233613

مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه:

اولویت فولاد مبارکه رفع نیاز بازار داخل است

دنیای معدن-مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه گفت: اولویت نخست فولاد مبارکه تأمین فولاد خام، ورق سیاه و محصولات پوشش‌دار برای رفع نیازهای بازار داخل کشور است و مازاد این ظرفیت را برای صادرات در نظر می‌گیرد.

به گزارش دنیای معدن، غلامرضا سلیمی مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با رادیوم فولاد با بیان اینکه تولید در رأس امور کشور است، اظهار کرد: اصلی‌ترین مسئولیت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، تولید است.

وی افزود: فولاد مبارکه برای تأمین آب موردنیاز خود از طریق بازچرخانی و تصفیه پساب‌های شهری اقدامات ارزشمندی انجام داده و با تحقق طرح‌های توسعه‌ای در این زمینه، از چالش تأمین آب گذر کرده است. این شرکت میزان برداشت آب موردنیاز خود از رودخانه را در آینده‌ای نزدیک به صفر خواهد رساند.

امضای دو تفاهم‌نامه برای تأمین گاز

مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه با اشاره به وضعیت تأمین برق موردنیاز این شرکت خاطرنشان کرد: عملیات ساخت، طراحی و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی در سال گذشته با انعقاد قراردادی در دست اقدام است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بتوانیم به تولید برق در این نیروگاه دست پیدا کنیم.

وی اذعان داشت: فولاد مبارکه برای تأمین گاز موردنیاز خود، با امضای دو تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ملی گاز ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس توسط درصدد است تا در زمان غیر پیک، ذخیره‌سازی گاز مایع را محقق کرده و در زمان پیک مصرف، از این ذخیره گازی برای تولید استفاده کند.

هدف‌گذاری برای تأمین مواد اولیه موردنیاز

سلیمی با اشاره به چالش تأمین مواد اولیه صنایع فولادی کشور گفت: شرکت‌های معدنی کشور به هر دلیل تبدیل به فولادساز شده‌اند و درواقع مواد اولیه‌ای را که باید برای تولید فولاد به صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه می‌رساندند خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین فولاد مبارکه در این زمینه با رصد، اکتشاف و استخراج معادن کوچک‌مقیاس، برای سال‌های آینده هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده و برای امسال نیز بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیاست اصلی فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت تولید فولاد و آهن در فصل و زمانی است که محدودیت منابع انرژی وجود ندارد و در همین راستا در فروردین‌ماه سال جاری موفق به ثبت رکوردهای متعدد شد. برای عملیات توقف و تعمیرات اساسی واحدها باید به شکلی برنامه‌ریزی صورت گیرد که در زمان‌هایی که محدودیت انرژی وجود ندارد، خطوط تولید کاملا آماده‌به‌کار باشند.

خودتأمینی انرژی موردنیاز برای عبور از چالش‌ها

مدیر ارشد شرکت فولاد مبارکه در ادامه یادآور شد: بحث خودتأمینی منابع انرژی و تبدیل منابع انرژی به سرمایه به‌دلیل عملکرد مناسب مدیران ارشد برای عبور از چالش‌هاست و مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب جهت تعمیرات اساسی، بهینه‌سازی، تکمیل طرح‌های توسعه و ثبت رکورد در خطوط تولید به دلایل بهره‌وری نیروهای کارشناسی و عملیاتی است.

وی درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: فولاد مبارکه برای تأمین قطعات، توسعه و تأمین مواد مصرفی از چندین سال قبل با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کند و با توجه به شعار سال، با عزمی راسخ، جهت اصلاح فرایندها و بومی‌سازی قطعات از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده خواهد کرد.

مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه ایجاد اشتغال پایدار است

سلیمی با تأکید بر ضرورت و اهمیت موضوع اشتغال‌آفرینی در کشور گفت: با توجه به تأکیدات مدیرعامل فولاد مبارکه، مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی این شرکت فولاد مبارکه ایجاد اشتغال پایدار است تا با تولید پایدار و تنوع محصولات، موجب پویایی صنایع پایین‌دست گردد و بستر اشتغال‌آفرینی را فراهم سازد.

وی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن کیفیت در تولید اضافه کرد: در فضای رقابتی کنونی ناگزیریم که به سمت ارتقای کیفیت و توسعه تکنولوژی حرکت کنیم تا در بازار، دارای مزیت رقابتی باشیم؛ بنابراین در اولویت اول توسعه تکنولوژی در تجهیزات و فرایندهای تولید در دستور کار فولاد مبارکه است.

ارتقای کیفیت تولید در دستور کار فولاد مبارکه

مدیر ارشد شرکت فولاد مبارکه با اشاره به کیفیت و کمیت در تولید عنوان داشت: تمامی خطوط تولید فولاد مبارکه از ظرفیت نامی خود به مقدار قابل‌توجهی عبور کردند و این شرکت در تولید فولاد، نورد گرم و نورد سرد رکوردهای خوبی را ثبت کرده است. همه محصولات این شرکت از کیفیت مناسبی برخوردار است که با چابک‌سازی فرایند و برنامه‌ریزی، افزایش ارتقای کیفیت تولیدات در دستور کار فولاد مبارکه خواهد بود.

سلیمی بیان کرد: پس از انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه و با واردات تجهیزات و توربین‌های گازی، مدنظر داریم طی مدت 14 ماه، در اردیبهشت‌ماه سال آینده از نیروگاه سیکل ترکیبی بهره‌برداری گردد.

اولویت فولاد مبارکه رفع نیاز بازار داخل است

وی در خصوص تأمین نیاز بازار داخلی و صادرات محصولات اظهار داشت: در تلاشیم که محدودیت‌های انرژی آسیبی به روند تولید و عرضه به بازار وارد نکند و با تولید و ذخیره محصولات در انبار در فصل‌هایی که محدودیتی وجود ندارد، نیاز بازار را تأمین کنیم. اولویت نخست فولاد مبارکه تأمین فولاد خام، ورق سیاه و محصولات پوشش‌دار برای رفع نیازهای بازار داخل کشور است و مازاد این ظرفیت را برای صادرات در نظر می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید