنها در تصمیمات است. دولت و مقامات وزارتخانه باید در تصمیم‌گیری‌های خود از صاحبان صنایع دعوت به عمل آورند و هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنند، بهتر است حداقل نظر بخش خصوصی را جویا شوند تا در نهایت تصمیم‌های آنها مبتنی بر واقعیت‌های جامعه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید