231074

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران:

سرنوشت بازار فولاد به کشور های سی. آی. اس گره نخورد

دنیای معدن-دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران خواستار حذف مبنا قرار گرفتن قیمت فولاد کشورهای سی آی اس در بورس کالا، لحاظ هزینه‌ها در پایین دست زنجیره فولاد، متعادل شدن حاشیه سود در زنجیره فولاد و اخذ یارانه انرژی پرداختی دولت از صادرکنندگان شد.

به گزارش دنیای معدن از انجمن نوردکاران فولادی ایران، «اباذر براری» افزود: دیگر موضوعی که پس از بوجود آمدن التهابات در منطقه سی. آی. اس به وزارت صمت اطلاع رسانی کرده و درخواست اصلاح آن را داشتیم، گره نزدن قیمت های داخلی به قیمت کشور های سی. آی. اس در شرایط کنونی و اصلاح قیمت گذاری در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده در پایین دست زنجیره با حفظ تناسب حاشیه سود منطقی است.

وی اظهار داشت:  انجمن نوردکاران فولادی ایران در نامه خود خواستار حذف مبنای قیمت گذاری بر مبنای سی. آی. اس در شرایط پر التهاب کنونی است، زیرا این موضوع باعث گرانی می شود همچنان‌که در معاملات هفته گذشته بورس کالا انتظار رشد قیمت باعث جهش قیمتی شد.

براری ابراز امیدواری کرد مسوولان با در نظر گرفتن ضرایب قیمتی که در گذشته در وزارت صمت تایید شده و با لحاظ نرخ تورم و بهره مندی از نظرات تشکل های مرتبط با زنجیره فولاد، به ضرایب منطقی رسیده و مانع رشد قیمت مواد اولیه فولاد و انعکاس آن در پایین دست شوند.

وی با اشاره به التهاب های هفته اخیر بورس کالا و رشد قیمت فولاد در بازار داخلی اظهار داشت: تولید فولاد خام در کشور بیش از میزان نیاز داخل بوده و با افزایش میزان عرضه در بورس کالا، هم واحدهای نوردی کشور می‌توانند با ظرفیت بیشتری اقدام به تولید کنند، هم با این کار هزینه های تولید کاهش می یابد و هم با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد می شود از ظرفیت صادراتی جدید نیز بهترین استفاده را کرد.

اخذ یارانه انرژی در زمان صادرات مود اولیه انرژی بر

این مقام صنفی تاکید کرد: در حال حاضر صادرات برای مواد خام جذابیت بیشتری دارد، زیرا ازیک سو شمش فولاد را با قیمت های پایین تر از جهانی صادر می کنند و از سوی دیگر نسبت به محصولات فولادی در بازارهای جهانی با قیمت های بیشتری فروخته می شود که البته بالا بودن سطح قیمت مواد اولیه نسبت به محصولات فولادی ناشی از روش های فروش متفاوت است، چرا که فروش مواد اولیه صادرات با لحاظ هزینه حمل و تحویل بر روی عرشه کشتی است و همچنین میزان یارانه ای است که دولت به این بخش می دهد نیز بی تاثیر نیست.

براری افزود: بر این اساس برای متعادل شدن روند صادرات پیشنهاد می شود در زمان صادرات زنجیره فولاد یا سایر صنایع انرژی بر نظیر مس و آلومینیوم، دولت میزان یارانه ای که به هر بخش می پردازد را از آن بخش اخذ کند؛ بدین ترتیب دیگر دولت متهم به پرداخت یارانه به کشور های همسایه نیز نمی شود چرا که در حال حاضر بخش هایی که میزان یارانه بیشتری دریافت می‌کنند قدرت چانه زنی بیشتری در بازارهای جهانی دارند و اجازه صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر را نمی دهند.

توزیع حاشیه سود و ایجاد توازن و تعادل در زنجیره فولاد

وی تصریح کرد: امیدواریم با حمایت دولت این مهم انجام شود، زیرا در بازارهای جهانی مواد اولیه همیشه طرفدار بیشتری داشته و اغلب کشورهایی که دارای تکنولوژی تولید در پایین دست هستند سعی دارند تا در ابتدا بازار داخلی را متنفع کرده و مازاد را راهی بازار های صادراتی کنند، در ایران نیز با توجه به ظرفیت واحدهای نوردی که در کشور ایجاد شده امید آن می رود تا با عرضه شمش فولاد در بورس کالا، در صورت عدم تقاضای بازار داخلی این ماده اولیه صادر شود تا واحدهای پایین دستی نیز بتوانند از این موقعیت صادرات بهره ببرند و تمرکز صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر حرکت داشته باشد.

دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه نگاه وزیر صمت تاکنون به صنعت فولاد مثبت بوده و از بدو ورود وی از گران فروشی در این بخش ممانعت شده است، با توجه به تحولات منطقه و اعلام روسیه مبنی بر ممانعت از صادرات کامودیتی ها فرصت بسیار مغتنمی برای واحدهای تولیدکننده فولاد در پایین دست است که محصولات فولادی را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنند.

وی ادامه داد: اما برای سود بردن از این موقعیت بدست آمده نقش دولت بسیار مهم است تا هم از یک سو قیمت ها در بازار داخل کنترل شوند و التهابی که در هفته گذشته به‌وجود آمده را شاهد نباشیم و از سوی دیگر از بازار های صادراتی نیز بهره مند شویم.

فروکش کردن التهاب بازار با عرضه مواد اولیه همگام با تقاضا در بورس کالا

براری افزود: از این رو انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن اعلام آمادگی برای طرح‌های حمایتی دولت در راستای کنترل قیمت ها پیشنهاد دارد تا با توجه به اینکه ظرفیت تولید شمش فولاد در سال جاری از مرز حدود ۳۰ میلیون تن عبور کرده، میزان عرضه این محصول که به عنوان ماده اولیه میلگرد و تیرآهن به کار برده می شود و با خانه سازی ارتباط مستقیم دارد در بورس کالا افزایش یابد.

این مقام صنفی گفت: طبق آمار های بورس کالا، از ابتدای امسال تا نیمه اسفند ماه حدود چهار میلیون تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه شده که با توجه به تولید ۳۰ میلیون تنی رقم بسیار ناچیزی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با افزایش عرضه مواد اولیه و تامین صنایع پایین دست هم قیمت ها در بازار داخل کنترل شده و هم ایران از فرصت پیش آمده در بازار های صادراتی  بهترین بهره را می برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید