233154

امسال محدودیت های حوزه انرژی بیش از سال گذشته خواهد بود

دنیای معدن- رضا محتمشی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن گفت: امسال محدودیت های حوزه انرژی بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: تا سال ۹۹ گلوگاه اصلی زنجیره فولاد، تامین سنگ آهن بود و هم‌اکنون معضل اصلی، محدودیتهای حوزه انرژی است.

متأسفانه در کشور ما بار محدودیتهای انرژی به بخش صنعت منتقل می‌شود و سیاست‌گذاران هیچ کاری برای اصلاح مصرف انرژی در بخش خانگی انجام نمی‌دهند. سال جاری محدودیتهای شدیدی در حوزه مصرف انرژی برای بخش صنعت داشتیم و امسال این محدودیت‌ها بیشتر خواهد بود.

آینده صنعت فولاد نمی‌تواند مثل گذشته آن باشد و باید در حوزه تولید و مصرف انرژی، اقدامات اساسی انجام دهیم.

مشکل اصلی انرژی در حوزه گاز است و برای تولید برق به گاز نیاز است که هنوز در حوزه افزایش تولید گاز اقدام چندانی صورت نگرفته است.

گزاره مهمی وجود دارد که آینده الزاما ادامه یا تکرار گذشته نیست. امروز در برنامه‌ریزی راهبردی، حرف‌های جدیدتری مطرح است که عمده آن به تصویر آینده بر می‌گردد.

تصویر کوتاه از آنچه در کشور گذشته این است که ما برنامه‌ریزی با عنوان افق ۱۴۰۴ مبنی بر ۵۵ میلیون تولید فولاد کرده‌ایم.

امروز در طول زنجیره فولاد از سنگ آهن تا قبل از تولید مقاطع فولادی تقریبا ۶۰ درصد آن برنامه را در سال گذشته تولید کرده ایم. در بخش سنگ آهن ۸۰ درصد آن محقق شده است اما در بخش پایین دستی و مقاطع این عدد ۳۶ درصد است.

از ابتدای امسال تاکنون غیر از مصوبه عوارض پلکانی مهمترین بحث کاری ما صدور مجوز های جدید بلاوجه بوده است و در این مسئله فشار بسیاری روی وزارت صمت وجود دارد.

همین امروز اگر ما یک پروانه جدید هم برای احداث صادر نکنیم افق ۱۴۰۴ را رد کرده‌ایم. ولی برای صدور مجوز احداث واحدهای جدید مشکل تامین انرژی را داریم.

عمده سوال موجود در بحث توازن زنجیره فولاد در خصوص سنگ آهن است. در حالی‌که بحث معدن و تامین سنگ آهن تا سال ۹۹ موضوع اصلی ما بوده و اکنون بحث انرژی و تامین انرژی به آن اضافه شده و در اولویت قرار دارد.  

در سال گذشته ما از خط قرمز های توسعه مصرف گاز عبور کرده ایم اما هیچ اقدامی در خصوص محدود شدن مصرف خانگی وجود دارد و این مسئله کار ما را دشوار کرده است.

امسال محدودیت‌های انرژی و گاز صنایع ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

نکته مهم در محدود شدن تولید برق که دامنگیر صنعت فولاد شده باز هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه های برق است.

با این اوصاف آینده صنعت فولاد نمی‌تواند ادامه گذشته آن باشد و باید آن را با مدیریت انرژی گره بزنیم. و برای این بحث برنامه‌های ویژه داشته باشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید