232343

در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه عنوان شد؛

عزم جدی مدیران فولاد مبارکه برای ادامه موفقیت‌ها در حوزه ایمنی

دنیای معدن: در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه، مدیران این شرکت، آمادگی خود را برای ادامه موفقیت‌ها و کسب رکوردهای بهتر در عرصه ایمنی اعلام کردند.

به گزارش دنیای معدن، جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه با حضور عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری، مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی و جمعی از مدیران این شرکت برگزار شد.

عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در این جلسه اظهار کرد: موضوع ایمنی و اقدامات همکاران ما در سال ۱۴۰۰ از نظر شاخص‌ها و عملکردها بسیار خوب و قابل دفاع است و البته با آغاز سال جدید باید حساسیت‌ها برای ارتقا و پیشرفت در این زمینه افزایش یابد تا بتوانیم موفقیت‌های سال گذشته را ادامه دهیم و رکودهای جدیدی در حوزه ایمنی به ثبت برسانیم.

وی گفت: امیدواریم با ادامه روندی که در سال گذشته داشتیم، امسال نیز شرایطی رو به بهبود را تجربه کنیم که این موضوع افزایش مراقبت‌های کارکنان در حوزه‌های ایمنی را می‌طلبد. علاوه بر این، با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و تزریق واکسن توسط همکاران، آموزش‌های ایمنی نیز باید به‌صورت حضوری پیگیری شود تا به حد مطلوب در زمینه ایمنی برسیم و شاهد کاهش میزان حوادث و بهبود آمارهای این حوزه باشیم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه افزود: برای مناسب‌سازی محیط کاری کارکنان خصوصا در نواحی تولید و محیط‌هایی مانند پولپیت‌ها که نیروهای اجرایی زمان زیادی را در آن به‌ سر می‌برند برنامه‌هایی در نظر گرفتیم و به‌زودی این موضوع مهم را که موجب رضایت کارکنان و افزایش آسایش آن‌ها می‌شود، با محوریت اتاق‌های فرمان و کنترل نواحی تولید، پیگیری خواهیم کرد. مدیران فولاد مبارکه همان‌طور که در صحبت‌هایشان بر بهبود شرایط سرمایه‌های انسانی و برنامه‌ریزی در این زمینه تأکید می‌کنند، در عمل نیز باید در همه عرصه‌ها باارزش بودن سرمایه انسانی را به اثبات برسانند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ایمنی باید انگیزه کارکنان را برای رعایت اصول ایمنی با روش‌های مختلف بالا ببریم تا در نهایت حوادث شرکت فولاد مبارکه را به کمترین میزان ممکن برسانیم. علاوه بر این، با تمرکز بر یافته‌های ایمنی و افزایش کمّی و کیفی این یافته‌ها می‌توانیم نقاط ضعفی را که منجر به بروز حوادث می‌شود شناسایی و قبل از وقوع حادثه از بروز آن جلوگیری ‌کنیم.

اکبری با ابراز امیدواری برای رعایت نکات ایمنی در سال جدید متذکر شد: بروز حوادث می‌تواند شیرینی تولید خصوصا رکوردهایی را که از ابتدای امسال با تلاش همه کارکنان شرکت محقق شده به تلخی تبدیل کند. این موضوع نیز عزم جدی مدیران و همکاری کارکنان همه نواحی تولید و دیگر واحدهای شرکت را می‌طلبد.

کووید۱۹ در فولاد مبارکه به کمترین میزان نسبت به سال‌های گذشته رسیده است

در ابتدای این جلسه حسین مدرسی‌فر مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در مجموع، آمارها نشان‌دهنده تأثیر اقدامات انجام‌شده از طریق اعمال تدابیری مانند رعایت پروتکل‌های اجتماعی و واکسیناسیون کارکنان بر روند رشد این بیماری در شرکت است.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست تصریح کرد: بیشترین میزان ابتلا بین کارکنان، مربوط به محیط‌هایی است که همکاران مجبورند در مجاورت یکدیگر مشغول به کار شوند که این موضوع در آمارها نیز به‌خوبی قابل مشاهده است. علاوه بر این، طبق آمارها بسیاری از همکاران دوز دوم و سوم واکسیناسیون را تزریق کرده‌اند و تنها تعداد کمی از همکاران فقط دوز اول واکسن خود را دریافت داشته‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن است که فراگیری واکسیناسیون در بین کارکنان باعث شده پیک مربوط به امیکرون را در شرکت فولاد مبارکه به‌سلامتی پشت سر بگذاریم که این موضوع در آمارهای مربوط به زمان پیک نیز قابل‌تفسیر است.

وی همچنین در مورد طراحی اصولی پولپیت‌های نواحی مختلف تولیدی با همکاری دانشگاه‌های مهم کشور و مشاورین مجرب در این زمینه تأکید کرد.

مدرسی‌فر در مورد رعایت مسائل ارگونومی در سطح شرکت افزود: نوع تجهیزات خریداری‌شده ازنظر ارگونومی بسیار مهم است، چراکه به‌طور مثال در مورد صندلی‌های خریداری‌شده برای پولپیت‌ها باید بگوییم که اپراتورهای مستقر در نواحی از این تجهیزات استفاده می‌کنند و به همین خاطر، پس از ارائه گزارش‌های کارشناسی در مورد کیفیت این تجهیزات، باید نظرات اپراتورها نیز لحاظ شود. به‌طورکلی استانداردهایی برای ساخت و تجهیز کنترل وجود دارد که این استانداردها باید با استفاده از مشاورین مجرب و با الگو گرفتن از نمونه‌های موفق، در فولاد مبارکه نیز پیاده‌سازی شود.

وی تصریح کرد: چالش‌هایی پیرامون پاتیل‌برها در ناحیه ریخته‌گری مداوم وجود دارد که باید این موضوع نیز تا وصول به نتیجه پیگیری شود.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه در پایان از راه‌اندازی میز خدمت سلامت با راه‌اندازی نرم‌افزاری در این زمینه برای پاسخ‌گویی شبانه‌روزی به نیازهای کارکنان خبر داد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای اجرای اقدامات اصلاحی پیرامون موضوع ارگونومی در واحد نورد گرم

مجید فرجی سرپرست بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی اظهار کرد: در ارزیابی‌های ارگونومی صورت‌گرفته از واحد نورد گرم، با استفاده از چک‌لیست‌هایی که برای این کار طراحی کردیم، شاخص‌هایی ارزیابی شده و در نهایت نتایج آن جمع‌بندی شده است. این جمع‌بندی‌ها در قالب عدم انطباق‌های مشترک و کلیدی تنظیم شده که باید با کمک همکاران واحد نورد گرم این مشکلات حل شود.

موفقیت فولاد مبارکه در ثبت رکورد ۰.۹۵ برای ضریب تکرار حادثه

جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در مورد میزان ضریب تکرار حوادث و شدت حوادث در ۵ سال گذشته در فولاد مبارکه مجموعا آمارهای خوبی به‌دست‌آمده و امیدواریم بتوانیم این موفقیت‌ها را در سال‌های آینده تکرار کنیم. علاوه بر این، در نواحی تولید هم به‌صورت جداگانه شاهد عملکرد قابل قبولی هستیم، ولی درنهایت باید همه با هم تلاش کنیم تا آمار حوادث هر سال، کمتر از قبل شود. آمارها حاکی از رسیدن به رکورد ضریب تکرار حادثه تا عدد ۰.۹۵ است که این عدد در بین فولادسازان دنیا عددی غرورآفرین است.

وی در مورد عملکرد برخی از پیمانکاران در حوزه ایمنی ابراز نگرانی کرده و گفت: کاهش تعداد حوادث در شرکت به ۱۷۵ مورد در سال ۱۴۰۰ رضایت‌بخش است، ولی باز هم باید رعایت نکات ایمنی و آموزش‌ها جدی‌تر پیگیری شود تا شاهد کمترین میزان حوادث در سطح شرکت باشیم. علاوه بر این در برخی از موارد، بعضی از پیمانکاران عملکرد مناسبی در حوزه ایمنی ندارند و باید این موضوع به‌سرعت اصلاح شود. وی ضمن تحلیل برخی از حوادث سال گذشته به نقاط ضعف و قوت شرکت در این زمینه و تشریح برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود ایمنی در شرکت فولاد مبارکه پرداخت.

کیانی افزود: پروژه‌های تحقیقاتی (PSM) در حال حاضر پیشرفت خوبی داشته است. این پروژه‌ها در نواحی مختلف و با موضوعات مختلف در حال پیگیری است و امیدواریم مطالعات ایمنی فرایند در این زمینه‌ها زودتر به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه سید محمدرضا انگشترساز اصفهانی سرپرست آتش‌نشانی فولاد مبارکه در ادامه جلسه به گزارشی از فعالیت‌ها و مانورهای آتش‌نشانی فولاد مبارکه پرداخت.

وی ادامه داد: واحد آتش‌نشانی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۱۷ عملیات، ۱۳۹ مانور و ۳۶۸ عملیات پشتیبانی انجام داده و تمام تلاش کارکنان این واحد این است که مانند گذشته در صورت نیاز در عرصه تولید نیز به یاری همکاران نواحی مختلف بشتابد.

انتخاب ناحیه نورد گرم به‌عنوان ناحیه برتر در حوزه ایمنی

در این جلسه طبق ارزیابی‌ها، ناحیه نورد گرم به‌عنوان ناحیه برتر در حوزه ایمنی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد و نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این ارزیابی‌ها با پایش مستمر عملکرد نواحی در حوزه ایمنی صورت گرفته تا با این رتبه‌بندی، الگوسازی‌های لازم برای کارکنان انجام گیرد و در نهایت این اقدامات منجر به کاهش حوادث در شرکت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید