232807

وزیر صمت اعلام کرد

تنظیم موفق بازار فولاد از مسیر بورس کالا/ تعادل بازار بدون برخورد قهری و دستوری

دنیای معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان شروع بکار دولت سیزدهم قواعدی را برای تنظیم بهینه بازار در پیش گرفتیم و بدون آنکه محیط کسب و کار بهم بریزد و برخورد قهری کنیم، بازار فولاد تنظیم شد؛ در این راستا عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا را اجرایی و از ۲۰ ابزار بورسی بهره گرفتیم و امروز شاهد تنظیم بهینه بازار و تعادل قیمت ها هستیم.

به گزارش دنیای معدن، طی سال‌های اخیر، بازار فولاد کشور با مشکلات زیادی همراه بود، به طوری که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که وجود رانت در بازار محصولات فولادی، تغییر مدام در روش‌های قیمت گذاری باعث نارضایتی میان عرضه و تقاضا شده بود که از عوامل مهم فساد در این بازار پرسود است.

این درحالی است که در مردادماه سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی دستور قطع دست دلالان از بازار فولاد و سیمان را داده بود که خوشبختانه با تدابیر وزارت صمت، شاهد آرامشی در بازار این ۲ محصول استراتژیک هستیم.

بر همین اساس سیدرضا فاطمی امین وزیرصمت در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم دولتی مردمی است و این دولت بین مردم و مسئول تفکیک قائل نمی‌شود، در واقع تکلیف مسئولان در این دولت بیشتر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دیدار با مردم و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها در خلال این راهپیمایی نیز بیان کرد: مردم مسائل مختلفی را در حوزه‌های گوناگون ازجمله معیشتی، بازار، خودرو و.. بیان کردند که رسیدگی به آن‌ها در اولویت کاری دولت قرار دارد.

برای بهبود اقتصاد تلاش می‌کنیم

فاطمی امین توضیح داد: یک بار در سال ۱۳۷۴ و بار دیگر در سال ۱۳۹۰ تورم بالا در کشور اتفاق افتاده بود، اما چالش کنونی ما این است که از سال ۱۳۹۷ یعنی پنج سال پیش تاکنون تورم بالا بوده و تداوم این تورم فشار مضاعفی را به مردم وارد کرده است.

وی تصریح کرد: برای کنترل و بهبود این شرایط برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده و اقدامات خوبی در مجموعه دولت در حال انجام است.

تنظیم موفق بازار فولاد

در ادامه، وزیر صمت در پاسخ به سؤالی پیرامون تنظیم گری موفق بازار فولاد اظهار داشت: کاری که اتفاق افتاد این بود که ما یک قواعدی را در بورس کالا پیاده سازی کردیم که باعث شد تا رفتار فعالان اقتصادی تنظیم شود، مثلا یکی از موضوعات این بود که باید تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود و اگر یک بخشی در بورس عرضه شود و بخش دیگر عرضه نشود، عرضه از تقاضا کمتر می‌شود و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: یکی از ابزارهای دیگر موضوع عرضه تلفیقی بود و در مجموع، ۲۶ عدد ابزار را طراحی کردیم که از این تعداد، نزدیک به ۲۰ عدد را در بورس کالا اجرایی کردیم که این مسئله باعث شد تا بدون آنکه محیط کسب و کار بهم بریزد و برخورد قهری کنیم، بازار فولاد تنظیم شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید