231515

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد؛

تهدید محدودیت انرژی تا فرصت برای ثبت رکورد در فولاد هرمزگان

دنیای معدن: شرکت فولاد هرمزگان همزمان با کسب رکوردهای مهم در سال گذشته، هدف‌گذاری در تبیین و تحقق شعار سال را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

به گزارش دنیای معدن، در راستای لزوم اشتغال‌زایی در کشور و تقویت تولیدات ملی برای عدم وابستگی، شعار ملی سال ۱۴۰۱ نیز در راستای سال‌های گذشته بر اقتصاد و تولید استوار است اما این بار تولید با دو مولفه راهگشا همراه است؛ «دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» شعاری که نشان می‌دهد امسال محوریت تولید کشور بر نوآوری، خلاقیت و اعتماد به دانش و توان متخصصان داخلی تاکید دارد تا بتوان به وسیله آن به اشتغال‌آفرینی کشور کمک کرد و بحث مهم بیکاری و وابستگی به تولیدات خارجی در این سال بهبود یابد. در این راستا با سیداصغر مدنی، معاون بهره برداری شرکت فولاد هرمزگان، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شعار سال، برنامه‌ها و اهداف شرکت فولاد هرمزگان به ویژه در بهره‌گیری از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

نظر من این است که در حوزه اشتغال می‌توانیم از انرژی خورشیدی کشور در کویر لوت استفاده کنیم که می‌تواند یک اشتغال آفرینی بسیار خوبی داشته باشد و در کنار آن می‌تواند با تامین برق به روند تولید صنایع در کشور کمک کند. شرکت‌های دانش بنیان در صنایع نقش مهمی دارند. دانش بنیان بودن شرکت‌های تامین کننده خوب است اما باید به معنای واقعی باشد و اینطور نباشد که یک شرکت فقط اسم دانش بنیان را یدک بکشد، باید فعالیت این شرکت‌ها نیز در همین راستا باشد و جهت لزوم تولید کشور همه شرکت‌ها باید به کاهش توقف‌های برق و گاز کمک کنند.

سال گذشته، محدودیت انرژی صنایع فولادی را دچار آسیب کرد. راه برون‌رفت از این مساله چطور خواهد بود؟

اگر روند توقف‌های برق و گاز مثل سال گذشته باشد مطمئنا صنایع آسیب می‌بینند، وقتی اساس صنعتی مثل فولاد، برق است باید تامین برق در کشور به خوبی انجام شود، شرکتی مثل فولاد هرمزگان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی خیلی سخت است که حدود یک هفتم ظرفیت خود را به دلیل عدم تامین برق از دست بدهد و در روزهای آخر تمام تلاش ما فقط نزدیک شدن به ظرفیت اسمی فولادسازی بود که کمترین آسیب را ببینیم.

وضعیت اشتغال‌آفرینی در صنایع فولادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هرچقدر طرح‌های توسعه ای بیشتر باشد اشتغال زایی به دنبال آن رخ می‌دهد اما باید به شرکت‌های دانش بنیان که به تولید قطعات برای قطع وابستگی و اشتغال زایی تلاش می‌کنند، کمک شود. البته این کمک دو طرفه است و آنها نیز باید کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند. اگر قیمت، کیفیت و زمان تحویل بهبود یابد وضعیت کلی شرکت‌های دانش بنیان بهتر خواهد شد.در چند سال گذشته علی‌رغم بیانات مقام معظم رهبری خام فروشی ادامه دارد. اما در شرکت فولاد هرمزگان در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری تولید سه و میلیون تنی نوردگرم را تا دو ماه دیگر آغاز می‌شود تا به جای فروش اسلب که به خام فروشی نزدیک است نورد گرم به فروش برسد.

در سال گذشته، شرکت فولاد هرمزگان در تولید محصولات چه رکوردی ثبت کرد؟

شرکت فولاد هرمزگان در سال گذشته رکوردهای خوبی را ثبت کرد. در مقطع پایانی سال رکورد تولید روزانه آهن اسفنجی توسط مدول A به میزان دو هزار و ۹۶۸ تن در ۲۶ اسفندماه ثبت شد که رکورد قبلی تولید دو هزار و ۹۴۹ تن آهن اسفنجی در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ بود. همچنین تولید روزانه آهن اسفنجی توسط مدول از رکورد دو هزار و ۹۳۹ تن در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ در ۱۷ اسفند سال گذشته به دو هزار و ۹۵۲ تن رسید که رقم بالایی محسوب می‌شود.

در  تولید روزانه آهن اسفنجی در شرکت فولاد هرمزگان چه رکوردی ثبت شد؟

 در ۲۶ اسفندماه سال گذشته رکورد کلی تولید روزانه آهن اسفنجی نیز شکسته شد و با تولید روزانه پنج هزار و ۸۴۱ تن آهن رکورد پنج هزار و ۸۳۷ تنی ۲۴ بهمن ماه ۹۹ به ثبت رسید. تولید سالانه تولید آهن اسفنجی مدول A در سال گذشته ۸۵۸ هزار و ۴۹۴ تن بود که این مقدار با گذشت از تولید ۸۵۶ هزار و ۴۳ تنی تولید آهن اسفنجی مدول A در سال ۹۹ تبدیل به رکورد شد.سال گذشته ۸۵۴ هزار و ۸۵۴ تن از طریق مدول B آهن اسفنجی تولید شد که یک رکورد محسوب می‌شود، رکورد قبلی این روند تولید ۸۴۶ هزار و ۶۱ تن آهن اسفنجی در سال ۹۷ بود، همچنین تولید کلی سال ۱۴۰۰ با عبور از رکورد یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۱۳۴ تنی سال ۹۷ به یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۳۴۸ تن رسید.

پس در شرکت فولاد هرمزگان تهدید محدودیت انرژی به فرصت رکوردزنی بدل شد؟

تمرکز ما در شرکت فولاد هرمزگان تبدیل چالش‌ها به فرصت بوده است. امسال با چالش جدی قطعی برق و گاز مواجه بودیم و واحد احیای مستقیم به دنبال قطعی برق ۱۰۹ هزار و ۳۰۰ تن و قطعی گاز ۳۹ هزار تن توقف تولید خورد که مجموعا توقف ۱۴۸ هزار و ۳۰۰ تنی را نشان می‌دهد، اما با این وجود ما موفق شدیم رکورد سالیانه سال ۹۷ را ارتقا بدهیم، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها به اهداف سالیانه خود نرسیدند.

در احیا مستقیم از انرژی گاز استفاده می‌شود؛ چرا محدودیت برق تاثیر منفی بر روند تولید می‌گذارد؟

پرسش خوبی است. وقتی در تابستان برق قطع بود و شرکت نمی‌توانست فولاد تولید کند، نمی‌توانستیم آهن اسفنجی را انبار کنیم زیرا با این روند کیفیت خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل ما نیز روند تولید خود را بسیار کند کردیم، همچنین فروش به شرکت‌های بیرونی نیز مقدار قابل توجهی نبود زیرا در آن مقطع تمامی شرکت‌ها از روند تولید خارج بود، در کنار این وقتی روند تولید برای مدتی تعطیل شود مدت زمانی طول می‌کشد تا به روند عادی خود برگردد.

ما با وجود تمام توقف‌ها و مشکلات سال خوبی را سپری کردیم و رکوردشکنی های اسفندماه با تلاش همه همکاران خستگی سال ۱۴۰۰ را از تن همه خارج کرد به خصوص که ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن است و عبور از این ظرفیت با وجود قطعی‌های برق کار بزرگ و نتیجه برنامه ریزی درست است.

روند فولادسازی در سال گذشته به چه صورت بود؟

در این بخش نیز ما سال خوبی را سپری کردیم. البته میزان تولید ۱۴۰۰ به سال ۹۹ نرسید اما اعداد و ارقام به جا مانده خوب است. در اسفندماه تولید ۱۴۲ هزار تنی فولاد در ۲۹ روز کاری ثبت کردیم و اگر ۳۱ روز کاری داشتیم مطمئنا از ۱۵۰ هزار تن فولاد سازی عبور می‌کردیم. واحد فولادسازی موفق شد در سال گذشته یک میلیون و ۴۴۲ هزار تن تولید داشته باشد که با توجه به توقف ۱۷۲ هزار تنی توقف برق و دو هزار تنی خاموشی ناشی از برق عدد بسیار خوبی است، البته اعداد و ارقام توقف برق نشان دهنده لزوم تامین برق صنایع فولادی در سال ۱۴۰۱ است، وقتی برق یا گاز صنایع قطع می‌شود خسارت‌های سنگینی به شرکت می‌خورد. با توجه به برنامه‌ریزی ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که اگر روند تعطیلی برق در سال جاری مثل سال گذشته باشد تعمیرات فولاد سازی و احیا باید به ماه‌های خرداد تا شهریور موکول شود، البته که انجام تعمیرات در این ماه‌ها در هرمزگان بسیار سخت است، اما راهی جز این نداریم تا بتوانیم وقتی برق و گاز داریم فقط به تولید برسیم و توقف‌های خود را با قطعی برق و گاز هماهنگ کنیم، خوشبخانه فولاد مبارکه نیز در عرصه‌های گاز و برق ورود کرده تا بتواند در سال آینده قطعی‌های برق و گاز خود را تامین کند و جلوی خسارت‌های توقف برق و گاز را بگیرد، البته این روند حداقل دو تا سه سال طول خواهد کشید و در این چند سال باید تولید با وجود محدودیت‌های انرژی ادامه یابد.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید